Log ind med sociale netværk
28 jun 2008, 12:26
Når du råder folk til at beslutte sig ud fra dét de ser i butikkerne, så er det jo netop at de TV der kan skrue mest op for "sharpness" og lysstyrken, der vinder. Af samme grund vil du oftest se LCD vinde når folk vælger i en butik. Problemet er blot at disse udstillingsindstillinger ikke dur til noget når du får dem hjem i stuen. Først da opdager du hvor ringe et TV du har købt. Jeg har kommenteret dette i ret mange tråde efterhånden og i flere af dem har jeg også givet bud på hvorfor LCD er mere populære end plasma - for det er IKKE pga. billedkvaliteten. Det er der simpelthen ikke noget belæg for.
Jeg har set 508XD i en stue - 2 endda. Genskinnet var ikke værre end hvad du ville få med et CRT TV i samme størrelse.
In all fairness: Du ved jo heller ikke om manden vil bruge skærmen som PC monitor - så hvorfor skulle dit udgangspunkt være bedre? Der bedes om et TV og ikke en PC monitor. Det kan man da forholde sig til.
At falde i søvn med TVet tændt i adskillige timer i den første periode går vist også ind under "vold". Når vi nu anbefaler at man er lidt påpasselig i de 100-200 første timer, så er 8 timers pausebillede nok ikke dét jeg havde i tankerne...
Lad os lige få noget 100% klart:
Vi er, her på flatpanels.dk, fuldstændigt ligeglade med hvilken teknologi, der benyttes til at opnå den bedste billedkvalitet. Om det er LCD, OLED, SED eller plasma, så er det eneste vi går op i, at kvaliteten er bedst mulig. Og faktum er, at det er plasma-TV fra Pioneer der pt. leverer den bedste kvalitet.
Så hvis du nu disker op med en værdig kandidat til at modsvare LX5090, så kan vi tage den derfra.
LX5090 har en vejledende startpris på 26.000 kr. hvilket ikke kræver megen indsigt til, at spå ikke vil blive den billigste pris her i DK, når skærmen kommer i butikkerne om et par ugers tid.
TYBO skrev:Selve billedet er pænere og mere flydende..det kan jeg give dig ret i...men derfor er der også nogle bagsider som køberen af skærmen skal forholde sig til inden han køber plasma.Jeg orker ikke at quote alle dine forrige indlæg, så jeg smider kommentarerne her.
Detsværre findes den perfekte skærm ikke hverken hos LCD eller Plasma...og hvis plasma var 100% perfekt så er det lidt sjovt at LCD markedet er langt større.
Når du råder folk til at beslutte sig ud fra dét de ser i butikkerne, så er det jo netop at de TV der kan skrue mest op for "sharpness" og lysstyrken, der vinder. Af samme grund vil du oftest se LCD vinde når folk vælger i en butik. Problemet er blot at disse udstillingsindstillinger ikke dur til noget når du får dem hjem i stuen. Først da opdager du hvor ringe et TV du har købt. Jeg har kommenteret dette i ret mange tråde efterhånden og i flere af dem har jeg også givet bud på hvorfor LCD er mere populære end plasma - for det er IKKE pga. billedkvaliteten. Det er der simpelthen ikke noget belæg for.
Jeg har set 508XD i en stue - 2 endda. Genskinnet var ikke værre end hvad du ville få med et CRT TV i samme størrelse.
In all fairness: Du ved jo heller ikke om manden vil bruge skærmen som PC monitor - så hvorfor skulle dit udgangspunkt være bedre? Der bedes om et TV og ikke en PC monitor. Det kan man da forholde sig til.
At falde i søvn med TVet tændt i adskillige timer i den første periode går vist også ind under "vold". Når vi nu anbefaler at man er lidt påpasselig i de 100-200 første timer, så er 8 timers pausebillede nok ikke dét jeg havde i tankerne...
Lad os lige få noget 100% klart:
Vi er, her på flatpanels.dk, fuldstændigt ligeglade med hvilken teknologi, der benyttes til at opnå den bedste billedkvalitet. Om det er LCD, OLED, SED eller plasma, så er det eneste vi går op i, at kvaliteten er bedst mulig. Og faktum er, at det er plasma-TV fra Pioneer der pt. leverer den bedste kvalitet.
