Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af blaatand
BrunoB skrev:
blaatand skrev:Jeg er mest lun på en 24" med S-PVA panel. Ved bare ikke hvad jeg skal vælge. 20WGX2´en har AS-IPS panel. Det skulle være bedere til gaming, men er jo lidt ældre. Hvor stor mon forskellen er..?
Det LM201WE2 panel der sidder i NEC 20WGX2 er trods nogle år på bagen det absolut bedste 20.1" hightech S-IPS panel der findes.
Med bedste menes især komprommisset imellem S-IPS panelets gode farver og så den hastighed NEC har fået LM201WE2 til at opnå.
Det er det hurtigste S-IPS panel der findes (B

Af samme grund er der mange der havde håbet at NEC og panelproducenten LG.Philips ville udvikle paneler til de endnu større NEC skærme med samme skærmteknoligi.
Men det er desværre ikke sket.
Så muligvis pga produktionsomkostningerne ved denne type panel har NEC i stedet brugt de billigere TN/S-PVA paneler !:(
Ok, foretrækker du S-IPS frem for S-PVA? :o Er det ikke slemt med kontrasten?

Ved du om der også er forskel S-PVA panelerne, om nogen evt. er hurtigere end andre? eller laver samsung kun 1 slags? O-O
Af BrunoB
blaatand skrev:Ok, foretrækker du S-IPS frem for S-PVA? :o Er det ikke slemt med kontrasten?
Ved du om der også er forskel S-PVA panelerne, om nogen evt. er hurtigere end andre? eller laver samsung kun 1 slags? O-O
Svar: Ja og Nej ;)
Advarsel: Jeg er aldeles ikke neutral. Husk det 8)
Men efter at have googlet over ½ år inden mit skærmkøb kom jeg til den konklusion,
at S-IPS paneler sammenlignet med S-PVA er hurtigere og giver bedre farver.
Samtidig har S-PVA/MVA teknologien teoretisk tydeligt højere input lag.
Jeg understøttede denne konklusion med nogle sammenligninger ude hos forhandlere og hos venner.
Og er stadig sikker på at jeg gjorde klogt i at fravælge de andre paneltyper fremfor 20WGX2´s AS-IPS panel.
(B
Jeg kan ikke hjælpe dig med oplysninger om S-PVA/MVA paneler da de på baggrund af min lille undersøgelse
teknologisk ikke interesserer mig ret meget mere
:p
Jeg opfatter disse paneltyper udelukkende markedsført fordi de er langt billigere at producere end S-IPS paneler.
8)
Udover Flatpanels meget fornuftige forbrugeroplysning er her en meget jordnær sammenligning mellem de forskellige paneltyper.
http://www.pchardwarehelp.com/guides/lc ... -types.php
Af rane
Nu kan jeg kun sammenligne med min gamle Viewsonic 18" S-IPS skærm mod den nye Eizo 24" S-PVA skærm så det er måske ikke helt fair....men mht. farver og hurtighed, så slår Eizo'en altså den gamle skærm med flere længder. Givet at min gamle skærm var opgivet til ca. 30ms responstid selvfølgelig. Nyere S-IPS paneler er sikkert hurtigere end S-PVA men også dyrere. Er fiint fint tilfreds med hastigheden på min Eizo...ingen inputlag helt subjektivt selvfølgelig.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Der er fordele og ulemper ved alle de LCD teknologier som er på markedet i dag, så du kan ikke stille alt op sort mod hvidt.

S-IPS: 24 bit paneler med markedets bedste betragtningsvinkler i alle retninger. Den helt klare ulempe er kontrastforholdet, som reelt set er en konsekvens af et dårligere sortniveau. Teknologien er ikke i stand til at lukke ordenligt af for baggrundsbelysningen, hvilket bevirker at sort ikke kan blive helt så sort som med eksempelvis VA teknologier (PVA, MVA mv.). Responstiden er god fordi krystallerne er ca. lige hurtige til at accelerere og deaccelerere. Det giver en homogen responstid.

S-PVA: 24 bit panel ligesom S-IPS - ingen forskel i bitdybde hér. Styrken ligge i evnen til at lukke af for lyset. S-PVA har markedets dybeste sortgengivelse og dermed også det højeste reelle kontrastforhold. Ulempen er den måde krystallerne er orienteret i selve panelet, hvilket gør at der er en dyk i dynamikområdet, hvilket kan ses som tab af nuancer i gråtoner når man sidder lige foran skærmen. Flytter man hovedet lidt til siden kommer gråtonerne frem igen. Responstiden er ikke helt så homogen som på S-IPS hvilket ofte bevirker at der er overdrive-trailing til stede på disse skærme, hvilket kan ses som lysende haler efter hurtigt bevægende objekter.

