Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Så skete det endelig! :D

Jeg har nu de sidste par måneder eller 5, fået læst mange anmeldelser på nettet, læst mange tråde i forums, set på TV i butikkerne, afvejet fordele og ulemper på diverse modeller og generelt været meget, meget forvirret og i tvivl. Men nu er det så lykkedes mig at beslutte mig for hvilket TV jeg skulle have.
Inden jeg løfter sløret for hvad jeg har valgt, vil jeg da lige fortælle at jeg i starten var mest hooked på et Samsung, som jeg et eller andet sted havde hørt var det bedste (har også 3 kammerater der alle har Samsung). Det meste af min søgen gik derfor ud på at finde informationer der kunne bekræfte dette.
Undervejs fandt jeg ud af at Sony også laver gode TV, så efterhånden blev det til et valg mellem Samsungs M86/87, F86 eller et Sony som jeg ikke vidste hvad skulle være for en model. Alle sammen i 40", det er det jeg har plads til i min reol.
Senere da Samsungs nye serie kom, blev det så til valget mellem A656, A558 eller Sony's W4000.
Og her er så hvad jeg valgte:

Panasonic TH-PX80!!!

Tada!!!

Jeg er stadig meget i tvivl om jeg har taget den rigtige beslutning. Har kun set det "live" en enkelt gang, og det var mest fordi jeg var i en forretning for at købe en DVE skive til min far til farsdag. Når jeg nu var der kunne jeg jo lige så godt kigge på de TV de havde stående, heriblandt PX80'eren.
Det der nager mig mest er, at jeg har valgt et TV med så lav en opløsning som det nu har. Selv om mange herinde siger at det ikke er det der er det vigtigste, kan jeg bare ikke få min lille hjerne til helt at tro på det :p
Det der gjorde udslaget var dog at de fleste anbefaler PX80'eren stort set hele tiden, også når de bliver holdt op imod de modeller jeg ellers har kigget på. Selv om jeg havde svært (MEGET svært) ved at skulle acceptere at det nok var et plasma TV der var det rigtige for mig, slog det mig lige pludselig:

Hvorfor vil jeg gerne høre, og tro, på hvad eksperterne siger om de modeller jeg har brændt mig varm på, når jeg ikke vil tro på dem, når de siger at en anden model faktisk er bedre (og billigere)?!? O-O
I sidste ende var det det der gjorde udslaget, og igår fik jeg bestilt mit PX80 :)

Nu håber jeg ikke min historie har været alt for kedelig at læse, men ellers måtte i jo være stoppet noget før :p

Til sidst vil jeg bare gerne sige super mange tak til til brugerne på flatpanel's forum, uden dem var min beslutning nok aldrig kommet i hus. Synes der kommer rigtig mange og gode inputs hver eneste dag. Og især tak til Yakken og Rasmus, er meget imponeret over den store viden i har, og den objektivitet den bliver leveret med.
Nu vil jeg så stoppe den her, og bare sige at jeg nok lige skal vende tilbage når TV'et faktisk står i stuen og jeg kan fortælle om jeg også er glad for det ;)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Du behøver ikke bekymre dig om hvorvidt du har foretaget det rigtige valg. Det har du ;)

Mht. din bekymring ang. opløsningen, så er det lidt en skam, at vi ikke bare lige kan vise dig hvor svært det rent faktisk er, at se forskel på fuld HD og alm. HD når det kommer til opløsning på en skærm. Otto fra AV Precision har tidligere lavet test med forsøgspersoner hvor målet var at bestemme hvor tæt man skulle på en skærm/projektorlærred før man kunne se at det var et fuld HD signal der blev vist. Vores egen teoretiske model, som du kan lege med i vores fokusartikel, giver dig et mål du kan forholde dig til, men i virkeligheden viste det sig, at du skal ENDNU tættere på før du får noget ud af den høje opløsning.

Kort sagt: Du skal ikke bekymre dig om opløsningen. Billedegenskaberne ved skærmen opvejer denne mangel så rigeligt.