Så hvis du nu disker op med en værdig kandidat til at modsvare LX5090, så kan vi tage den derfra.
LX5090 har en vejledende startpris på 26.000 kr. hvilket ikke kræver megen indsigt til, at spå ikke vil blive den billigste pris her i DK, når skærmen kommer i butikkerne om et par ugers tid.
28 jun 2008, 14:37
her på flatpanels.dk faktisk...
Juice? skrev:...selvom plasma er ældre teknologi viser det stadig et bedre billede...Bare lidt undren...der står at LCD (dog ikke skærme, haha) er helt tilbage til 1888 hvor Plasma er fra 1964? Ret mig gerne, hvis jeg har husket forkert, gider ikke lige at tjekke artiklen igen
Senest rettet af Rechain 22 jun 2016, 23:56, rettet i alt 1 gang.
28 jun 2008, 15:11
Yakken: Scary...du sidder og siger at folk ikke skal se på TVet i butikkerne først...design og funktioner er totalt lige meget... man skal bare købe pioneer pga du siger det er bedst....uden så meget at have hørt personen om hvad han skal bruge skærmen til...skærmen du anbefaler er en skærm som slet ikke er kommet på markedet endnu og du har aldrig set den i funktion.
28 jun 2008, 15:41
Du siger man skal se dem i butikken først... Jeg tror ikke jeg har skrevet det noget steds. Du kan jo se om du kan grave en tråd frem hvor jeg skriver det.
Hvis du har forstand på at pille dynamiske funktioner og billedforværrende egenskaber fra, så kan du godt se på skærmen i butikken, men det er ret vigtigt, at du har begreb om hvad det er der skiller et godt fra et dårligt TV. Det er muligt at du også bør give vores købsguide et kig - de ting man bør se efter står deri.
Skærmene er ikke indstillet som de bør når du ser på dem i butikken og ting som skarphed mv. ser måske godt ud i visse situationer, men når du først har fået skærmen hjem, så ser TV-avisen måske ikke helt så fanstastisk ud med alle disse ting slået til. Jeg forstår ikke hvordan dette kan komme bag på dig? Vi har skrevet side op og side ned om det.
Anbefalingen af 5090 kommer på baggrund af erfaringerne med LX5080, som er forgængeren - også i fuld HD.
Du har stadig ikke smidt et link til en skærm der kunne være et modstykke til LX5090...
Rechain: Der er ikke nogen fejl i vores informationer. Du kan læse mere om Hr. Reinitzer her:
http://en.wikipedia.org/wiki/Friedrich_Reinitzer
Hvis du har forstand på at pille dynamiske funktioner og billedforværrende egenskaber fra, så kan du godt se på skærmen i butikken, men det er ret vigtigt, at du har begreb om hvad det er der skiller et godt fra et dårligt TV. Det er muligt at du også bør give vores købsguide et kig - de ting man bør se efter står deri.
Skærmene er ikke indstillet som de bør når du ser på dem i butikken og ting som skarphed mv. ser måske godt ud i visse situationer, men når du først har fået skærmen hjem, så ser TV-avisen måske ikke helt så fanstastisk ud med alle disse ting slået til. Jeg forstår ikke hvordan dette kan komme bag på dig? Vi har skrevet side op og side ned om det.
Anbefalingen af 5090 kommer på baggrund af erfaringerne med LX5080, som er forgængeren - også i fuld HD.
Du har stadig ikke smidt et link til en skærm der kunne være et modstykke til LX5090...
Rechain: Der er ikke nogen fejl i vores informationer. Du kan læse mere om Hr. Reinitzer her:
http://en.wikipedia.org/wiki/Friedrich_Reinitzer
28 jun 2008, 19:23
Yakken... læs alle ordene i sætningen i stedet for hver anden.
"Yakken: Scary...du sidder og siger at folk ikke skal se på TVet i butikkerne først."'
Kan du se det IKKE i den sætning ?
Jeg har på intet tidspunkt snakket dårligt om pioneers billedkvalitet men blot nævnt nogle at de problemer som er ved plasma generelt og som jeg synes folk skal informers om inden de køber det.
