Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Niels
Hej allesammen.

Nu er jeg så i syv sind igen. Jeg har gået og tænkt på at købe mig en blu-ray afspiller. Jeg har på Fona's hjemmeside set på denne SONY DVD BDP-S 300 og set at den har DVD opskalering til 1080p. Det fik mig jo så til at tænke på om mit tv overhovedet kan det. Jeg har et Sony KDL-32T3000. Umiddelbart kan jeg ikke at det har (hedder det overhovedet det?) 1080p, men 1080i.
Hvad er forskellen, hvad er bedst, og hvilke konsekvenser har det for valg af blu-ray afspiller.

Håber I kan hjælpe mig!

Mvh
Niels.

P.s. Hvad er profile 2.0 når man snakker om Blu-ray afspillere? Jeg så Rasmus nævnte det i en post..
Af Niels
Ingen, der kan hjælpe?
Af Corax
1080 er antallet af vertikale pixels der er i billedet. i står for interlaced og p for progressiv. Jeg mener du kan læse om begge her på flatpanels men kort sagt er interlaced to halve billeder der bliver samlet til et (hver anden linie mangler i hvert billede) og progressive er et fuldt billede ad gangen. Af de to er progressiv bedst fordi de to halve billeder ikke altid bliver sat lige godt sammen.

Desværre ser det ikke ud til at dit TV understøtter 1080p kun 1080i og 720p.

Profile 1.0 ( BD-Video ), 1.1 ( Bonus View ) og 2.0 ( BD-Live ) er standarter for ekstra materiale.
1.0 har ingen lager plads på afspilleren og ingen ekstra dekodere.
1.1 har min. 256MB lager plads og en ekstra video og audio dekoder så du bl.a. kan se picture-in-picture kommentator spor.
2.0 har min. 1 GB lager plads ekstra dekodere og internet opkobling så du får adgang til online ekstra materiale som f.eks. spil.

Du burde saktens kunne bruge en profile 2.0 disk i en profile 1.0 afspiller du vil bare ikke have adgang til alt ekstra materiale på disken.

Jeg har selv lige købt Panasonics DMP BD50 bluray afspiller hos Recordere.dk's fælleskøb, henter den imorgen på posthuset :).
Det skulle være den bedste standalone afspiller i øjeblikket. Den er profile 2.0 og kan både dekode og bitstream HD lyd.
Af Niels
Mange tak - havde ikke kunnet finde den artikel.
Men for at være ærlig, forvirrede det mig mere end det gavnede.
Af Corax
Det var da ikke så godt. Men jeg vil sige ligemeget hvad så køb en bluray afspiller der understøtter 1080p/24, hvilke stortset er alle bluray afspillere er findes. De understøtter nemlig også 720p og 1080i så du kan saktens bruge dem til dit TV. Så kan du altid lege lidt med indstillerne og finde den du synes ser bedst ud.

Med hensyn til profile så er det ikke noget du behøver at tænke på hvis du ikke er interesseret i ekstra materialet på filmene. Men hvis du er så skulle du nok overveje en profile 2.0 afspiller.

Du kan selvfølgelig også købe en PS3, det er en god bluray afspiller, er profile 2.0, kan dekode HD lyd (kræver dog du har en reciever med HDMI) og så er det en spillekonsol.
Af Niels
Okay - mange tak. Kender du ikke det hvor forklaringerne i et emne, man ikke sat sig ind i, meget hurtigt bliver så tekniske at man fuldstændig mister overblikket? Det gjorde jeg her. Nu er jeg i hvert fald blevet klogere.