Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Bjur
Jeg står MEGET kraftigt og overvejer at købe denne model, men har et par spørgsmål inden køb.

1. Er 508XD den der har de fleste kalibreringsmuligheder af serien?

2. Hvor betydelig er forskellen på den og de nye LX5090 modeller?

3. Jeg er lidt bekymret for, hvordan denne skærm er til HTPC. Dens native opløsning er 1366 x 768, hvad er så bedst når man connecter med HDMI? 1366 x 768, 720p, 1080p (som HD formaterne kører i)? Bruger jo bl.a. mediacenteret meget til at se DVD, Blu-Ray, HD DVD, og alm. digital TV.

4. Kan jeg koble mine fronthøjtalere direkte til skærmen med et alm. højtalerkabel? Se billede nedenfor:

Højtalere

5. Eller skal jeg bide i det sure æble og ofre de ekstra penge på LX5090 eller evt. PZ800, begge HD Ready 1080p, når jeg kører med Media Centeret?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
LX5090 er fuld HD og har et bedre sortniveau. Deraf prisforskellen. Kalibreringsmulighederne skulle ikke være nævneværdigt anderledes, hvis overhovedet.

Du kan sende 1360x768 til skærmen og så slukkes der for 6 kolonner pixels (3 i hver side) eller du kan sende 1080p til den og så nedskalerer den selv til 1366x768 (dvs. hele billedet bruges). Førstnævnte opløsning giver dig 1:1 pixelmapping og sidstnævnte gør ikke. Til film mv. vil du nok ikke kunne se forskel, men vær opmærksom på at der skal foregå 2 skaleringer af det lavopløste materiale når du benytter 1080p fra din HTPC.

Ja, TV'et har alm. højttaler outputs, men hvilke højttalere man bør sætte til ved jeg ikke. TVet vil jo sende ren stereo ud i dem, så de fungerer jo ikke som rigtige fronthøjttalere i et surround setup.
Du kan se højttalerterminalerne på dette billede (nederst)
[img]http://blog.homecinemachoice.com/resour ... rpanel.jpg[/img]