Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Skal jeg købe Panasonic 42PX80 eller er det værd at bruge 4-5000 ekstra på 42pz85?

Køb 42PX80. Det går du ikke helt galt med
12
63%
Køb 42pz85. Du får virkelig lidt ekstra for den store ekstraudgift
5
26%
Køb et Full HD LCD fjernsyn til under 10.000 kr
2
11%
Af fladpande
Hej Igen og især til Yakken og Stephen :)

I var søde at hjælpe mig frem til, at jeg skulle købe et 42PX80 hvis jeg havde under 10.000 kroner at købe for. Det tip er jeg rigtig glad for og har også snakket med en forhandler af det.

Så ser jeg i de sene nyheder på TV2 i går aftes et indslag om, at nu kommer HD TV. Jeg har ikke kunnet finde link til indslaget på www.tv2.dk og er i tvivl om det blot var for at få fyldt udsendelsen op. Inden jeg lige ringer tilbage til forhandleren vil jeg blot sikre mig, om der er sket noget nyt, så jeg istedet skal købe 42pz85, som så vidt jeg har kunnet læse mig til her på siden er klar til HD, hvilket 42PX80 ikke er ?? (jeg synes bare det er så dyrt i forhold, snøft)

Tak skal I have og selvfølgelig alle jer andre som ved noget :)

venlig hilsen
Sus

Ps. Jeg blev bare nysgerrig hvordan den der afstemning virkede, men nu kan jeg ikke finde ud af at slette den, så svar bare på den :)
Af zyckelmaster
Px80 er HD-ready (dvs. kan vise 720 linier progressivt), men ikke klar til Full HD (dvs. kan vise 1080 linier progressivt).

Når tv2-nyhederne taler hom d-tv, så vil jeg næsten vædde på, at de ikke mener 1080p-signal (altså full HD), men derimod 720p/1080i, fordi det vil kræve en voldsom båndbrede at sende tv ud i 1080p.

Hvad betyder det så for dit skærm-valg? Jo det betyder, at du de næste mange år er dækket rigeligt ind med PX80, når vi taler om tv og dvd. Det er kun, når der er tale om full hd-kilder (såsom blue ray og vist også nogle ps3-spil), at du kan ha' fordel af full hd. Men, men, men du skal huske på, at PX80 sagtens genvise disse kilder. Den skalerer bare billedmaterialet ned til egen opløsning, og denne nedskalering gennemfører PX80 særdeles fremragende.

Mit råd: Køb PX80 (medmindre du uden problemer har råd til PZ80/Pz85).
Af NoNameDesigndk
Det zyckelmaster skriver..

Så vidt jeg er informeret er det nye HD tv signal de på et tidspunkt kommer til at sende ud "kun" 720p.. dvs. de kommer ikke i de næste par år til at sende tv ud i en opløsning som px80 ikke "kan vise" uden at skulle nedskalere, som zyckelmaster skriver..

Derudover så kan den jo godt "vise" en fuld hd opløsning, men den nedskalerer jo bare til sin egen opløsning.. man plejer at sige man først kan se forskel på fuld hd og hd ready fjernsyn (med 1080p - fuld hd - signal) når du er inde på omkring 1,5m, hvilket man normalt ikke er på en 42"..
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det er et meget rodet indslag de har vist på TV2 hvor det faktisk ikke er klart på noget tidspunkt, om det er HD eller fuld HD de forsøger at slå et slag for.

De fremstiller uden videre fuld HD (i indslaget med damen der spørges om hun vil betale ekstra) som den hellige gral, hvilket må siges at være noget af en overdrivelse. Fuld HD er fedt givet at forudsætningerne er i orden og det er de altså ikke med et TV på 42" og et 720p signal.

Selv med input fra en PS3 er du ikke garanteret 1080p signaler, da de fleste spil kun er lavet til 720p, så da sælgeren fortæller at skærmen kan bruges til BluRay og PS3 spil, så er det altså også kun en 3/4 sandhed.
Af fladpande
Hej med jer.

Jeg vil blot sige tak for jeres gode kommentarer.

Jeg er overbevist og køber så 42 tommer PX80.

Jeg glæder mig allerede.

Med venlig hilsen

Sus.

PS. Er I lige så gode når det gælder køb af et nyt musikanlæg. Eller skal jeg finde en anden hjemmeside om det emne? Jeg vil gerne finde et anlæg uden for mange højttalere, som ikke kræver en fjernbetjening ekstra, og så nævnte en forhandler at man kunne vælge et Yamaha musikanlæg?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Du bør nok prøve på hifi4all.dk til en sådan afstemning :)