Vi kan jo spørger ham som har oprettet tråden om han er glad for mine informationer eller det pisser ham af at jeg informere ham.
Mener dog stadig det er for tidligt af jer at anbefale pioneer uden at få at vide hvad han skal bruge skærmen til.
Hvis han nu stolede blindt på jer og skulle bruge den med tilslutning af hans PC i et lokale med kæmpe vinduesparti...så tror jeg at en hvis person er blevet fejlinformeret.
At Pioneer har lavet gode paneler er jo ikke en garenti for at næste generation bliver endnu bedre...ja chancen er gode men at smide 26000kr afsted før man har set skærmen...det synes jeg er vildt.
"Yakken: Scary...du sidder og siger at folk ikke skal se på TVet i butikkerne først."'
Jeg har på intet tidspunkt snakket dårligt om pioneers billedkvalitet men blot nævnt nogle at de problemer som er ved plasma generelt og som jeg synes folk skal informers om inden de køber det.
Vi kan jo spørger ham som har oprettet tråden om han er glad for mine informationer eller det pisser ham af at jeg informere ham.
Mener dog stadig det er for tidligt af jer at anbefale pioneer uden at få at vide hvad han skal bruge skærmen til.
Hvis han nu stolede blindt på jer og skulle bruge den med tilslutning af hans PC i et lokale med kæmpe vinduesparti...så tror jeg at en hvis person er blevet fejlinformeret.
At Pioneer har lavet gode paneler er jo ikke en garenti for at næste generation bliver endnu bedre...ja chancen er gode men at smide 26000kr afsted før man har set skærmen...det synes jeg er vildt.
28 jun 2008, 20:44
Jeg havde valgt Pioneer LX5090. Det skulle uden sidestykke være toppen af poppen!
Fjernsynet kan godt erhverves billigerere end tidligere nævnt. Fx har recordere igen, gang i flere fælleskøb af skærmen. Prisen rammer vidst omkring 22k skulle jeg mene.
jeg har fundet en enkel tråd TV'et her, men der er mange flere.
God debat i har gang i
Fjernsynet kan godt erhverves billigerere end tidligere nævnt. Fx har recordere igen, gang i flere fælleskøb af skærmen. Prisen rammer vidst omkring 22k skulle jeg mene.
jeg har fundet en enkel tråd TV'et her, men der er mange flere.
God debat i har gang i
Stefan Vestergaard
29 jun 2008, 11:30
Jeg er enig med Yakken, det er fint at fremhæve fordele og ulemper mellem dem, men noget ensidigt kun at fremhæve ulemperne ved plasma, uden at fremhæve ulemperne ved LCD.
Helt konkret, så er der så store forskelle mellem individuelle TV, især for LCD, at det er ret farligt at generalisere om fordele og ulemper mellem LCD og plasma, dét med genskinnet er jo et godt eksempel. Det er lidt skidt at købe en LCD fordi den ikke har genskin, for så at finde ud af når man kommer hjem at kontrastskærmen er mere blank end en plasma. Et andet punkt, opløsningen. Hvis det er et problem for Pioneer'en at det ikke er Full HD, så må det tilsvarende være et problem for Samsung'en at signalbehandlingen indebærer en støjreduktion (der ikke kan slås fra), som i praksis betyder at man heller ikke har noget der ligner full HD detaljering på dén, især når billedet bevæger sig bare en smule. Det drejer sig ikke om at få 1080P, det drejer sig om at få det bedst mulige billede. Og jeg har meget svært ved at få øje på et eneste punkt hvor Samsung LE 52 A 656 skulle have en billedmæssig fordel i forhold til Pioneer PDP 508 XD.
TYBO skrev:Har du nogensinde set dén Samsung LCD denne tråd drejer sig om? Den har en kontrastskærm der er MINDST lige så blank i overfladen som et Pioneer tv.
Det er jo helt hen i vejret at du siger at pioneers genskin svare til CRT..har du nogen sinde set en husstand med en 50" CRT skærm ?.
