Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Sypher
Jeg har endelig fået taget mig sammen til at skulle købe et ordentlig tv men som så mange andre har jeg læst alt for meget omkring det og finder mig nu mere forvirret end da jeg startede.

Har haft kig på et par 42" inde på dvd priser fra phillips og LG men synes jeg først ville have et par meninger fra jer folkens herinde mærket er ikke så vigtigt leder sådan set bare efter et godt funktionelt tv til den pris, Tv'et skal mest bruges til at se DVD eller spille på min xbox 360.

Håber i kan hjælpe mig og mange tak på forhånd.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Du får samme besked som alle andre:
Panasonic PX80 er det TV du skal købe i denne priskategori.
Af Sypher
yakken skrev:Du får samme besked som alle andre:
Panasonic PX80 er det TV du skal købe i denne priskategori.
Ja kan se at der skam ikke er noget galt med prisen det kunne da være man skulle overveje sådan en svend, og for at undgå burn-in kan man da bare smide den på en kanal uden antenne kablet er sat i og lade den stå der de første 100 timer og bruge kalibreringen fra px80 indlægget på siden.

Hvis der er andre der mener et andet valg ville være værd at overveje er i da velkommen til at komme med det
Af kasper_j
Istedet for at spilde 100 timers tid og strøm, på at vise snevejr - skulle man hellere stille sit tv fornuftigt ind, og så ellers bruge det som det det er beregnet til...et tv og ikke en snekanon ;)
Af Sypher
kasper_j skrev:Istedet for at spilde 100 timers tid og strøm, på at vise snevejr - skulle man hellere stille sit tv fornuftigt ind, og så ellers bruge det som det det er beregnet til...et tv og ikke en snekanon ;)
LOL ja okay havde vist bare læst et sted herinde tror jeg det var at, at man kunne sætte den på en kanal med sne for at undgå den største fare for burn in men ja en ordentlig kalibrering skal der jo også til hehe.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Ja, det kan man gøre, men det er ikke nødvendigt. Bare lad være med at have pausebillede stående i 24 timer i træk.
Af TYBO
Pyha var lige nede i fleggaard i dag...der havde de PX80eren kørende...kunne slet ikke bedøme billedkvaliteten da billedet var badet i reflekser...kunne se alt i baggrunden som om det var et spejl.

Ja jeg bliver sikkert svinet til at yakken og co men jeg synes stadig det er en voldsom faktor....har du en meget lys stue så overvej det lige engang om plasma er noget for dig.

Jeg er i hvert fald glad for valget af LCD skærm til min stue...min gamle billedrørs TV var ubruglig i dagstimerne...nu tænder jeg bare min LCD TV og kan se TV hele døgnet uden at trække gardiner for.

Men har du en mørk stue eller kun se TV om aftenen så er plasma sikkert sagen. PX80en passer i hvert fald til prisen.
Af madass32
tror også LG 42pg6000 er ved at være nede i det prisleje. HAr ikke lige så god sort som pana, men deinterlacingen skulle være bedre og mange flere indstillinger til billedet. design :) det er selvfølgelig en smagssag.
Af zyckelmaster
TYBO skrev:Pyha var lige nede i fleggaard i dag...der havde de PX80eren kørende...kunne slet ikke bedøme billedkvaliteten da billedet var badet i reflekser...kunne se alt i baggrunden som om det var et spejl.

Ja jeg bliver sikkert svinet til at yakken og co men jeg synes stadig det er en voldsom faktor....har du en meget lys stue så overvej det lige engang om plasma er noget for dig.

Jeg er i hvert fald glad for valget af LCD skærm til min stue...min gamle billedrørs TV var ubruglig i dagstimerne...nu tænder jeg bare min LCD TV og kan se TV hele døgnet uden at trække gardiner for.

Men har du en mørk stue eller kun se TV om aftenen så er plasma sikkert sagen. PX80en passer i hvert fald til prisen.
Jeg må jo så hører til "co" 8)

Tybo har du særlige kontaktlinser eller mangler dit øje evnen til at fokusere på det der er på skærmen frem for det der sker bagved og uden om skærmen :p

Jeg har har PX80 stående i en meget lys stue, og jeg vil forsat fastholde, at det overhovedet ikke er et problem med refleksioner medmindre solen (eller en anden meget stærk lyskilde) skinner lige ind i skærmen. Jo, der er refleksion, men det er slet ikke på et niveau, så det forstyrrer billedoplevelsen.

