Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Ludo
Jeg har kigget en del af trådene igennem, men der var ikke lige et TV i denne prisklasse.

Da jeg ikke ved så meget om TV, og hvad jeg skal gå efter, håber jeg, at I kan hjælpe.

Afstanden fra væg til sofaen er ca. 3 - 3.5 meter. Jeg har hørt noget med, at fjernsynet kan blive for stort, i forhold til hvor langt man sidder fra fjernsynet. Er ca. 42" for stort?

Lyset kommer ind fra vinduet vinkelret på fjernsynet op mod bagvæggen. Så selv med gardiner vil der være en smule lys.

Jeg skal næsten udelukkende se fodbold og film på det og ellers skal det kunne fungere sammen med computeren på en eller anden smart måde (som jeg ikke aner så meget om).

Jeg har sat omkring 15.000 kr. af til det. Hvis der er et super godt et til lidt mere, er det også interessant.

Håber I kan hjælpe!
Af NoNameDesigndk
3-3,5m er langt fra for småt til 42".. der kan du jo sidde med en 50" hvis du lyster ;)

Hvordan skal du bruge din computer på? til film, eller til at lave word eller photoshop m.m.. ?

Har du nogle HD kilder ? hvilken type tv har du ind i huset, og regner du med at skifte dette snart.. ?

pz85'eren som du selv skrev i en anden tråd du måske er interesseret i er et rigtigt godt tv.. lillebroderen px80 til ca. 7.500 siges at være den bedste til prisen af mellemklassestv.. pz85 (om prisforskellen så passer med hvor meget bedre den er, ved jeg ikke, men jeg vælger selv pz85 frem for px80, da jeg sidder tæt på tv'et og har ps3) ligger lige under toppen som vist er pz800 i panasonics serier, og Pioneers Kuro generation 8 eller den nye, endnu ikke udkommet generation 9.. men med generation ryger du vist over dit beløb, men pioneer er simpelthen toppen af poppen, siges det alle steder.. kan ikke selv be- eller afkræfte det , da jeg ikke har set dem..
Af Ludo
Jeg skal bare bruge computeren til enkelte serier. Kan man virkelig få dem over i HD? Det synes jeg, at jeg læste et andet sted.
Hvis det ikke er for grimt, så vil jeg nok også bruge TV'et til at spille nogle pokerborde på. Kan det lade sig gøre uden at det bliver utydeligt eller grimt?
Word o.lign. kommer jeg næppe til at have på TV'et.

Efter at jeg har læst ret meget på dette emne i går, kan jeg forstå, at det er ret relevant, hvordan man behandler signalet. Lige nu har jeg kabeltv gennem stikket i væggen (dvs. analogt kabelsignal?).
Jeg går ud fra, at jeg skal have en DBV-C (husker ikke lige det præcise navn) og et ret godt kabel. Hvad er der ellers af muligheder?

PZ85'eren lyder ret god, men jeg kan forstå, at Pioneers Kuro er bedre. Er den pengeforskellen værd, og er der nogen, der ved, om billedet er meget bedre?

Er der nogen, der ved, hvornår Pioneer Kuro generation 9 kommer i 42"? Synes 50" bliver lidt for stort. :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Ja, Kuro serien er bedre, men 9G kommer ikke i 42" versioner. Kun 50"+.

Om du synes det er prisen værd, må være op til dig. Det kommer vel an på hvor meget man er villig til at spendere, men personligt synes jeg 508XD er alle pengen værd.
Af NoNameDesigndk
Vil du gerne have det bedste af det bedste ? eller tæt på ? ellers ville px80 nok være et fornuftigt bud til normalt dagligdagstv og tvserier fra pc'en (og PS3 eller XBOX 360)

Hmm hvad mener du med om du kan få tv-serierne over i HD.. ? Hvis du har dem liggende i HD opløsning og afspiller dem på din HD skærm så ja, så kan det lade sig gøre.. (helst dog ved brug af HDMI kabel - muligvis DVI -> HDMI adapter)

Pokerbord kan sikkert komme til at se fint ud, men med plasma ved jeg ikke helt hvor smart det er med sådan et statisk billede..

