Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af Andromedia
Hvad er det der sker med alle TV2's kanaler? Det er som om at de har besluttet at nu vil de køre 16:9..... og så alligevel ikke! :s

På TV2, TV2 Zulu, TV2 Film og TV2 Charlie sender man et 4:3 signal ud, med et 16:9 billede indeni. Så på et 4:3 fjernsyn er der sorte bjælker foroven og forneden. Og på et 16:9 fjernsyn som mit, er der også sorte bjælker foroven og forneden, OG billedet bliver trykket sammen! ;;) Så kan man selvfølgelige zoome, med dårligere billedkvalitet til følge. Og når man så skifter kanal, skal man huske at slå zoom fra igen... :o

Selv TV2 nyhederne bliver sendt i det her mystiske format. Hvorfor!??!?

DR, DR2 og DR update kan godt finde ud af at sende i det rigtige format, og skifte når der kommer en udsendelse i et andet format. Det samme kan alle andre kanaler som jeg kan se. Hvad er det lige TV2 har tænkt?
Af JBkaffe
Jeg har samme problem, men ser det som en god undskyldning for at lege med funktionerne :)
Af HardCoil
Haha ja, det er virkelig underligt, tænkte det samme da vi fik vores 16:9 CRT. For at gøre det endnu værre, så kører de så vidt jeg husker også underteksterne ned i de sorte bjælker.
Af Dragothic
Det er ikke kun TV2. DR1, DR2, TV3, Kanal 5, osv. sender i dette format, dog bliver DR1, DR2 og TV2 sendt i korrekt format via DVB-T. I 2009 slukkes det analog signal, og kanalerne sendes digitalt i korrekt format.

Det er et kompromis, som er indgået for folk med et 4:3 tv - Dette er dog slut i 2009.

Men det er selvfølgelig fordi danmark er bagud på dette punkt, som vi er med f.eks. bredbånd. I Sverige, Norge og tyskland sendes signalet allerede kun digitalt i korrekt format.
Brugeravatar
Af Andromedia
Dragothic skrev: Det er et kompromis, som er indgået for folk med et 4:3 tv - Dette er dog slut i 2009
Jeg forstår det stadig ikke helt. Hvorfor er det et kompromis med folk med 4:3 fjernsyn når de heller ikke får optimalt billede?? Jeg mener enten skal TV2 sende i rent 4:3 eller i rent 16:9. Som de gør nu er det da kun til gene uanset hvilket TV format man har.
Af Dragothic
Andromedia skrev:
Dragothic skrev: Det er et kompromis, som er indgået for folk med et 4:3 tv - Dette er dog slut i 2009
Jeg forstår det stadig ikke helt. Hvorfor er det et kompromis med folk med 4:3 fjernsyn når de heller ikke får optimalt billede?? Jeg mener enten skal TV2 sende i rent 4:3 eller i rent 16:9. Som de gør nu er det da kun til gene uanset hvilket TV format man har.
De er på vej mod 16:9, og optager kun i dette format, og har man en DVB-T tuner seperat eller i sit tv, vil man få fuldt udbytte af det. Det er altså kun folk med forældet teknologi, der bliver ramt af formatforvirringen.

Når man har valgt at optage i 16:9, er det fordi det er fremtidens format, men for at folk med et 4:3 tv skal få mest ud af det*, sendes det som letterbox, hvilket går ud over folk med 16:9 tv.

* Der findes 4:3 tv, som jeg letterboxe selv, og derved kan der med fordel sendes i ægte 16:9, uden at nogen bliver ramt. Dette har man gjort i andre lande i flere år, men Danmark vil være bagud.