Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Jeg er helt ny og skal til at anskaffe et par fladskærms tv og på dette forum er der masser af anbefalinger til plasma tv og alt det gode de kan.

Så er det jeg spørger hvorfor reklamerer næsten ingen tilbudsaviser for plasma , det forstår jeg bare ikke. Heller ikke hvis man går i A-Z Føtex, og til dels alle de andre. De har kun en brøkdel af Plasma tv i forhold til Lcd.

Herinde på forum får plasma skærme langt større kredit en ude i den virkelige verden.

Jeg tænker også på inden jeg skal ud at investere, om det går med plasma som det gik med Betamax contra VHS. Der blev Betamax jo total udraderet. skal det samme overgå Plasma???

Er der ikke nogen der kan give en god forklaring på hvorfor de Plasma skærme ikke er nær så udbredt som Lcd. Og jeg tænker igen Plasma skærme har vel været på markedet lige så længe som Lcd. Og igen tror folk at Palsma udgår???

Hilsen

Haulund
haulund skrev:Jeg er helt ny og skal til at anskaffe et par fladskærms tv og på dette forum er der masser af anbefalinger til plasma tv og alt det gode de kan.

Så er det jeg spørger hvorfor reklamerer næsten ingen tilbudsaviser for plasma , det forstår jeg bare ikke. Heller ikke hvis man går i A-Z Føtex, og til dels alle de andre. De har kun en brøkdel af Plasma tv i forhold til Lcd.

Herinde på forum får plasma skærme langt større kredit en ude i den virkelige verden.

Jeg tænker også på inden jeg skal ud at investere, om det går med plasma som det gik med Betamax contra VHS. Der blev Betamax jo total udraderet. skal det samme overgå Plasma???

Er der ikke nogen der kan give en god forklaring på hvorfor de Plasma skærme ikke er nær så udbredt som Lcd. Og jeg tænker igen Plasma skærme har vel været på markedet lige så længe som Lcd. Og igen tror folk at Palsma udgår???

Hilsen

Haulund
Et bud kan være, at der er utrolig mange fordomme om plasma. Derfor sælger det bedre at annoncere med LCD tv. Du har jo også fordomme, om at det går med plasma ligesom med betamax.

Hvad nu HVIS det gjorde det? Det blir et godt plasma tv jo ikke ringere af. Det kan jo stadig sagtens bruges. :)

Fakta er, at pt. er de bedste tv i verden lavet vha. plasma teknologien. Så der ville jeg sætte mine penge hvis jeg var dig.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det er desværre en markedstrend. På en eller anden måde har producenterne fået overbevist befolkningen om at LCD er den hellige gral og dette afspejles i tilbudsannoncerne - de reklamerer selvfølgelig med det som er nemmest at sælge.

Det er muligvist ansporet af at plasma-teknologien var den første på fladskærmsmarkedet og derfor betragtes som "gammel og forældet teknologi", hvor LCD betragtes som "ny og bedre". At man i stedet burde tænke "moden teknologi" og "ny og umoden" er bare ikke lige sådan at tæske ind i hovedet på folk.

Hovedparten af de personer der render ud og køber et funklende nyt fladt TV har ikke noget som helst begreb om hvad "god billedkvalitet" er og de er derfor ret lette, at imponere i en butik. Man fodrer blot skærmen med et digitalt signal og fortæller at kontrastforholdet er på 10.000:1, samt at TV'et har fuld HD så er de solgt. At billedet på skærmen oftest er adskillige klasser ringere end det de havde i forvejen, finder de først ud af hjemme i stuen, men her er det ofte for sent. Herefter giver de signalet skylden og undskylder sig med "at de venter på at der kommer noget ordenligt HD TV". På den måde finder man aldrig ud af, at der rent faktisk findes løsninger der kan vise et analogt SD signal godt.

Vi kan ikke gøre andet end at forsøge at prædike noget fornuft ind i den begrænsede skare der besøger denne side først og håbe at de deler deres erfaringer med andre...
Af bjoernbertelsen
Du kan ikke sammenligne den gamle betamax vs. VHS krig med Plasma vs. LCD.

Plasma og LCD kan sagtens leve side om side som fjernsyn. Grunden til betamax ikke kunne overleve mod VHS var at de begge afspillede videobånd men i hvert deres format, videobånd som producenterne af disse skulle vælge formatet til. Lige som blueray vs. HDDVD krigen i disse dage. There can be only one.