Jeg er enig med Yakken, det er fint at fremhæve fordele og ulemper mellem dem, men noget ensidigt kun at fremhæve ulemperne ved plasma, uden at fremhæve ulemperne ved LCD.
Helt konkret, så er der så store forskelle mellem individuelle TV, især for LCD, at det er ret farligt at generalisere om fordele og ulemper mellem LCD og plasma, dét med genskinnet er jo et godt eksempel. Det er lidt skidt at købe en LCD fordi den ikke har genskin, for så at finde ud af når man kommer hjem at kontrastskærmen er mere blank end en plasma. Et andet punkt, opløsningen. Hvis det er et problem for Pioneer'en at det ikke er Full HD, så må det tilsvarende være et problem for Samsung'en at signalbehandlingen indebærer en støjreduktion (der ikke kan slås fra), som i praksis betyder at man heller ikke har noget der ligner full HD detaljering på dén, især når billedet bevæger sig bare en smule. Det drejer sig ikke om at få 1080P, det drejer sig om at få det bedst mulige billede. Og jeg har meget svært ved at få øje på et eneste punkt hvor Samsung LE 52 A 656 skulle have en billedmæssig fordel i forhold til Pioneer PDP 508 XD.
Mvh. Otto
29 jun 2008, 12:09
TYBO skrev:Yakken... læs alle ordene i sætningen i stedet for hver anden.Sorry, min fejl. Så er det det jeg sidder og siger (skriver), ja. Med mindre man har styr på hvilke parametre man bør fokusere på (og hvordan de skal se ud), som jeg også beskrev.
TYBO skrev:Jeg har på intet tidspunkt snakket dårligt om pioneers billedkvalitet men blot nævnt nogle at de problemer som er ved plasma generelt og som jeg synes folk skal informers om inden de køber det.Du må kritisere alt det du lyster, så længe det er sagligt hold i det. Dit portræt af ulemper for den ene teknologi er blot lidt for bias'et til, at jeg kunne lade den gå forbi.
TYBO skrev:Mener dog stadig det er for tidligt af jer at anbefale pioneer uden at få at vide hvad han skal bruge skærmen til.Han foreslog jo selv 508XD til at starte med og den naturlige vej derfra er altså at se på Lx5090. Jeg har efterhånden været med til at sætte adskillige plasma-setups op i stuer hvor der er panoramavinduer og selvom der er genskin i skærmene, så har det ikke været så generende at man var villig til at konvertere til en ringere LCD skærm blot for, at undgå lysgener imens solen går ned.
TYBO skrev:At Pioneer har lavet gode paneler er jo ikke en garenti for at næste generation bliver endnu bedre...ja chancen er gode men at smide 26000kr afsted før man har set skærmen...det synes jeg er vildt.Nu er det jo ikke udelukkende deres paneler vi roser. Det er deres signalbehandling af de møgsignaler vi oftest fodrer skærmene med. På denne front går det meget meget sjældent baglæns. Der er vist heller ingen der har bedt ham om at købe TVet uden nogen reference - så længe TVet ikke kan købes i DK, så er det jo svært at opdrive en brugeranmeldelse, men mon ikke de kommer når folk modtager deres skærme via eksempelvis fælleskøbet på recordere.dk?
30 jun 2008, 13:21
TYBO skrev:Med lige præcist Pioneer er der en rød tråd i udviklingen af billedkvalitet, og ud fra dét samt at læse de anmeldelser der allerede er dukket op, kan man sagtens danne sig et indtryk af hvad man får med en 5090, ved at kigge på en 508. Det er rigtigt at mange andre producenter ikke har samme logik i modelskiftene, men det ville være mere "vildt" at vælge et 508 frem for et 5090, bare fordi man kun kan få 508 at se.
Mvh. Otto
Opret konto
For at kunne logge ind skal du være tilmeldt. Det tager kun få sekunder at tilmelde sig, og giver dig langt flere muligheder på boardet. Som tilmeldt bruger kan du desuden få tildelt udvidede tilladelser af en boardadministrator. Før du tilmelder dig bedes du sikre dig at du er bekendt med vore vilkår for anvendelse og relaterede politikker. Læs også reglerne for de forskellige fora når du besøger dem.
Log ind på din konto