Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Penol
Jeg tillader mig lige at spring ud af min egen tråd og lave en ny :)

Samsung LE32A656A1C
Samsang 6 serie 32"
Blev nævnt og først var jeg egentlig ikke så pjattet med den. Troede den røde farve ville stikke for meget ud. Men var i fona idag og synes egentlig ikke det var så slemt alligevel.

Har læst flere mener det er spild at købe 32" i fullHD, men planen er at bruge tv'et som kombineret tv og pc skærm. Så den skal bruges til alt fra word til film og spil (pc spil).
Mit problem er, jeg skal sidde ret tæt på skærmen, så den må derfor ikke blive over 32" tommer. Jeg kommer til at sidde 50-100cm fra skærmen.

Ville jeg kunne bruge dette tv til det jeg vil? eller skal jeg kigge efter noget andet?
Af NoNameDesigndk
Det mest optimale ville nok være at købe et tv og en pc skærm.. det har jeg valgt at gøre, for tv er ikke lavet til pc-brug.. du har meget højere opløsninger på monitorer (sidder med en 24" med en 1920x1200 opløsningen - fuld hd - hvilket jeg synes er lige tilpas, det skal i hvert fald ikke være større eller meget mindre (ikoner m.m.))

Med den afstand tror jeg heller ikke det er særligt sjovt med sådan en "stor" skærm med så "ringe" opløsning.. ? I det hele taget bliver den da for stor på den afstand ?
Af Penol
NoNameDesigndk <<
Jeg skiftevis sidder med en 24" og 30" på arbejdet. (mac skærme)
Og jeg synes egentlig godt jeg kan overkue 32" bare det ikke bliver større.
Jeg kan måske låne 24 tommeren med hjem i weekenden, så kan jeg lige se på det.

Mit problem er at jeg ikke har plads til både tv og pc skærm lige pt da jeg bor på værelse (ku sikkert godt, men det bliver for trængt). Så mens jeg venter på lejlighederne bliver billigere :p Så tænkte jeg på at lave en kombi.
Men det er vigtigst for mig at spilene bliver flotte og ikke så meget tv billedet. Så måske jeg bare skulle købe et tv kort. :o Jeg er så forvirret :(

Hvilken pc skærm har du, NoNameDesigndk ?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Nu er opløsningen på en 30" MAC skærm og et 32" TV jo slet ikke den samme. Dine pixels er markant større på et 32" TV.
Af Penol
yakken<<
kan billedet ikke stadig blive relativt pænt med 1x1 pixelmapping (er det ikke sådan det hedder) og så bare et godt tv i det heltaget?
Af NoNameDesigndk
Den 30" på dit arbejde har højst sandsynligt en (MEGET) større opløsning end sådan et tv.. det tv har jo en opløsning som er standard for en 24" i computer-verdenen.. ergo vil dine ikoner m.m. være forstørret meget op, og det bliver en helt anden oplevelse end den du har på dit arbejde med den der mac cinema 30"

ja et tv-kort kan være en mulighed, hvis du har en hurtig pc, men billedkvaliteten på tv er ikke helt i top på denne måde.. men dog acceptabel.. ;) og så kan man jo optage tv med mere :p ;)

Hmm jeg sad med lidt samme dilemma som dig, jeg har dog ikke pladsproblemet. Men min bærbar på 15,4" er altså for lille til at sidde og arbejde i photoshop, så jeg regnede med at købe en fladskærmstv (da jeg alligevel ville ud og købe et sådant) og så slutte min bærbar til den. Det gik jeg dog fra, da man ellers skal have fuld hd opløsning før det bliver ordentligt, og derfor skulle man op I de lidt dyrre modeller osv (ville have plasma).. og så regnede jeg ud at det var billigere at købe en mellem-monitor og så f.eks. px80 end det var at købe en pz85 f.eks. Og så havde man det "bedste" til begge dele ;)

