Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Kent_P
har tænkt på købe en af disse, har hørt meget om dem også de begge 100hz. så det fint med mig.
men tænkte på, hvor godt er billedet på bluray og ps3 på disse tv?

nogle har taler fra erfaring og er ærlige med fejl og mangler også? i forhold hvis jeg købte lcd tv i stedet ?

mvh kent.
Af kasper_j
Jeg brugte et par måneder til at kigge på LCD tv (ah holdt nu nok en pause ind imellem :D ), fordi plasma var jo noget mystisk noget der brændte fast osv. Efterhånden som jeg læste mere forskellige steder, kunne jeg se at mange kraftigt anbefalede plasma. Det måtte der jo være en grund til, så ud og kigge..og ja der var en grund.

Jeg endte med et 42PX80, som jeg synes er væsentligt bedre på snart sagt alle områder end LCD'er i samme prisklasse (og dyere også) som jeg har set, og jeg var ude og kigge på en masse. Jeg vaklede lidt mellem PX80 og PZ85 - Men ærligt talt jeg kunne på 2-3m afstand, med min bedste vilje, ikke se nogen forskel på dem med digitalt tv signal eller blu-ray - så jeg valgte at spare de penge.

Med hensyn til opløsningen, kan det godt være der er en forskel at spore hvis du kommer over 42". Jeg skal ikke kunne sige det da jeg ikke har set 2 større fjernsyn, med forskellig opløsning, ved siden af hinanden - Men på 42"'erne kunne jeg som sagt ingen forskel se.

Den ekstra interpolerings funktion i PZ85 (IFC hedder den vist?) ødelægger mere end den gavner, jeg kunne ihvertfald ikke se hvad godt det skulle gøre.

Fejl og mangler..tjo der er naturligvis ikke DVB-C tuner i - jeg kommer ikke til at savne den, da jeg gerne vil have nogle af de muligheder hos Yousee som man mister ved en intern tuner. Er heller ikke helt solgt på fjernbetjeningen, kvalitets mæssigt er den sådan set OK - men ville gerne have den runde "dims" med OK knappen i midten længere ned..jeg synes den sidder unaturligt deroppe, men den bliver også skiftet til en logitech på et tidspunkt. Derudover er fjernbetjeningen også mere retningsbestemt en mit gamle CRT ikke noget jeg rigtigt bemærker nu, men i starten lagde jeg mærke til det med det samme. Alt i alt har jeg dog prøvet langt værre fjernbetjeninger (kæresten synes den er god med store tydelige knapper...har man hørt så galt, det gælder da om at få så mange små knapper som muligt :D )

Mit tv bliver ud over tv, også brugt til lidt PC spil, samt film fra pc'en - og det ser bare super ud - Derudover håber jeg at der også bliver plads til en PS3 i budgetet snart :)

Min "frygt" for reflektioner er også blevet gjort til skamme, der er væsentligt færre reflektioner i PX80 end i mit gamle CRT. Ligesådan med retention/burn-in ...jeg har simpelthent ikke set noget der minder om det - Det kan sagtens have været der, men jeg har ikke købt tv'et til at se sort skærm fra 20cm afstand.
Af NoNameDesigndk
Jeg står og overvejer nøjagtigt de to samme skærme.. altså det er jo fedt at spare de penge, men pt sidder jeg på 1,5-2m fra hvor 42" 'eren skal stå (det bliver så snart til noget nær 2,5-3m snart) så opløsningen er lige på grænsen på px80'eren.. ellers har jeg også prøvet de to skærme (de var placeret i to forskellige lokaler ved siden af hinanden, så det var svært at sammenligne) og jeg sys ikke der var en markant forskel på dem.. pz85 kunne jeg self komme tættere på, den har et federe design, og HDMI på siden (en vigtig ting for mig) hvilket px80 ikke har (px80 har kun 3 på bagsiden)

Hmm ja hvis jeg skal være fornuftig osv. så vælger jeg px80, men hvis jeg vil kunne blære mig lidt, og sove godt om natten, skal jeg jo nok have pz85 ;) :p
Af thomit
NoNameDesigndk skrev:Jeg står og overvejer nøjagtigt de to samme skærme.. altså det er jo fedt at spare de penge, men pt sidder jeg på 1,5-2m fra hvor 42" 'eren skal stå (det bliver så snart til noget nær 2,5-3m snart) så opløsningen er lige på grænsen på px80'eren.. ellers har jeg også prøvet de to skærme (de var placeret i to forskellige lokaler ved siden af hinanden, så det var svært at sammenligne) og jeg sys ikke der var en markant forskel på dem.. pz85 kunne jeg self komme tættere på, den har et federe design, og HDMI på siden (en vigtig ting for mig) hvilket px80 ikke har (px80 har kun 3 på bagsiden)

Hmm ja hvis jeg skal være fornuftig osv. så vælger jeg px80, men hvis jeg vil kunne blære mig lidt, og sove godt om natten, skal jeg jo nok have pz85 ;) :p
Spar noen kroner og kjøp PZ80 i stedet ... den mangler en funksjon (ICF) i forhold til PZ85, men det er en finesse som IKKE gjør bildet bedre, if. test på HDTVtest.co.uk
Af NoNameDesigndk
thomit skrev:Spar noen kroner og kjøp PZ80 i stedet ... den mangler en funksjon (ICF) i forhold til PZ85, men det er en finesse som IKKE gjør bildet bedre, if. test på HDTVtest.co.uk
Er der seriøst ikke større forskel på dem ?
Af Ziggy Starman
Jeg bliver forvirret af testen på hdtvtest.co.uk... pz85 understøtter hvert fald 108024p, men jeg kan ikke finde ud af om pz80 også gør eller ej. Synes de siger både ja og nej. o.o

Nogen der kan hjælpe?
Af Ziggy Starman
Ah, Panasonic siger selv på deres hjemmeside at PZ80-modellen også understøtter 24p! :D
Af NoNameDesigndk
ja, men det er noget med at den måde pz85 behandler det der 1080p24 er lidt anderledes end px80 og pz80.. ? noget med pz85 laver mellemlæggende billeder.. men det er vist bare den der Intelligent Frame Creation som siges ikke at virke så godt..
Af Cille24
Jeg har PZ85 i 46", og jeg var meget skuffet over billedkvaliteten ved fodbold, idet det så ud som om, at billedet hakkede og bolden forsvandt, når bolden passerede tilskuerne. Dette skyldtes, at Intelligent Frame Creation (IFC) var slået til. Funktionen kan slås fra, og dette er at foretrække ved boldsport.
Jeg anbefaler derfor at købe et tv uden denne funktion.