Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af sonsora
Grunden til at jeg ud fra artiklen forstår at der er stor chance for burn-ins er pga:

Jeg kører meget ofte mange timer ad gangen på samme kanal, dvs. logoet i hjørnet bliver stående det samme sted meget.

Derudover så bruger jeg mest tv'et til at se film, altså kommer der de sorte striber i bunden og toppen, hvilket jo ikke skulle være så godt ?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Som jeg skriver, så kan du jo lige styre dig de første par uger du har TV'et, så du kører det mere nænsomt til. Når først TV'et er kørt lidt til, så bliver det mere og mere modstandsdygtig overfor fastbrænding.
Af sonsora
Jeg ville nok også køre den der break-in cd igennem en nat.

Men stadig, det er sjældent at jeg ser noget på et tv som ikke har de sorte streger i toppen og bunden, så hvor stor chance vil der være forbundet med det at der vil ske en form for burn-in ved de streger der..

Desuden, hvor lang tid vil man kunne have et statisk billede stående på skærmen uden der sker noget ?

Der vil jo ikke være meget idé i at sætte en kortlæser i skærmen, hvis du ikke kan have et billede stående i længere end 10 sek.
Af zyckelmaster
Slap nu af med de bekymringen. Jeg mener det virkeligt, når jeg siger, at jeg intet har oplevet (ikke engang retention - altså den "milde form" for burn-in som forsvinder igen).

Jeg vil våge den påstand, at hvis man ellers følger anbefalinger for indstilling af PX80 - se bl.a. http://www.hdtvtest.co.uk/Panasonic-TH42PX80/Settings/ (dvs. prøver at opnå et mere korrekt billede ved at skifter til cinema-mode, varme farver og i øvrigt sænker den normal kontrast og lysstyrke på skærmen) - så kan man sagtens lade et statisk billede stå et par timer uden problemer. Måske kommer der lidt retention, men det forsvinder som dug for solen, når man slukker eller skifter til en tv-kanal.

Er man nervøs, så lad vær med at bruge skærmen til statiske billeder (herunder også spil med mange statiske elementer) i mere end 1 time af gangen i de første par uger.
Af sonsora
Okay, det var godt at høre zykel..

Et lille hurtigt spørgsmål er lige, hvor bredt er tv'et ?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
For lige, at sætte det hele i perspektiv, så er fastbrænding altså ikke noget nyt. Dit CRT TV har fuldstændigt samme problem og dér er du vel ikke ligeså hysterisk? Det er samme princip de to TV benytter.

Hvis du nu bare lige skifter kanal en gang i timen, så skulle der ikke være noget, at bekymre sig om.

Jeg tager ud til en kammerat, der har mishandlet sit Pioneer 508XD i den sidste uges tid, uden hensynstagen til burn-in formaninger, så skal jeg forklare om hans Xbox-spilleri mv. har medført nogen synlig retension på nuværende tidspunkt.
Af sonsora
Okay Yakken, det anede jeg faktisk ikke at de brugte samme form for teknologi (eller i hvert fald at de begge kan brænde fast).

Det jeg tænker på er bare, at jeg ikke har lyst til at skifte kanal midt i en god film, bare fordi at tv'et lige skal undgå burn-in.

Men hvis man skal skifte kanal, hvor lang tid skal det så være ovre på den anden kanal, bare sådan et par sekunder ?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Normalvist så er det kun et par sekunder der skal til, ja. Det er ikke reelt burn-in du får på den korte tid, men blot retension, som skulle kunne fjernes så snart billedet skifter. Alternativt kan du jo blot lige køre det program, der ligger i artiklen i artiklen, for at viske retension ud når du er færdig med at se din film.
Senest rettet af Torben Rasmussen 06 jun 2008, 11:35, rettet i alt 1 gang.
Af zyckelmaster
Som jeg skrev ovenfor, så kan du sagtens side og se en film på et par timer...