Se min underskrift ;) Samsung 245B, en fornuftig én til normalt brug og spil og sådan.. ikke en af de vedste skærme, men heller ikke den ringeste.. har endnu ikke sluppet mine grafiker skills løs på den, så ved ikke hvor god den er til dette, men der var da en anden herinde der skrev den skulle være helt fin at spille på.. 2900 ca. leveret til døren fra SHG.. har endnu ikke et tv, men det bliver et 42" px80 eller pz85.. (som også skal bruges til min bærbar når jeg skal se nogle af de der film og serier der kører i USA men ikke DK ;) )
Af NoNameDesigndk
Penol skrev:yakken<<
kan billedet ikke stadig blive relativt pænt med 1x1 pixelmapping (er det ikke sådan det hedder) og så bare et godt tv i det heltaget?
læs i starten af min post.. "Den 30" på dit arbejde har højst sandsynligt en (MEGET) større opløsning end sådan et tv.. det tv har jo en opløsning som er standard for en 24" i computer-verdenen.. ergo vil dine ikoner m.m. være forstørret meget op, og det bliver en helt anden oplevelse end den du har på dit arbejde med den der mac cinema 30" "
Af Penol
øv ::l
troede jeg var smart med sådan en kombi.

ville samsungs 26" kunne følge med i spil tror i? Jeg er blevet rimeligt hooket på store skærme
Syncmaster 2693HM
Af NoNameDesigndk
hehe troede jeg også, men så gik der et lys op for mig ;)

ja det må man da sige du er ;) den har "kun" 1920x1200, altså samme opløsning som en 24", så det eneste du får ud af at skifte op i 26" er, at det hele bliver fysisk større, der kan ikke være mere på skærmen eller noget.. i forhold til min samsung er den så lidt hurtigere den der 26".. men stadig TN panel, hvilket betragtes som "dårligt" til grafikere osv.. "dårlige" betragningsvinkler og ringere farvegengivelse.. men jeg synes nu TN paneler er fint til mig, og det har det altid været ;)

hvad er din prisgrænse?
Af Penol
Jeg vil tro 6000 er min prisgrænse når det kommer til pc skærme.
Så hvis du kan anbefale noget så kom med det :)

Jeg ser også lidt amerikanske serier, så tænkte 26 ville godt at se serier/film på.
Så det gør vist ikke så meget med ikonerne.
Synes bare 24" virker som et lille spring fra 19"
kan godt være det bare er mig 8)
Af NoNameDesigndk
Det jeg mener er jo egentlig bare fra 24" - 26" er en forstørrelse af billedet.. hvis du forstår hvad jeg mener ? så ja filmene bliver da større, men du kan ikke have flere åbne vinduer m.m.. og så vidt jeg lige kan se, skal du op i 30" før du får højere opløsninger..

hmm skærme er ikke min stærke side.. er du grafiker ? hvad ska skærmen bruges til ? brug evt. denne købsguide: http://www.flatpanels.dk/monitorguide.php
Af Penol
klippe assistent. Så en slags grafikker.
Men jeg skal ikke lave arbejde på min skærm.
Så det gør ikke så meget hvis der ikke er mere plads på skrivebordet. Bare det bliver størrer når man ser film og spiller.

Jeg må bare have læse brillerne på og læse hvad de skriver her. :)
Ellers opretter jeg en ny tråd hvis jeg ikke kan finde ud af det.
Af NoNameDesigndk
hehe okay ;) hmm ja så sker der nok ikke så meget ved at skifte op i en 26" ;)

dem her på flatpanels har lavet en lille guide med hvilke paneler man skal gå efter når man er gamer vs. grafiker osv.. ved ikke om den er i den guide, ellers er der et link fra guiden til det..

ja, og så måske under computerskærme.. så er det nok de "rigtige" der svarer - dem der har forstand på den slags ;)
Af Penol
tak for hjælpen ellers. Jeg prøver at spørge inde ved computermonitors istedet for :)