Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Aad-min-sandwich
Hi all

Nu har jeg gået i kigget lidt på hvad der sker på fladskærmsmarkedet et stykke tid, men det er ret svært at finde helt ud af hvad der er godt og skidt ved de forskellige modeller.

Jeg ønsker af købe et 40 eller 42"full-hd tv, men er lidt i tvivl om hvilke parametre jeg skal holde øje med. Det ser ud til at det er en god ide at købe et tv som kan dekode MPEG-4, for at være fremtidssikret. Desuden er jeg naturligvis interesseret i et overall godt tv, med gode farvegengivelser osv.

Jeg har kigget en del på Samsungs modeller, og har lagt mærke til den nye A6 serie og den ældre F8. Jeg har også lagt mærke til at folk ofte roser Panasonics modeller. Her er jeg så sent som i dag faldet over TH-42PZ80 som skulle være godt? Er også åben for anbefalinger af Sony skærme.

Budget mæssigt ville jeg egentligt helst ikke over 10.000, men det er nok lidt svært med de krav jeg stiller. Jeg er dog åben for at gå på kompromis hvis i kan anbefale et andet rimeligt TV til under de 10k.

Hjælp mig for delen drenge :D
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Hvis du dropper kravet om MPEG4 så er pz80 klart det bedste fuld HD tv til ca. 10.000 kr.
Af Aad-min-sandwich
Ja ok. Det lyder også som om folk er ret glade for både px80 og pz80? Men det med MPEG-4, troede jeg egentligt godt pz'ern kunne klare. Men det er så noget med at man skal have en converter box af en art når de begynder at sende digital signalerne i MPEG-4 ikke? Og er det allerede næste år eller er det først 2011 eller hvordan? Har læst lidt forskelligt.. Der må jo snart komme nogle TV hvor det er indbygget hvis det er noget som er lige på trapperne.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Mht. signalerne, så kommer det helt an på hvordan du modtager dit TV-signal i dag. DVB-C med MPEG4 kompression er der ikke så mange TV der kan dekode pr. default i dag. Pt. kan du kun finde det på visse LCD modeller, men så må du gå på kompromis med billedkvaliteten.

Der er altid mulighed for at have en boks ved siden af og dekode signalet den vej. Så sender du blot billedet videre vha. HDMI.
Af Aad-min-sandwich
Ah ok. Så er det vel bedre at gå efter et super godt TV, og så købe den converter box senere.

Lige med hensyn til det PZ80. Ved du så om der er forskel på om det hedder bare pz80 eller pz80e eller what ever? Kan også se der er en lidt "vildere" model som hedder pz800. Omkring 5k dyrere, men er det værd at betale for hvis man ikke er fuldstændig fanatisk omkring sit tv? Den væsentligste forskel er vel det bedre lydsystem? De har begge to 24p understøttelse ikke? (hvad man så end skal bruge det til)

Helt generelt, hvad er så forskellen på at købe et plasma og et LCD? Synes man ser klart flest LCD'er, men når så der kommer et godt plasma som dem vi snakker om her, får de tit mere ros end LCD'erne?
Af lubek
pz80e betyder at det er en europærisk model
Af kasper_j
Pz80 er 9/10 gange også en europæisk model, der er bare nogle forhandlere der er dovne med at skrive det. Det vigtige i denne sammenhæng er, ikke at få en britisk model (med mindre man naturligvis er ligeglad med den analoge tuner) - Så hvis du er i tvivl, er det nok en god idé at spørge butikken.