Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Lynge
Kunne nok godt have skrevet det her i den tråd der allerede er om Dell 2408WFP, men det kunne måske være interessant for folk der ikke vil have en 2408WFP og derfor ikke ville læse den tråd.

Jeg har i et stykke tid været på udkig efter en skærm til at erstatte min Samsung 204B og eftersom denne ikke fejler noget, skal det jo helst være en skærm der er bedre end denne.

Hvad skærmen skal kunne:
Jeg arbejder en smule i photoshop, men det er ikke der den vil blive brugt mest, det får grafikeren normalt lov til selv at rode med.

Jeg skal primært bruge skærmen til at skrive kode på. Det kan man måske bruge næsten hvad som helst til, men jeg vil gerne have 2 x 24" (måske 3) og det skal stå på højkant om man så må sige. Det udelukker vidst de fleste skærme med TN-paneler.
Så det er altså vigtigt med gode betragtningsvinkler og den skal være behagelig at se på i meget lang tid af gangen.

Dell 2408WFP har jeg hørt både gode og dårlige ting om og de fleste af dem vil nok ikke rigtig påvirke mig, men den med input-lag kunne være et problem hvis det er så meget at man kan fornemme det andre steder end spil. Altså photoshop og når man flytter rundt på vinduer i OS. Det ville drive mig til vanvid inden længe.

Jeg har så fundet denne her EIZO skærm:
EIZO FlexScan S2431W

Den koster lige et par hundrede mindre end Dell's og så vidst jeg kan læse mig frem til skulle den snildt være bedre, da jeg ikke kunne finde nogen der havde noget negativt at sige om den.
Panelet er vidst nogenlunde det samme.

Der er kun en ting jeg kan se skulle gøre Dell til et bedre køb, og det er deres garanti. Så vidst jeg kan forstå så dækker den allerede ved den første pixel der dør, sætter sig fast eller hvad der nu kan ske af den slags. Jeg kan ikke lige finde ud af hvor godt EIZO er med der, og om det overhovedet er noget man skal bekymrer sig om længere.

Jeg er derfor lidt vilrede. Nogen der har en mening om hvilken jeg burde vælge, eller måske et helt andet foreslag? jeg skal som sagt have 2 eller 3 og der skal nok være en af de andre i firmaet der også vil have et sæt når de ser hvad jeg har købt, så forslag om skærme til 8K stykket der er meget bedre er ikke så relevante, da det vil blive alt for stor en merudgift.

På forhånd mange tak for hjælpen.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Eizo er toppen af poppen når vi snakker om skærme under 15.000 kr. Ingen tvivl om det. Det der taler imod netop den model du ser på er foden. Den er meget lang bagtil og fylder stort set det samme som en CRT skærm ville gøre fordi Eizo har valgt at højdejusteringen skal ske via et vippeled. Billedmæssigt er det dog en overlegen skærm.
Af Lynge
yakken: Simpelthen super info du kommer med der. Havde slet ikke skænket det en tanke at kigge på hvor meget den fylder på et bord. Man er vel vant til at producenten ikke laver tynde skærme med unødigt store fødder :)

Jeg ser lige en ekstra gang om jeg kan grave noget om deres pixel-garanti, men jeg tror nu valget falder på EIZO, hvis ikke de ligefrem tillader at halvdelen af panelet kan være sort før de skifter skidtet ud.
Og så skal der vidst bestilles nogle arme til de skærme.

Jeg takker mange gange for info.
PS: Hvem end der fik ideen til panel-søgeren og bruger tid på at opdatere den... Mange tak for en fed service, har brugt den flittigt den sidste tid. Har endnu ikke set en forhandler der skriver panel-type på deres varer. De fleste producenter gør det ikke engang, så skide godt initiativ :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det behøver du ikke grave efter - vi har et link til det lige her:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 69920#eizo

Credit for søgeren skal gå til Rasmus.

Husk på at der findes uoriginale standere derude, som du kan montere på stort set alle VESA kompatible skærme. Husk også at kigge forbi vores testsektion hvor vi har haft flere Eizo-skærme gennem testbænken.
Af Lynge
Skulle lige til at skrive at jeg selv havde fundet.. men tak for linket alligevel.

Det ser jo ikke så tosset ud.

Jeg havde egentlig slet ikke overvejet at bruge EIZO's egen. Jeg regner med at de koster kassen, men uanset så synes jeg ikke de ser lige så indbydende ud som dem jeg har fundet her og her.
De er sikkert lige så dyre (mindst) men for hulen hvor ser de bare lækre ud :P

Jeg smutter lige en tur forbi test-sektionen inden det er tid at se dyner.