Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej.

Jeg var i Elgiganten forleden og faldt for Samsungs A656 som jeg synes har et superflot billede og samtidig et pænt design. Den lader jo til at kunne det hele bortset fra at modtage mpeg4 formatet som, så vidt jeg har forstået, bliver sendeformatet fra 2009 (2012?).

Betyder det at man skal have en dekoder/receiver for at kunne se tv fra dette tidspunkt uanset hvordan jeg modtager mit signal? Jeg har YouSee kabeltv. Gælder ændringerne i sendeformatet også min kabeltilslutning eller er det kun for folk som modtager via antenne/parabol?

Så vidt jeg kan læse er Sonys w4000 er godt alternativ. Nogen der har erfaringer med billedkvaliteten ifht. A656? eller hvilket TV skal man købe (maks 15 t.kr.), hvis man godt vil have flot billedkvalitet, undgå unødige fjernbetjeninger/receivere og samtidig godt vil kunne se tv efter 2009/2012?

Og iøvrigt tak for godt forum med meget brugbar info:)
Af zyckelmaster
Det er kun, hvis du modtager via alm. antenne, at du får "problemet", eller hvis du gerne vil have adgang til hd-kanaler - fx dem som you see allerede har (vist nok Kanal 5 HD, tv2sport HD, Eurosport HD, Discovery HD).
Af Ketchup
Tak, zyckelmaster.

Det vil altså sige at man ved at YouSee ikke vælger at overgå til kun at sende i mpeg4 foreløbigt?

(Beklager, hvis jeg er lidt langsom, men vil godt være sikker inden jeg træffer beslutning om køb af TV 8) )
Af zyckelmaster
Ketchup skrev:Tak, zyckelmaster.

Det vil altså sige at man ved at YouSee ikke vælger at overgå til kun at sende i mpeg4 foreløbigt?

(Beklager, hvis jeg er lidt langsom, men vil godt være sikker inden jeg træffer beslutning om køb af TV 8) )
Korrekt, men hvis du helt vil undgå en ekstern set-up box til dit samsung-tv, så betyder det samtidig også, at du må leve med et analog signaler. Hvis du vil have digitaliseret dit you see-signal (også selvom det ikke skal kunne tage HD-kanaler), så skal du alligevel have en ekstern boks.

Og her kommer så mit spørgsmål: Hvorfor vil du have en lcd-skærm, hvis dit primære behov er analog tv? Du får et langt bedre billede med fx Panasonic PX80 som er på tilbud i El-giganten til 8000 kr. i denne uge (normalt kan du få den hos i officiel panasonicforhandler for 9-10K) eller den lidt bedre model PZ80, som koster ca 13.000 - begge i 42".
Af Ketchup
Hah... ja, nu er jeg jo rimelig grøn indenfor området (hvilket nok kan læses) men jeg havde forstået det sådan at a656 havde indbygget DVB-C tuner og at man således ved at købe digitalkort fra YouSee ville kunne se digitalt TV... Altså at der er et slot til kortet i selve TV'et. Har jeg totalt misforstået det? ... :p

Ja, jeg overvejer også Panasonics, da der lader til at være næsten ubetinget begejstring for deres PX80. Men er kommet lidt fra det, da jeg har forstået at plasma ikke er så godt i meget lyse stuer og da der muligvis kan være bøvl med burn-in. Er der ikke noget om det?

Og så synes jeg iøvrigt at der er ærgerligt at de ikke ofrer lidt mere på designet.
Af zyckelmaster
Ketchup skrev:Hah... ja, nu er jeg jo rimelig grøn indenfor området (hvilket nok kan læses) men jeg havde forstået det sådan at a656 havde indbygget DVB-C tuner og at man således ved at købe digitalkort fra YouSee ville kunne se digitalt TV... Altså at der er et slot til kortet i selve TV'et. Har jeg totalt misforstået det? ... :p

Ja, jeg overvejer også Panasonics, da der lader til at være næsten ubetinget begejstring for deres PX80. Men er kommet lidt fra det, da jeg har forstået at plasma ikke er så godt i meget lyse stuer og da der muligvis kan være bøvl med burn-in. Er der ikke noget om det?

