Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hey gutter,

Jeg står i den heldige situation at jeg får et arbejdsgiver betalt TV som en bonus fra mit arbejde.

Jeg ønsker derfor at købe et nyt Fladskærms TV, men er lidt i tvivl om hvilket det bør være. Jeg har et prisloft på 25.000 kr. og vil gerne have et TV der er 46" eller større, da jeg har en stor stue.

Jeg har overvejet:
PDP-508XD - Pga. købsanbefalinger herinde og at det ikke er parallelimporteret.
Samsung LE52A656 - Har læst lidt godt om det og kan lide designet og at den har DVB-C moduls

Kan i anbefale andre jeg bør tage et kig på? Jeg får snart digitalt spejl fra Stofa og bor i Villa.

Hvilket ville i vælge hvis nu arbejdsgiveren betalte? :)
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Personligt vil jeg ikke være i tvivl om, at det skal være et Pioneer, hvis jeg stod i denne situation. Det leverer en billedkvalitet, som jeg ikke mener de andre producenter i øjeblikket kan matche.

Overvejelserne kunne dog gå på, om det i stedet skulle være de nye modeller fra Pioneer, der så småt er begyndt at rulle ud eller gør det i løbet af 1 uge eller 2.
Dem kan du læse mere om her: http://www.flatpanels.dk/nyhed.php?suba ... 1212473483
Af TYBO
Der er lige nogle ting du skal overveje hvis du vælger plasma for der er også nogle negative sider.

1) Når du er oppe i 50" så begynder det at spille ind om man har Full HD eller ej. Pioneeren er ikke full hd.

2) Hvis der er meget lys i stuen så har Pioneeren en glasfront hvor du kan se alt genskin fra sollys eller fra lamper om aftenen.

3) Når skærmen er slukket så står skærmen med en grå kedlig baggrund mens LCD har en helt sort baggrund.

4) Hvis du har en tendens til at lade TV stå tændt længe med samme billed så brænder billedet sig fast (Ellers hvis du ser en kanal meget med samme logo).

5) Designet og at den ikke har DVB-C.

Plasma har dog et mere flyende billed.

Men I den sidste ende er det dig selv som skal lave valget så tag ud i forskellige butikker som har disse stående.
Af GodmotherTycoon
Uden nogensinde at have set det, Pioneer PDP-LX5090 uden tvivl.
Af gullip
Ca. en måneds tid siden jeg købte et 508XD og har også lige investeret i digitalt tv og mums det står altså dejligt! :) Bluray står også bare rigtig godt, og jeg har ikke fået det kalibreret endnu. Synes også farverne står mere naturligt end på samsung LCD tv (m87).Og tvivler på deres nye model 5090 er dårligere :) Så denne ville jeg vælge, hvis jeg skulle ud at købe nu.
Af lubek
et af de helt store panasonic, de er i full he
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
TYBO skrev:1) Når du er oppe i 50" så begynder det at spille ind om man har Full HD eller ej. Pioneeren er ikke full hd.
Jo, LX modellen har fuld HD. Gør os nu lige den tjeneste, at du i den mindste har fakta på plads før du trasher noget...
TYBO skrev:2) Hvis der er meget lys i stuen så har Pioneeren en glasfront hvor du kan se alt genskin fra sollys eller fra lamper om aftenen.
Hvilket ikke er værre end med CRT TV.
TYBO skrev:4) Hvis du har en tendens til at lade TV stå tændt længe med samme billed så brænder billedet sig fast (Ellers hvis du ser en kanal meget med samme logo).
At lave burn-in kræver efterhånden en aktiv indsats fra brugerens side. De fleste kan nok finde ud af at skrue ned for kontrasten de første 100 timer, så jeg kan virkelig ikke se det som et problem.
TYBO skrev:5) Designet og at den ikke har DVB-C.
Din personlige mening omkring design kan jeg ikke se relevansen af her. Hvad synes du da der er et pænt TV? DVB-C er der næsten ingen TV der har i dag og de der har er alle Pioneer underlegne på billedkvalitet.
TYBO skrev:Plasma har dog et mere flyende billed.
Ja, det var så et ret nuanceret billede du fik tegnet. Du mener altså ikke at de nuværende plasma-skærme er overlegne på andre punkter end dette?

Du giver ikke rigtigt noget værdigt alternativ, så jeg kan ikke betragte indlægget som andet end endnu et indlæg der giver udtryk for dit eget antiparti overfor LCD.

