Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af sorenrv
Hej alle

Jeg har købt en LG L227W og forbundet den analogt til mit Matrox G450 DualHead skærmkort. Jeg er deværre ikke tilfreds med billedkvaliteten, men er overbevist om, at det må være noget, som kan løses, jeg ved bare ikke hvordan.

Måske er skærmkortet, som jo er en ældre model, ikke optimalt til skærmen. Jeg har installeret skærmens medfølgende driver og anvender den sammen med Matrox skærmkort driveren. LG anbefaler en opløsning på 1680x1050, og det kan Matrox kortet ikke præstere. Det kan køre 1600x1024, men ved den indstillinger billedet altså ikke er så kønt. Skriften står utydeligt. Ved 1280x1024 er kvaliteten meget bedre, men stadig ikke super god. Det er, som om skriften veksler lidt mellem sort og en rødlig nuance, og i øvrigt, med den opløsning får jeg ikke meget glæde af den store skærm, som jeg primært skal bruge til at redigere musik på.

Alle forslag til løsning er velkomne.

Søren
Af nitrotg
dit skærmkort kan nok ikke trække widescreen opløsninger..

Tror det må være tid til at skifte dit GFX kort ud med noget nyere..

Du burde kunne finde et til et par 100kr i dba
Af mariuslindblom
Hmm...nu er jeg ingen ekspert på området, men måske skyldes problemet den opløsning dit skærmkort benytter. Din LCD-skærm har jo et bestemt antal pixler horisontalt og vertikalt der giver det bedste billede hvilket i dit tilfælde er 1680x1050. Dersom du så benytter en anden opløsning, så kan jeg forestille mig at din skærm scalerer billedet ved at strække det ud i kanterne sådan at det skal udfylde skærmen. Dette resulterer i at din skærm taber noget af detaljerne i billedet, hvilket igen giver et uskarpt og grimt billede.

...ihvertfal sådan jeg forstår det ;;)

-Marius
Mange tak for svarene, og det er åbenbart tid til et nyt skærmkort. Mon jeg kan lokke en anbefaling ud af nogen. Jeg er ikke gamer, men vil gerne have et superskarpt billede til tekst og grafik, samt til at se en DVD i ny og næ. Mit primære program er Cubase SX, som er et musikindspilings-, redigerings- og nodeprogram, hvor detaljerne i den grafiske repræsentation af musikken gerne skal stå skarpt.

På forhånd tak,

Søren
Af MartinJohansen
Kort og godt: Du SKAL køre den opløsning skærmen har dvs. 1680x1050. Alt andet giver mere eller mindre ringe billede.

Så hvis dit (ellers super fede Matrox, damn elsker de kort) ikke kan trække dette så skal der nyt til.
Af nitrotg
ofre lidt mere og køb en af de nye ATI kort 4850 til ca 1200kr.. så er du også fremtidssikret

Finde det på www.edbpriser.dk
Af Grazul
Jeg har selv investeret i LG L227WT
og kan på ingen måde genkende problematikken.

Min skærm står super. Så det er nok dit grafik kort som nævnt længere oppe i tråden.

Jeg kører med Nvidia 8800gts 512mb x2 i Sli btw.
Af TYBO
Hvis han ikke gamer så er de storegrafikkort spild af penge.
De suger bare en masse strøm.

Hold dig til ATI når du ikke gamer.
De giver pt. det bedste 2D billed og har færre problemer med Vista end nVidia kort har.
F.eks.: http://www.edbpriser.dk/Products/Listpr ... ?ID=425130