Og så synes jeg iøvrigt at der er ærgerligt at de ikke ofrer lidt mere på designet.
Jeg troede ikke de har indbygget dvb-c-tuner (har tjekket deres hjemmeside uden at blive klogere), men hvis det er rigtigt, så jo. Du kan indsætte you-see kort.

Den mulighed har du i hvert fald ikke med Panasonic. Tilgengæld, så harden en analog tuner og ene evne til at gengive standardsignal, som er langt bedre end samsungs (synes jeg i hvert fald).

D behøver du overhovedet ikke bekymrer dig om burn-in. Du skal virkelig mishandle din skærm for at opleve det (dvs. have stillestående billeder på i mange mange timer afgangen i starten).

Og hvad angår lys, så skal solen skinne direkte på skærmen før det er et reelt problem.

Hvad angår design, så er og bliver det jo en smagssag, men personlig kan jeg langt bedre lide panasonics desgns fremfor designet på samsungs 6-serie - hvad f... skal den der røde streg gøre godt for!!!!! ?

Jeg er selv den meget lykkelige ejer af PX80. Skærmen står i en meget lys stue (nyt byggeri mere flere kvadretmeter vinduer end hvide væge mod øst, syd og vest), men det er kun, når solen skinner direkte på skærmen, at jeg oplever irriterende genskin. Og det gør solen i øvrigt kun nogle få timer om formiddagen i perioden oktober-marts. Resten af tiden står solen for højt på himlen til at ramme skærmen.
Af Ketchup
:D .... Jeg ved heller ikke helt hvad planen er mht den røde streg... de skulle holde sig til den sorte pianolak...

Det var sælgeren der bildte mig ind at den havde indbygget tuner, men jeg er under alle omstændigheder nødt til at ofre en tur mere til Elgiganten for lige at tjekke både a656 og PX80 ud igen....

Endnu engang tak fordi du gider hjælpe småforvirret førstegangsfladskærmskøber, zyckel. Det er ikke utænkeligt at der kommer flere spørgsmål, men indtil videre tror jeg at jeg er sporet nogenlunde ind.

God sommer.
Af caagaard
zyckelmaster skrev:
Jeg troede ikke de har indbygget dvb-c-tuner (har tjekket deres hjemmeside uden at blive klogere), men hvis det er rigtigt, så jo. Du kan indsætte you-see kort.
jo er der indbygget DVB-C tuner, så du skal have en en digital kortlæser til en lille 500 lap 8skal stikkes ind i siden på TVét) + det årlige kort gebyr på 400,- til yousee.

Men hvis du vælger den løsning kan du ikke se HD kanalerne, du kan heller ikke benytte dig af "start forfra", Cinema og andre features.

Du skal dog lige være opmærksomme på at hvis du køber en parallel importeret udgave, kan denne være uden DVB-C tuner.

Jeg har selv LE40A656, sammen med Selector-boksen fra Samsung. Du kan jo bruge fjernbetjeningen fra Selector-boksen til TV, så de behøver altså ikke 2 fjernbetjeninger.

Jeg er selv ovenud tilfreds med billedkvaliteten på LE40A656. SÅ jeg har ikke i ét sekund fortrudt mit valg :-)
Af Gaunts Ghost
Det der indstikskort, kræver det ikke andet end at man har fuldpakken og så bare køber det? Altså hvis man har Yousee, kan man så slippe med kortgebyret på kr. 400 om året oveni abonnementet?
Af caagaard
Gaunts Ghost skrev:Det der indstikskort, kræver det ikke andet end at man har fuldpakken og så bare køber det? Altså hvis man har Yousee, kan man så slippe med kortgebyret på kr. 400 om året oveni abonnementet?
Nej, indstikskortet er et alternativ til Selector, du skal stadig betale det årlige kortgebyr