Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Ziggy Starman
Hey hey y'all.

Jeg er godt på vej til at spare op til et nyt fjernsyn som erstatning til min 26", som jeg har nu, og jeg er ret sikker på, at jeg vil investere i et fra Pioneer. :)

Spørgsmålet er så, om det skal være 428XD, 508XD eller LX5090(H)...

Størrelsen er ikke besluttet endnu... jeg kan ikke fast sige, at jeg fx kommer til at side 3 meter fra skærmen altid... alt efter om jeg rykker mit TV-bord og hvor jeg smider mig i sengen, er det nok mellem 2,5 og 3 meter fra skærmen. Foruden at få et bedre billede er min største grund til investering dog, at jeg ganske enkelt har svært ved at se ting på min 26'er. Mine kontaktliser bliver irriterende og ryger ud af fokus hvis jeg gamer et par timer, fordi jeg skal anstrenge mig for at se ordentligt, og hvis jeg modtager en SMS i GTAIV fx, så skal jeg lige frem læne mig meget langt hen mod skærmen og knibe øjnene meget sammen for at kunne læse... så farvel til 26 sølle tommer!!

Jeg har nogle spørgsmål ang. de forskellige modeller:

1. Er forskellen på LX5090 og LX5090H blot, at H-modellen også har DVB-S tuner, eller er det et tilfælde af, at den ene af modellerne har en USB-port eller noget?

2. Når jeg læser denne anmeldelse http://www.hdtvtest.co.uk/Pioneer-PDP-LX5090/ forstår jeg anmelderens kommentar som om, at denne model kan kalibreres stort set perfekt bare gennem de "normale" indstillinger i TV'et, hvor det lader til, at 508XD kun får et ordentligt billede med en ISF-kalibrering... kan man konkludere, at det næsten er værd at bruge de ekstra penge på 9. generation, fordi man sparer næsten 3000 kroner på en ISF-kalibrering, man ellers ville have fået lavet, hvis man investerer i 8. generation?

3. Kan det siges, at Pioneers modeller, til trods for deres uovertrufne billedkvalitet, er for bøvlede og besværlige i praksis, fordi der er sådan en myriade af menuer og indstillingsmuligheder, at de måske kun er beregnet "eliten" af HDTV-ejere? Altså, det lader til, at man skal slå én ting fra, når man ser SD-udsendelser, og slå en anden ting til når man gamer etc... vil "normale mennesker" kunne overskue denne type TV?

På forhånd tak for hjælpen.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
H-modellen har også styring af mediecenter indbygget. Dvs. du kan afspille film mv. via menusystemet på TV'et ligesom med Loewe Connect.

ISF kalibreringen er altid en god ting at bruge penge på, men der er selvfølgelig forskel på hvor godt de forskellige TV er kalibreret fra starten af. Pioneer har generelt haft ry for at std. indstillingerne ikke var helt korrekte, men dog stadig bedre end 90% af alle andre TV. Det kan kun anbefales at spare sammen til at få TVet kalibreret uanset hvilken model du vælger.

I virkeligheden vil du nok finde en indstilling på TVet der fungerer for dig ved alle kilder, for der er unægtelig en ORDENLIG bunke håndtag at hive i på LX5090. Nu forsøger hdtvtest.co.uk gutterne også at få det absolut bedste billede ved enhver kilde og det vil nok kræve at du tweaker TVet hver gang materialet ændres - det er nok ikke unikt for Pioneer, men her har du bare flere muligheder for at finjustere end på andre TV. Et eksempel er jo 100 Hz på LCD hvor man også ofte slår det fra i visse situationer og til i andre.
Af -jacob
Hvis du forelsker dig i et PIONEER, så skal du ikke lade dig afskrække af at nogle entusiaster mener at man absolut skal kalibrere TV´et før man kan være bekendt at kigge på det.

Der kan jo godt være noget rigtigt om , at det er synd ikke at få det optimale ud af så dyrt og lækkert et tv, ved ikke at kalibrere det, men efterhånden står mange af de nye tv temmeligt godt fra start af, og det er faktisk heller ikke sikkert at du synes at det kalibrerede billede er det der passer dig bedst.
Og det ville jo være ærgeligt ikke at være hel tilfreds med sit nye lækre tv f.eks om dagen, fordi det er kalibreret til at stå optimalt når man skal se tv i mørke.

Jeg siger ikke at kalibrering er noget skidt... bestemt ikke, men det er bare ikke et must som du absolut skal iberegne købsprisen på et nyt tv.