Dit kabeltv er nok analogt højst sandsynligt ;)
jeg ved ikke om du kan få digitalt tv ved dig, fra yousee stofa eller anden udbyder, i så fald skal man jo bare have en box stående til at modtage signal osv..
Det jeg egentlig ville med den info var, at bedømme om du "behøver" fuld hd.. endnu engang ville jeg nok sige man måske kan "nøjes" med px80 hvis man ikke har nogle Fuld HD kilder som bluray afspiller eller PS3, eller regner med at få det snart.. (i fjernsynets levetid)

men se om du ikke et eller andet sted kan komme til at se en pz85 ved siden af en px80 og/eller Pioneer.. det ville kunne hjælpe dig meget i din beslutning..
Af Ludo
Jeg har gået og tænkt en del over det, og jeg er kommet frem til, at det bliver et fjernsyn til analogt tv samt med tiden projektor og lærred til film og spil.

Det bedste til analogt tv er vel Pioneers Kuro modeller, sådan som jeg kunne forstå sælgeren fra Fona2000.

Er folk enige? Jeg kan dog sagtens putte en DVB-C box på, hvis det hjælper.

Hvad synes eksperterne? Er det Pioneer man skal vælge, hvis man skal bruge det til alm. tv?

Deres 42" i 8x-udgaven er dog ca. 1½ år gammelt. Er der nogle tanker, jeg skal gøre mig? Synes det er lidt voldsomt at smide 27.000 kr. efter et fjernsyn (50" 9x).
Af TYBO
Jeg synes selv du skal ud og se på de forskellige modeller.
Jeg har set Pioneer masser af steder og de har skuffet mig hver gang.
Sikke en omgang gråt billed skal man lede længe efter.
Personligt kan jeg ikke lide plasma da baggrunden er grå i stedet for sort (også i slukket tilstand) Det kan godt være at selve billedet er ok men de grå bjælker der er når TV billedet ikke fylder hele skærmen er for mig pisse belastende at se på.

For ikke at snakke omreflekser i skærmen.

Men det er en smags sag om man er til LCD elller plasma...tag selv ud og se på sagerne og se hvad som passer bedst til din smag.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg er så afgjort ikke enig i TYBOs synspunkter mht. kvaliteten af Pioneer eller i hypotesen om at LCD vs. plasma er en smagssag. Jeg ser det ikke som en religionskrig, men blot som en kamp om at have det bedste billede.

Selvom 428XD er en ældre model, så er den stadig alt andet overlegent mht. billedkvalitet. Især når det kommer til analogt TV.
Af Ludo
Jeg har netop købt Pioneers Kuro 428x i Fona2000. De havde den til 13.999 kr. hvilket jeg ikke har kunnet finde billigere på nettet. Der er dog ikke vægbeslag til, så måske kan man finde det billigere på nettet??

Hvad synes folk om Fonas serviceforsikring? Er det penge ud af vinduet? Har ikke tegnet det endnu.

Hvad er i øvrigt forskellen på 4280XA og PDP-428XD? Jeg har nemlig købt den førstnævnte.
Af Zacho
Ludo skrev:Jeg har netop købt Pioneers Kuro 428x i Fona2000. De havde den til 13.999 kr. hvilket jeg ikke har kunnet finde billigere på nettet. Der er dog ikke vægbeslag til, så måske kan man finde det billigere på nettet??

Hvad synes folk om Fonas serviceforsikring? Er det penge ud af vinduet? Har ikke tegnet det endnu.

Hvad er i øvrigt forskellen på 4280XA og PDP-428XD? Jeg har nemlig købt den førstnævnte.
428XD har USB, flere billedbehandlings programmer og er vidst "bare" storebror til det du har købt.
Du kan lave en direkte sammenligning på pioneer.dk

428XD og 4280XA er ikke helt samme Tv, du får nok mere for pengene med et 428XD.. Beklager.
Jeg ved ikke om deres forsikring kan betale sig, det kan de typisk ikke de fleste steder.
Af Ludo
Jeg kan sagtens få pengene tilbage, da jeg ikke har afhentet fjernsynet endnu. :)

Vil du mene, at det er de ca. 800 kr. mere værd? Jeg skal nok tilslutte det til computeren, så USB er vel ret godt at have.
Af Zacho
Hey.
Ja jeg ville mene det var de 800kr mere værd.

USB har ikke så meget med tilslutning til computer at gøre. Det er mere hvis du vil høre noget musik, se billeder eller lign. uden det er nødvendigt at tænde din Pc.
Når man alligevel er oppe I knap 14000, så virker det næsten dumt at spare de sidste 800kr for noget bedre teknologi.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
428XD har også langt mere avancerede muligheder for efterkalibrering end 4280XA har.