Men et tv er et tv, og der findes ikke dvd-afspillere, eller andre ting man skal købe og slutte til sit tv, som ikke virker til den ene eller den anden slags tv.

Det er ene og alene teknologiens modning og performance der gør om den kan overleve. Ja og så marketing som yakken påpeger :-)
Af haulund
Jeg synes nu alligevel det er underligt at ingen næsten reklamerer for Plasma. Det har de forskellige producenter, jo også indflydelse på når de samarbejder med de forskellige forretninger

Jeg var lige sammen med nogle kammerater, og de har alle købt LCD, men jeg tror stadig Plasma er det jeg køber, men er i tvivl.
Af NoNameDesigndk
Panasonic har da op til flere gange reklameret i tv for deres plasma, men self ikke i tilbudsaviser andet end den avis fra panasonic centrene ;)
Brugeravatar
Af Andromedia
Jeg kender rigtig mange som tror at plasma er en forældet teknologi, og derfor vil de kun have LCD.

De bliver dog allesammen positivt overasket når de ser min px80 :p

Men hvis hr og fru jensen vil have LCD, så er det selvfølgelig også det som der reklameres for.
Brugeravatar
Af Stefan V
Det er ærgeligt udviklingen er sådan. Jeg har også selv ejer af et plasma, og det er jeg super glad for.
Kan det ikke også være fordi det er besværligt med transport, at nogle butikker fravælger det?

Elgiganten har faktisk plasma tv i deres aviser :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Når butikkerne køber i stort antal fragtes de jo på paller uanset hvad, så dér burde der næppe være nogen fordel ved den ene type frem for den anden.
Brugeravatar
Af Stefan V
Jeg kender en som sælger plasma. Han siger at de har haft problemer med fragtmænd, som har kommet til at smadre glasset i skærmen. Derudover har de også haft en del problemer med kunder der har været uforsigtige, og der pga af det er kommer en masse problemer med utilfredse kunder, der mener at butikken/garantien skal betale...

Det kunne måske være noget de store kæder prøver at komme udenom?
Af bjoernbertelsen
Det er måske lidt tyndt, hvis det er derfor de forsøger at smutte udenom.

Men hvis man fx. bestiller et plasma over nettet og får Postdanmark til at bringe det ud, er der så en seriøs fare for at glasset er smadret når tv'et når frem?

Og lige et spørgsmål til plasma-elskerne, hvis jeg har en stue med lysindfald fra store vinduer i nærheden, kan jeg så godt se på et plasma TV uden at skulle installere mørklægningsgardiner som var vi i krig?

Har hørt at at det er plasmas store problem, nemlig genspejlning fra/i glasset.
Brugeravatar
Af Andromedia
bjoernbertelsen skrev: Og lige et spørgsmål til plasma-elskerne, hvis jeg har en stue med lysindfald fra store vinduer i nærheden, kan jeg så godt se på et plasma TV uden at skulle installere mørklægningsgardiner som var vi i krig?

Har hørt at at det er plasmas store problem, nemlig genspejlning fra/i glasset.
Jeg har morgensolen ind af fire meget store vinduer, og det giver generende reflekser hvis man ser TV om morgenen. Om eftermiddagen / aftenen er det intet problem for så får jeg kun indirekte lys ind.
Hvis du har aftensolen direkte ind gennem store vinduer så bør du nok overvej at kigge efter et LCD. Men husk at nogle LCD'er også har reflekterende overflade, feks Samsungs clearpanel.
Af kasper_j
bjoernbertelsen skrev:
Og lige et spørgsmål til plasma-elskerne, hvis jeg har en stue med lysindfald fra store vinduer i nærheden, kan jeg så godt se på et plasma TV uden at skulle installere mørklægningsgardiner som var vi i krig?
Min erfaring er, at du er væsentligt mindre generet af reflektioner på et moderne plasma, end på et CRT - Så hvis ikke det er nødvendigt med mørklægningsgardiner på dit CRT burde det heller ikke være det på et plasma
Af bjoernbertelsen
Ok takker, men jeg kan ikke rigtig lave vurderingen, da det er et LCD jeg har stående i stuen nu. Det er så bare blevet for småt (ikke fordi det er krympet, men vi har erkendt det godt må være større :D), så nu vil vi have et nyt, og sådan som plasma bliver lovprist herinde, så er det da med i overvejelserne :-)