Jeg synes også at der er en tendens til lidt for meget indstilling på PIONEER, men som YAKKEN ganske rigtigt siger, så er det indstillinger der muliggør super optimalt billede, og det er noget som mange entusiaster synes er fedt, men nok noget som mange andre ikke vil bruge så meget.

Hvis du bruger nogle af grundindstillingerne fra diverse test, og stiller TV´et hen imod dine egne preferencer, så er du godt på vej til et udemærket billede på et super TV.
Af Otto J
-jacob skrev: Jeg synes også at der er en tendens til lidt for meget indstilling på PIONEER, men som YAKKEN ganske rigtigt siger, så er det indstillinger der muliggør super optimalt billede, og det er noget som mange entusiaster synes er fedt, men nok noget som mange andre ikke vil bruge så meget.
Problemet med Pioneer er at der er så mange indstillinger at folk ikke rigtigt ved hvornår de skal stoppe. Hvis du tager et Pioneer tv og vælger "film", så har du et billede der imho er bedre end 95% af alle andre tv er EFTER kalibrering, og bedre end alle andre tv er uden kalibrering - også Panasonic (hvor du jo netop også skal vælge "biograf" for at få det gode billede folk praler med at den har uden kalibrering...) For både Panasonic og Pioneer gælder så at du kan forbedre billedkvaliteten yderligere ved at få tv'et kalibreret optimalt. Om man vil bruge pengene på dét er så individuelt - der er meget langt imellem kunder der ikke mener det har været investeringen værd. Og det er da også svært at pege på hvilket andet tweak du kan købe for de samme penge, der giver en tilsvarende forbedring.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
I relation til denne tråd, kan jeg nævne, at jeg netop har modtaget Pioneer 5090H til test her på siden. Jeg skal naturligvis nok prøve at kigge lidt på problematikken omkring et før og efter kalibreringsresultat.

Jeg fik også kort lejlighed for at se Pioneers nye LCD-TV i både 37 og 32 tommer. De har et utrolig lækkert finish i min mening. Det er en form for børstet metal i sort. Fjernbetjeningen er også utrolig lækker.
Billedet var svært at vurdere under de her dagsforhold, men de virker ganske spændende. Det stod op mod en af Philips LCD-TV i samme prisklasse, og i selvom sommervejret stod ind af vinduerne, kunne man fornemme en dybere og mere sort gengivelse af de testbilleder jeg nåede at se. Men som sagt; det var et meget kort bekendtskab.

De bliver spændende at kigge nærmere på, når de er tættere på markedet.
Af knekker
Så vidt jeg er informeret er disse Pioneers skærme ikke fremtids sikret, når sende nettet går over til MPEG4, og det ville sku være en skam at skulle sidde med 2 fjernbetjeninger når sende nettet ændres her om ikke længe.

Ellers utrolig gode skærme, har jeg læst mig til.
Af Ziggy Starman
Uh, glæder mig til anmeldelsen af 5090H! :P

Mener at have læst, at 9. generation skulle have mpeg4 understøttelse. Men hvis det bliver en 8. generation jeg køber, er der så ikke noget med, at det ikke er det store problem? Altså, manglende mpeg4 understøttelse?
Af Skyline
Hejsa

Nu er jeg lige helt ny i det her men mener at have hørt i et Panasonic center at deres modeller har en kortlæser et sted bagpå hvor du til den tid bare sætter et kort i som så skulle gøre at den kan modtage MPEG4. Mon ikke Pioneer har noget af det samme?

Ps. er ude på dybt vand her men synes det var det han prøvede at forklare mig i butikken.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
MPEG4 understøttelse er kun noget tuneren har. 5090h har eksempelvis ikke DVB-C tuner så der er ingen dekodning af HD TV (eller alm. kabel-tv) fra Yousee eksempelvis.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Skyline skrev:Hejsa

Nu er jeg lige helt ny i det her men mener at have hørt i et Panasonic center at deres modeller har en kortlæser et sted bagpå hvor du til den tid bare sætter et kort i som så skulle gøre at den kan modtage MPEG4. Mon ikke Pioneer har noget af det samme?

Ps. er ude på dybt vand her men synes det var det han prøvede at forklare mig i butikken.
Det der har været snakket om er, at Boxer (dem der administrerer antennenettet nu) vil lave et CA modul, som kan indsættes i CI (Common Interface) læseren på bagsiden af skærmen.
Dette CA modul fungerer som en konverter fra mpeg-4 til mpeg-2, så du kan modtage de kommende kanaler. Det gælder dog kun for antennenettet, altså DVB-T, og det er endnu ikke bekræftet 100 % om det fungerer i Norden.
Derudover så vil kvaliteten ikke være lig hinanden. Og det fungerer ikke for eventuelle HD kanaler.