Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej.

Jeg er på udkig efter et plasma tv i størrelsen 42-50"og lige pt. ligger valget af mærke mellem pioneer eller panasonic, men jeg kunne godt bruge lidt anbefalinger fra nogle som ved mere om dette end jeg selv (stort set alle brugere herinde tror jeg :) ).

Mit budget ligger i omegnen af kr.15.000, og tv'et skal bruges til ps3, masser af film og fodbold. Jeg ved ikke om der skal være en bestemt tuner deri, men jeg kan oplyse at jeg bare har en almindelig digital parabol.

Hvis i kender et tv i kan anbefale i den prisklasse og hvor man eventuelt kan købe det pågældende tv vil jeg være meget taknemmelig.

På forhånd mange tak for hjælpen
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
50" Pioneer fås desværre ikke i den prisklasse og PZ80 i 50" kommer også op i mere end 15.000 kr. Den mindre model PX80 fås ikke i 50", så du må nok indstille dig på at skulle spare ca. 5000 kr. mere sammen for at få en 50" skærm.
Af Jensinho
Ok. Jeg er dog også villig til at gå ned i en 42", men spørgsmålet er så om jeg skal vælge pioneer 428xd (set til 14.595 på el24) eller panasonics th-42pz800? Har også overvejet at spare 2000 kr mere op og vælge PDP-508XD (set til 16.995 på el24).....
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Personligt ville jeg prioritere et bedre billede og signalbehandling højere end fuld HD, så Pioneer 428XD ville være mit bud.
Af Jensinho
Tak for hjælpen. Tror også det bliver 428xd, men kender du til 508xd? Synes ikke der er den helt store prisforskel i forhold til at man får en 50", så gad godt vide om 508xd er en midre god model end 428xd????
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Ja, 508XD har jeg afprøvet flere gange og det er et meget overbevisende TV. Det er desuden vores egen reference model her på siden, som alle andre TV måles op imod. De er begge klasse-TV bare i forskellige størrelser. Husk dog på at prisen på 508XD er uden højttaler!

Prisen på begge modeller er desuden uden fod eller beslag.
Af mbm
Hvad med en LG 50PG6000?
Af Ziggy Starman
Nu vi sammenligner 428XD og 508XD vil jeg gerne lige tage mig den frihed at indskyde et spørgsmål, hvis det er okay? :)

Ville bare lige høre, hvad forskellen i opløsningen på de to modeller har at sige? 42'eren er 1024x768, hvor 50'eren er 1365x768. o_o

Ser billedet anderledes ud på 42'eren, da den jo strækker et 4:3 billede? >_>
Af Rocco
yakken skrev:Ja, 508XD har jeg afprøvet flere gange og det er et meget overbevisende TV. Det er desuden vores egen reference model her på siden, som alle andre TV måles op imod. De er begge klasse-TV bare i forskellige størrelser. Husk dog på at prisen på 508XD er uden højttaler!

Prisen på begge modeller er desuden uden fod eller beslag.
Jeg læste også lige jeres aldrende anmeldelse af 508XD. Jeg er 1. gangskøber af en fladskærm og er på udkig efter et Tv i 50". Anmeldelsen er jo unægtelig posiv, men er dette Tv stadig markedsførende her næsten 3/4 år efter eller er der kommer noget endnu bedre?

Det er min forventning, at jeg jeg vil modtage kabel-tv digitalt samt køre Blue-ray. Jeg sidder til gengæld omkring 6 m fra Tv'et.

Endelig undrer det mig, at der er SÅ stor prisforskel på modellen? Pricerunner Hvad skyldes det?

Beklager de mange "nybegynderspørgsmål". Det er et ret langhåret emne at sætte sig ind i :-)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Ja, der findes noget der er bedre, men det er også Pioneer der laver dem . Modellerne hedder LX5090 men prisen er også noget højere.

Mht. 1366x768 vs. 1024x768 så er det nok ikke noge du vil lægge mærke til med midre du kører 1:1 pixelmapping fra din PC til skærmen. Skærmen skalerer jo billedet så det får det rigtige forhold når du ser på eksempelvis TV eller BluRay film. Smider du et 1080p signal fra din PC til skærmen, så er det også minimalt hvad du vil opleve af forskel, med mindre du sidder tæt på skærmen.
Af Rocco
yakken skrev:Ja, der findes noget der er bedre, men det er også Pioneer der laver dem . Modellerne hedder LX5090 men prisen er også noget højere.
OK - men vil det så evt. være en ide at afvente reaktionerne på pdp-5090 til efteråret eller forventes prisen på dem at være ret voldsom?

Passer det for mig, at Flatpanels ikke har en anmeldelse af LX5090?

På forhånd tak.

EDIT: Det er vist samme model vi taler om, er det ikke? Synes bare jeres nyhed om modellen på forsiden siger, at modellen først kommer til efteråret.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
LX5090 er ikke rigtigt at finde i butikkerne endnu og vi får ikke skærmene før producenten i DK har dem. Der kører vist samkøb på diverse sider rundt om på nettet.

Prisen på TVet er nævnt i vores artikel om Pioneers LX-modeller på forsiden (nederst til venstre - ikke i nyhederne). Til efteråret kommer den næste tynde version af Pioneers TV som har al elektronikken placeret i en ekstern boks. Det er ikke den model jeg taler om (de hedder KRP 500A og 600A).

Vi skal selvfølgelig nok forsøge at få en test af LX5090 så hurtigt som det er muligt.
Af HardCoil
yakken skrev:Mht. 1366x768 vs. 1024x768 så er det nok ikke noge du vil lægge mærke til med midre du kører 1:1 pixelmapping fra din PC til skærmen. Skærmen skalerer jo billedet så det får det rigtige forhold når du ser på eksempelvis TV eller BluRay film. Smider du et 1080p signal fra din PC til skærmen, så er det også minimalt hvad du vil opleve af forskel, med mindre du sidder tæt på skærmen.
Men hvad er det for en forskel man vil oplever? Jeg står også foran at skulle købe og kan ikke vælge mellem PZ85 og det her. TV'et kommer primært til at køre fra en mediePC, så kan jeg forvente bøvl med 1024*768 opløsningen her? Vi kommer til at sidde ca 2.5 meter fra skærmen. Vi ser primært ret mørke film (sci fi og den slags), så jeg tænkte at pioneeren ville være rigtig god til os.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Alt det her er altså beskrevet i vores købsguides på forsiden, så jeg vil ikke bruge alt for meget tid på det. Da skærmen er 16:9 format og 1024x768 er 4:3 format, så må hver enkelt pixel være aflang. Hvis du smider 1024x768 punkters opløsning op på skærmen, så må billedet altså OGSÅ blive aflangt.

Hvis du derimod smider 1920x1080 (eller en anden 16:9 opløsning) over på TV'et, så er det jo en 16:9 opløsning, som skærmen så bare nedskalerer til den opløsning skærmen har, men da den fysiske størrelse på TVet jo stadig er 16:9, så vil du reelt ikke lægge mærke til at opløsningen er skæv - TVet retter jo selv op på tingene, så billedet passer til skærmens størrelse og alt ser korrekt ud. Rent praktisk har det ikke specielt meget at sige, så længe du ikke kan se de individuelle pixels alligevel og det kan du ikke ved 2 m afstand.