Tilgengæld har jeg forsat ikke set en eneste lcd-skærm, som er i stand til at håndtere standardsignaler generelt og sd-tv i særdeleshed på en måde, så det ikke forstyrrer billedoplevelsen. Det er da helt enormt, så ringe de gengiver standardsignaler :s
Af mbm
Synes efterhånden det er lidt synd at alle tråde hvor der spørges til 42" bliver trykket PX80 enstemigt på tasterne.

Er det fordi folk selv sidder med en PX80ér og overhovedet ikke kan se ud over egen næsetip?

PX80 er da et godt TV, men der er da sikkert flere alternativer end der kommer frem i trådene på div. forums.

Hvis man tog en blindtest på 42" til under 10.000kr, mon så PX80 ville vinde? Der er jo også forskel på entusiaster som har måleudstyr og så os alm. forbrugere som "bare" ser tv.

Jeg har selv købt 42" for nogle måneder siden. Jeg havde også PX80 i tankerne. men valget faldt på et andet tv.

Dette her er bare et lille opstød, så vi ikke bliver alt for ensrettet. Det ville da være kedeligt :)
Af Lightyear
mbm skrev:Hvis man tog en blindtest på 42" til under 10.000kr, mon så PX80 ville vinde?
Det vil jeg næsten svare ja til! :p
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det kræver jo også at testgruppen er i stand til at se hvad der definerer et godt billede. Vi har jo set utallige eksempler på at masserne imponeres af et TV med en ordenlig røvfuld sharpness tilføjet, ligesom du ser det på mange LCD TV i butikkerne. Hvis en person ikke kan se forskel på et korrekt billede og et billede med 120% overstyring af farverne, så hjælper en blindtest næppe.

Det her kommer til at lyde lidt hovski-snovski, men når det kommer til billedkvalitet, så har flertallet altså ikke altid ret, for flertallet aner ikke hvad begrebet indebærer.
Af zyckelmaster
Til mbm:
Jeg er helt enig i, at det er syndt, at man altid peger på PX80, men det er desværre bare udtryk for, at der ikke findes andre fjernsyn over 32" til under 10.000 kr., som kan konkurrere med PX80 - især når vi taler om standardsignaler såsom alm. tv og dvd. Og der er rigtig, rigtig mange forbrugere for hvem det er de to absolutte hoved-signalkilder.

Hvad angår blindtest, så har jeg selvfølglig ikke været med til en formel og videnskabelig blindtest, men her er lidt erfaring:

10-12 personer fra min omgangkreds (familiemedlemmer, kollegaer og venner) har ligesom jeg været ude og købe fladskærm for første gang inden for det seneste år. Der er ingen af dem, som er skærm-entusiaster, og der er ingen af dem, som har villet give meget mere end 10.000 kr. Alle har været ude i utallige butikker og se på skærme (de synes alligevel at 10K er mange penge ;o)

Disse 10-12 indkøb er endt med følgende skærme:

- NAD A2 (32") - har kostet 12.000 kr i hele den periode, hvor den er blevet købt af dem jeg kender
- Sony D3000 (32") - har kostet fra ca. 10.000 kr. og ned efter i den periode, hvor den er blevet købt af dem jeg kender
- Panasonic PX70 (37 og 42") - kostede fra. ca. 12.000 og ned efter i den periode, hvor den er blevet købt af dem jeg kender)
- Panasonic PX80 (37 og 42") - har kostet fra. 11.000 kr. og ned efter i den periode, hvor den er blevet købt af dem jeg kender)

Konklusion: Uanset om det er syndt eller ej, at alle peger på PX80, så kan jeg i hvert fald konstatere, at dem jeg kender kommer har valgt PX (først 70 og siden 80) medmindre de absolut ikke vil have større end 32". Og de har alle været en del omkring og kigge på skærme.

Til Yakken:
Jf. ovenstående, så er jeg ikke sikker på, at folk er helt så ringe til at skelne et godt billed fra et dårligt - klart det kan være rigtig svært at se nuanceforskelle, men alle jeg kender synes, at de over-skarpe og over-blå skærme virker kunstige og tæt på ubehagelige at se på, og alle har de edvidere valgt blandt de bedste skærme i prislejet omkring 10.000 kr.
Af mbm
Men udfra test er det jo marginaler der gør forskellen.
Det er jo ikke sådan at PX80 er overlegen i forhold til konkurrenterne.