Skulle jeg selv vælge (og hvis arbejdsgiveren oven i købet betalte) så var det helt klart også LX5090 der blev valgt. Pioneer har gang på gang vist, at de formår at skabe et TV med overlegen billedbehandling og en farvegengivelse der overgår langt de fleste alternativer i samme prisklasse.
Brugeravatar
Af Rechain
Hvis det skal være LCD, vil jeg anbefale Sony KDL-46X3000/46X3500. Har selv 46X3000 og det er en rigtig lækker fladskærm :) udseendet er for lækkert og gode specs. Hvis det altså SKAL være LCD, så vælg Sony. Er ingen ekspert i TV overhovedet, hverken Plasma eller LCD, men en af mine venner har et ældre plasma og er selv mest til LCD.
Senest rettet af Rechain 22 jun 2016, 23:58, rettet i alt 1 gang.
Af Zacho
Uden tvivl et Pioneer 508XD eller 5090..
Super nice med den bonus dér :-)
Held og lykke, med mindre du skal bruge skærmen som fast skrivebord på en PC så er plasma helt klart anbefalelses værdigt.. Jeg er glad for mit, men ville ønske der var penge til et 508XD'er i min stue :-)
Af TYBO
Yakken: Forstår ikke du bliver så sur når jeg pointer de problemer plasma har.
Det må da være vigtigt at brugerne får så mange infos at vide som muligt.

Det er jo helt hen i vejret at du siger at pioneers genskin svare til CRT..har du nogen sinde set en husstand med en 50" CRT skærm ?.
Det er meget markant på en stor skærm hvis man ser TV i dagstimerne.
Kender en masse som har plasma og de har alle problemet. De løser det ved at rulle gardinerne til eller have et helt mørkt lokale om aftenen men det er jo ikke alle som vil dette vel ?

Ja LX modellen har full HD men koster 26000 via pricerunner og er over budget.
Detsuden skrev jeg at PIONEEREN ikke var full HD da han havde skrevet at han havde kigget på en PDP-508XD....så læs lige min tekst inden du sviner mig til.

Jeg siger ikke at manden skal købe LCD jeg pointere bare de svagheder som plasma har så manden ved selvsyn kan gå ud og se det....det kan jo være at han ikke lige med det første ligger mærke til hvordan plasmaskærmen ser ud når den er slukket når den er tændt i butikken vel ?

Manden siger SELV at han bedre kan lide designet på LCD skærmen

Pas på det ikke går hen og bliver plasmapanels.dk i stedet...folk har selv ret til at lave deres valg uden at I skal proppe det ned i halsen på dem.

Jeg synes bare det er vigtigt at folk selv laver deres valg og får facts at vide omkring skærmene i stedet for I andre som siger...Køb Pioneer eller panasonic hvis I ikke har råd...du råder ham ikke engang til selv at gå ud og se skærmene i en butik først.

Personligt ville jeg aldrig købe en plasma da den ikke passer til min stue som er badet af lys og det er mest sønnike som bruger den til consoller i dagstimerne....jeg kender MANGE som har det på samme måde....Plasma er altså ikke automatisk løsningen for alle.

Det behøver ikke at være vold på skærmen som skaber burnin på skærmen...snakkede lige med en som havde et plasma som var faldet i søvn og skærmen havde så stået tændt hele natten med samme skærmbilled...det tog han lang tid at fjerne igen.
Du ved jo heller ikke om manden vil bruge skærmen til PC tilslutning.
Af Juice?
det eneste problem med burnin du kan komme i tanke om er en ven der har ladet skærmen stå tændt med samme skærmbillede hele natten ? det vil jeg egentligt betegne som "vold på skærmen"

men det er måske bare mig der syntes det ? ;)
Af TYBO
Siger jo bare at det kan ske...alle kan jo komme til at falde i søvn foran TVet...hvem har ikke prøvet det...siger jo heller ikke at det er et voldsomt problem da det sikkert forsvinder igen efter noget tid men synes bare det er noget som man skal have med i overvejelserne....det kan jeg ikke se noget galt i.

Det er da bedre at fremlægge det for brugeren end at holde det hemligt så kan de jo selv overveje om det bliver et problem.

Du ved jo ikke om manden skal bruge skærmen til sin PC med fast baggrunds billed dagen lang...der bliver bare råbt PLASMA med det samme.
Af Juice?
flere steder på denne side er der oplysninger om plasmas bagsider. Men jeg vil give yakken ret i at plasma giver et bedre billede.

selvom jeg ikke er alt for klog på emnet :P
Af TYBO
Selve billedet er pænere og mere flydende..det kan jeg give dig ret i...men derfor er der også nogle bagsider som køberen af skærmen skal forholde sig til inden han køber plasma.
Detsværre findes den perfekte skærm ikke hverken hos LCD eller Plasma...og hvis plasma var 100% perfekt så er det lidt sjovt at LCD markedet er langt større.