Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Jeg skal i første omgang bruge en ekstren skræm til min IBM T60 som har et ATI Radeon X1400, men skærmen skulle også gerne kunne bruges til en fremtidig kraftig stationær PC.
Det skal være en 20''-22'' tænker jeg. Jeg er umiddelbart ikke til wide. (Er det federe med wide hvis man vender sig til det?)
Jeg skal bruge DVI.
Prisen er ligegyldig - men er selvfølgelig ikke interesseret i at mere end hvad jeg behøver for at få min behov opflydt :)

Jeg bruger computeren til desktop/grafik.
Det er vigtigt for mig at jeg får et knivskarpt billede! Og også god farvegengivelse.

Jeg har hurtigt set på skærme i diverse computerforretninger - jeg synes mange af dem har en anelse slørret billede, og det er ligesom de flimre lidt som en CRT der kører for lav refresh rate, hvilket jeg bestemt ikke ønsker.

Den skal gerne reagere lyn hurtigt hvis jeg fx scroller på en side ol.

Hvad er det bedste man kan få på market hvis prisen er ligegyldig? Hvad er det bedste man kan få til 4000-6000 kr?

På forhånd tak!
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Desværre så har din T61 ikke nogen DVI udgang, så du bør indstille dig på at billedet måske vil flimre ligesom de skærme du har set i forretningerne. Grunden til at disse skærme muligvis har flimret ligger i det dårlige signal, som fodres til alle skærmene på én gang over et analogt signal. Det giver støj i billedet.

Under normale forhold, så vil ingen fladskærm flimre og især ikke hvis du har den tilsluttet via DVI. En T61 kan benytte DVI hvis du får fat i en portreplikator (T61 understøtter desværre ikke en dockinstation). Jeg benytter det selv med stor succes. Jeg tror endda jeg har en kammerat, der vil af med sin replikator, hvis det har interesse?

Du bør kigge i vores liste over anbefalede skærme:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1169844738

Hvis du vælger en af skærmene under "Amatørgrafikere" så går du ikke galt i byen.

Du skal dog vide at 22" ikke fås i 4:3 eller 5:4 formatet, så der er kun widescreens at vælge imellem.
Brugeravatar
Af myggen
Tak for svar!
T60 (og T61) er faktisk understøttet af en dockingstation - Lenovo ThinkPad Advanced Dock. Jeg selv har netop modtaget en Lenovo ThinkPad Advanced Mini-Dock der giver mig DVI. Men tak for tilbuddet!

I jeres anbefalede liste har jeg fået kig på Samsung 214T, som jeg kan se i de sidste par år gentagende gange er blevet anbefalet her i jeres forum.

Jeg har dog et par spørgsmål:
1)En hurtig søgning på nettet siger mig at skærmen er fra 2005 - kan teknologi fra 2005 stadig være med blandt nye skærme og teknologi fra 2008?

2)I jeres guide skriver I ”pixelpitch” som en Ulempe – hvad er pixelpitch? Wiki fortæller mig: “…describes the distance, for example, between dots (sub-pixels) of the same color on the inside of a display screen.”
En denne pixelpitch for stor på 214T? og hvordan mærker jeg denne ulempe når jeg bruger skærmen?

3) Er det bare mig, eller bliver der ikke produceret så mange 4:3 mere i forhold til wide?
Er det mere lækkert at have wide frem for 4:3 når man vender sig til det? Hvornår og hvem køber wide frem 4:3 og omvendt?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
1) Panelet i skærmen er stadig udmærket, selvom der er kommet nyere modeller. Der hvor man måske vil opleve forskelle er i responstiden på skærmen, hvor nyere modeller kan have en mere præcis overdrive-enhed, der kan minimere slør. Billedkvaliteten fejler ikke noget.

2) Ja, dotpitchen er afstanden mellem hver enkelt pixel og på en 21" skærm er hver enkelt pixel altså lidt større end eksempelvis en 20" skærm. Det gør at man har nemmere ved at skelne de enkelte pixels, hvilket kan få linier mv. til at virke lidt hakkede hvis de ikke er udjævnede med en eller anden algoritme (anti aliasing). Det er dog ikke værre end på eksempelvis 22" og 19" skærme.

3) Ja, widescreen-skærmene har indtaget markedet og skubbet 4:3 modellerne ud. Der er meget meget få 4:3 skærme at finde.