Emnet er Blu-ray og harddiskoptager-bokse af alle arter

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af TFL
Jeg står og overvejer at købe en ny DVD afspiller, da den jeg har (en Lumatron) ikke har HDMI, og jeg får PX80'eren ind af døren i næste uge.
Mit spørgsmål er om jeg bør købe en DVD afspiller, der selvfølgelig kan opscalere, for at få bedst udnyttelse af billedkvaliteten eller hellere bør investere i en recorder?
Af Hamletz
Hvad med en Bluray afspiller i stedet for?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det er altså ikke et krav af en DVD afspiller skal kunne opskalere. Du vinder som sådan ikke noget ved denne proces med mindre skalaren i DVD afspilleren er bedre end den der sidder i dit TV. Materialet på DVDen bliver jo ikke på mirakuløs vis til 1080p bare fordi din DVD afspiller kan opskalere, ligesom det ikke bliver til 1080p fordi din skærm kan opskalere...
Af TFL
Hvad med en Bluray afspiller i stedet for?
Synes at Bluray stadig er lidt for dyr endnu.
Det er altså ikke et krav af en DVD afspiller skal kunne opskalere. Du vinder som sådan ikke noget ved denne proces med mindre skalaren i DVD afspilleren er bedre end den der sidder i dit TV. Materialet på DVDen bliver jo ikke på mirakuløs vis til 1080p bare fordi din DVD afspiller kan opskalere, ligesom det ikke bliver til 1080p fordi din skærm kan opskalere...
Jeg havde bare fået det indtryk at det ville være en fordel hvis DVD afspilleren kunne opskalere for at få mest muligt ud af DVD filmene. Men vil det sige at man lige så godt kunne købe en forholdsvis billig DVD afspiller med HDMI udgang for at få et bedre billede end ved scart?
Af red_martians
Til dit behov..
Find en DVD-maskine med component og/eller HDMI. Fladskærmen kan bedst lide progressive signaler. PX80 har en ret fantastisk skaler indbygget, så du fyre bare billedet af sted i 576p :-p
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Som jeg skrev, så skal signalet jo bare opskaleres i én af enhederne og der vil det naturligvis være smartest at få det gjort med den bedst mulige skalar. Hvis dit TV er bedst, så er det spild af penge at have en DVD der kan gøre det, for signalet vil være ringere end hvis du lod TVet styre det selv. Omvendt så vil en DVD med en bedre skalar give dig et godt resultat... Det er bare lidt svært at vurdere sådanne parametere på specifikke modeller med mindre man virkelig har testet dem grundigt selv.
Brugeravatar
Af Andromedia
Jeg har købt en lumatron dvd afspiller med hdmi udgang. Billedet bliver sindsygt godt når det er digitalt signal hele vejen igennem. Afspilleren kan også opskalere til 1080, men jeg kan ikke se nogen forskel i kvaliteten. Lumatron dvd'en kostede ca 400,- så vidt jeg husker.

Anyway. En billig afspiller med hdmi slår selv de dyreste afspillere uden. Scart forbindelserne giver et stort tab i billedekvalitet. Med HDMI finder man pludselig ud af at SD materiale som DVD faktisk er af superhøj kvalitet.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Hvad er det der gør den afspiller speciel? Den kan opskalere ja, men det er jo stadig ikke en ubetinget fordel hvis du betaler for noget som ikke giver en fordel i sidste ende.
Af thomit
Men når det gjelder PX80, så er det en fordel å ha en DVD-spiller som de-interlacer godt,(eller digital dekoder/boks) fordi det er mangler ved PX80's egen de-interlacing.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Ja, jeg har godt set at du har oplevet problemer med interlace på PX80. Desværre så er der stadig ikke nogen garanti for at en afspiller, der kan opskalere, ikke har samme problem med de-interlacing. Det må igen blive trial-and-error for du kan kun undersøge det ved, at have afspilleren tilsluttet et PX80...
Af thomit
Da er vi enige 8)
Af zyckelmaster
Tre bud på dvd-afspillere, der kan opskalere til 720p bedre end PX80 selv kan:

- Pioneer DV-600AV
- Denon DENON DVD-1940
- Cambridge 540D v.2

Jeg har afprøvet alle 3 og synes bestemt, at det giver et bedre resultat, når man lader dem foretage opskaleringen frem for at man lade PX80 selv gøre det.

Hvis lyd er meget vigtigt, så vil jeg klart anbefale afspilleren fra Cambridge, og ellers så vælg mellem de to andre. De er lidt bedre, når det kommer til billedkvalitet.