Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af rane
Jeg skal have mig en større widescreen skærm, som forhåbentlig kan fungere ok sammen med min nuværende Viewsonic VP181b som er en 18" IPS skærm.

Men hvordan vil selve panelhøjden på en 22" widescreen passe med højden på en 18" - er det en acceptabel kombination eller hvad kan ellers anbefales?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Jeg har faktisk VP181b stående her ved siden af en 22 tommer skærm fra Samsung.

Panelhøjden er meget tæt på at være identisk. 22 tommeren er nogle få millimeter højere, men ellers flugter de med lidt god vilje. Som en horisontalt udvidelse af skrivebordet, er det derfor en ganske fornuftig løsning.

Dog skal du være opmærksom på, at langt de fleste 22 tommer skærme kommer med TN paneler - og de vil derfor have væsentligt dårligere betragtningsvinkler end din nuværende ViewSonic.
Af rane
Hej Rasmus.

Takker for svar. Ja jeg er godt klar over det med TN-panelerne - jeg overvejer pt. om jeg skal gå 22" eller 24" Eizo med S-PVA eller evt. 24" LG L245WP. Kunne egentlig nøjes med 22" hvis panelhøjden flugter nogenlunde med VP181b.

"Problemet" består nok i for mit vedkommende...om der vil være for stor forskel på billedet mellem de 2 skærme, i og med at det kun er VGA-porten der virker på min VP181b. Kunne godt frygte at jeg måske ikke ville bruge desktop-arealet på VP181b hvis billedekvaliteten var ringe ift. eksempelvis Eizo 22"?

En helt anden ting er, hvordan tror du Eizo 2231, Eizo 2431 og LG L245WP klarer responstiden i spil i forhold til IPS VP181b som jo egentlig står til 30ms?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
S-PVA panelerne er generelt kommet godt efter det med spilbarhed. De er stadig noget bagefter TN panelerne, men ift. en aldrende S-IPS baseret skærm, vil du ikke bliver skuffet. Det eneste der kan være et problem er inputlag, men det er ikke noget man lige kan gardere sig imod, med mindre du kan finde en anmeldelse, der opgiver det som et problem for den specifikke skærm.
Af rane
Inputlag? Tiden fra man taster/bevæger musen til den faktisk gør det på skærmen eller hur?

(har ikke fulgt så meget med i pc-skærme de sidste par år)

Siden Rasmus har testet Eizos 2231W skærm, ku det være sjovt at høre om han oplevede inputlag på den. Har også hørt nogen nævne noget om Wide Gamut colors på den Eizo skærm...det skulle være negativt hvis man er webudvikler?

Jeg er vant til at spille lidt PES2008 og en anelse Crysis på den aldrende IPS-skærm så hvis det ikke er ringere på Eizo-skærmen, så køber jeg da den :)
Af rane
Har lige læst en del mere om folk der har problemer med Wide Gamut på Eizo's 2231W skærm - og da jeg arbejder i Photoshop og med webdesign så er den skærm nok udelukket.

Istedet tror jeg nok at jeg går op i 24"...der står slaget mellem Eizo S2431WE-BK, LG L245P eller NEC 2470WNX. De 2 sidstnævnte er ca. 1000kr billigere end Eizoen men LG'en er sværere at finde i danske butikker.

NEC 2470WNX vs. Eizo 2431W. De har samme panel og specs er næsten identiske. For helvede...hvorfor ska det være så svært :P
Af blaatand
Hvad endte du så med at købe? og er du tilfreds?
Af rane
Jeg har netop modtaget min 24" Eizo S2431WE-BK med posten idag. Skide PostDK havde åbenbart "glemt den" i 3 dage mens jeg var ved at efterlyse pakken og det hele. Pudsigt nok dukkede den op på Track'n'Tracen igen efter efterlysningen.

Anyway...har kun haft den igang en times tid...men daaaaamn hvor er det fedt! Fantastisk simpel design og byggekvaliteten er helt i top. En Windows i 1920x1200 er fucking awesome. Og at spille PES2008 i samme opløsning....hold da kæft...ka se så meget mere af fodboldbanen nu end jeg kunne før. Min stakkels lille 18" Viewsonic står ved siden af og føler sig godt nok ekstrem klein.

Ingen summen. Ingen pixelfejl. Ingen subpixel fejl. Lag og slør i PES2008 kan jeg subjektivt ikke genkende - det kører meget bedre end min gamle IPS-skærm.

Det eneste negative indtil nu er at OSD ser lidt gammeldags ud, men den virker totalt fjong. Og så fylder den specielle EZUP-fod lidt mere bagud end de traditionelle fode. Men det er intet problem på min 80cm dybe skrivebord.

Det var lige de første indtryk af denne fede skærm. :) Skriv endelig hvis i har spørgsmål eller vil have mig til at tjekke noget.