Personligt sætter jeg mere pris på den dybe sorte farve S-PVA leverer og vælger at leve med det dyk i dynamikområde skærmene har. Jeg har ingen problemer med at spille på hverken min 20" eller min 24" S-PVA skærm.
Af BrunoB
yakken skrev:Der er fordele og ulemper ved alle de LCD teknologier som er på markedet i dag, så du kan ikke stille alt op sort mod hvidt.
BrunoB skrev:Advarsel: Jeg er aldeles ikke neutral. Husk det
Hej yakken
Der var en grund til ovenstående :)
Jeg er ikke interesseret i KarlSmart-agtigt at prøve at fremstå som objektiv ekspert udi disse sager.
Og har vist før udtrykt at jeg respekterer dit engagement.
Men de gange det er lykkedes mig at stille NECs S-IPS skærm op ved siden af en PVA skærm
er jeg kun blevet gladere for mit valg.
Men det kan sagtens være fordi jeg er farveblind og/eller fartblind :p

OK. Hvad angår S-IPS panelernes eneste svaghed ;) ;) sortgengivelsen,
så er dette netop mit argument for at elske NEC´ens coatning(glossy) af skærmen.
For teorien bag den "sorte" coatning er at den på forhånd sænker hele skærmens brigthness område,
så både det lyseste og DET MØRKESTE BLIVER MØRKERE (og dette er vigtigt for en S-IPSer).
Altså at det sorte bliver sortere.

Og til dem der som rane godt vil fortælle hvor glade de er for deres nuværende skærm kan jeg kun sige,
at det er jeg glad for at høre :)
Og at jeres glæde over jeres PVA (eller ligefrem TN skærme)
har lige så stor gyldighed som undertegnedes favorisering af S-IPSere.
(B
BrunoB
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Mit indlæg var ikke rettet imod dig specifikt og slet ikke imod dit indlæg om dine egne erfaringer. Jeg forsøger på ingen måde at sætte dine udtalelser i et dårligt lys, men blot at indformere om hvordan tingene hænger sammen på det mere nørdede niveau.

Der findes jo også dårlige S-PVA paneler hvor kontrasten bestemt ikke er noget at råbe op om, ligesom der findes S-IPS paneler hvor kontrasten faktisk er OK.
Af BrunoB
ThumbsUp :)

Jo flere gange jeg genlæser min coatning argumentation, jo bedre synes jeg om den :D ;;) :D
Af rane
Jeg hører så til dem der hader denne glossy coating pga. genspejlingen. Det er så stort et irritationsmoment for mig at jeg bevidst går uden om de paneler. DEsværre laves der også mange bærbare med samme glossy coating...specielt fra HP, så der skal researches en del inden der købes.

Oplevede på min 18" S-IPS skærm at billedet var meget mere krystal-agtigt end på den nye S-PVA skærm...vel også en negativ ting. Men den største er nu stadig prisen :/
Af BrunoB
rane skrev:Jeg hører så til dem der hader denne glossy coating pga. genspejlingen. Det er så stort et irritationsmoment for mig at jeg bevidst går uden om de paneler.

Oplevede på min 18" S-IPS skærm at billedet var meget mere krystal-agtigt end på den nye S-PVA skærm...vel også en negativ ting. Men den største er nu stadig prisen :/
Hvis du læser mine indlæg her vil du nok sande at hvad angår den black coatning (opticlear) der er på 20WGX2, så bliver vi nok ikke enige :p
http://www.flatpanels.dk/flatforum/viewtopic.php?t=4535

Mht sammenligningen mellem din gamle/nye skærm tror jeg ikke det siger noget om for/bagdele ved S-IPS´er.
Kun noget om gammelt/nyt.
Og så kunne jeg godt ønske dig at få lov til at låne en NEC 20WGX2 Pro ½ time.
Nåh nej. Ved nærmere eftertanke vil det nok være uforskammet ;)
Af blaatand
:) Jeg takker mange gange for Jeres svar. Det er enormt interessant at høre jeres forskellige holdninger/vinkler omkring
S-PVA vs. S-IPS!!!.

Og tak for det gode link BrunoB :) Den blev lige tilføjet i favoritter. Igen rart med flere vinkler at vurdere ud fra. Jeg må også lige rose Flatpanels (tidligere nævnte) meget dybdegående info omkring LCD teknologierne generelt! også Panel-søgeren self.
Det er svært at vælge, det er helt sikkert! O-O
Trist der ikke er lavet en 24" med LM201WE2 ...

Er der slet ingen 24" S-IPS baserede skærme der er noget værd?
Senest rettet af blaatand 17 jul 2008, 04:34, rettet i alt 1 gang.
Af rane
blaatand,

de 24" S-IPS der findes på markedet er monsterdyre. Tror kun det er NEC's 20" glossy skærm der er af fornuftig størrelse og til at betale. Personligt synes jeg at 1920x1200 passer perfekt til en 24". Det er en perfekt gaming opløsning i hvert fald, der matcher mit 8800GT kort helt perfekt.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Personligt havde jeg lidt svært ved at forene mig med 1920x1200 på så stor en skærm idet punkterne var markant større end på min 20" skærm. Jeg har dog vænnet mig til det nu og umiddelbart så er punktstørrelsen min eneste anke mht. 24" skærmene. Selve opløsningen er i topklasse, men mit eget GF 8800GT (overclocked) kæmper godt nok med at følge med så snart spillene bliver nyere end COD4.

Til info så kan jeg trække HL2, Stalker og COD4 i fuld opløsning med noget lignende 60 fps, men hvis jeg kommer over i CS:S så begynder der at være for mange informationer til at jeg kan holde mere end 25 fps. Crysis kan jeg ikke køre i mere end 1280x1024 hvis jeg vil have alt lir slået til, så dér er 24" overkill...