Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af Dalle
Hej folkens :)

Jeg har i et stykke tid villet skifte mit gamle tv ud med en fladskræm. Min stue er forholdsvis lys, med skråvinduer hvor solen står ind det meste af dagen,- derfor havde jeg egentlig tænkt mig at købe et lcd tv.. Synes bare ikke jeg har været vildt imponeret over de lcd skærme jeg har set 'live' i butikkerne.

Jeg blevet lun på Pana PX80'eren i 40". Det skal lige siges at jeg ikke har set nogle plasma skærme 'live' - men efter at have læst om det herinde lader det jo til at være et fremragende tv :)

Mit spørgsmål går på hvor slemt det egentlig er med lysreflektionen i et plasma tv. Kan det på nogen måde sammenlignes med et gammelt billedrørs-tv?

/Dalle
Af kasper_j
Intet tv, er efter min mening godt i direkte sollys - Mit PX80 står det samme sted som mit gamle CRT (endda lidt højere, så det rammes faktisk af mere lys) og jeg ser væsentligt færre reflektioner i PX80 end i det gamle.

Det afhænger også en del af hvor jeg sidder i stuen, sidder jeg skråt for, ser jeg flere reflektioner end hvis jeg sidder lige foran det. Jeg vil dog påstå, at generes du af direkte sollys, så vil det ske både på et LCD og et Plasma.
Af madass32
jeg synes at du lige skal regne lidt på hvor meget tv du egentlig ser i sollys, det kommer selvfølgelig an på hvor vinduerne sidder, især her om sommeren hvor der er lyst så længe. lcd'er står altså bare bedre i stærkt lys end plasmerne gør, men i en almindelig stuebelysning om aftenen er de populere plasmaskærme altså bedre, pana, pio, LG PG6, samsung Q9.

det er tydeligt at se i de butikker der har stærkt lys hvilke de fleste har. dog har jeg lagt mærke til at man slukker noget af lyset der hvor plasmaskærmene står for at give dem en chance. 8)
Af zyckelmaster
Jeg er ganske enkelt ikke enig med madass 32.

Jo, selvfølgelig gør LCD-skærme det bedre, når der er kraftig sollys lige på skærmen (fordi de ikke har glasskærme som reflektere lyset), men Panasonics nye serie af skærme (herunder PX80) har altså en fremragende refleksbehandling, så genskin stort set fjernes (Hvis der er lidt mangler i billedvaliteten, så kan kontrasten sættes en smule højere i de timer, hvor der er mest lys på skærmen).

Jeg har selv et PX80 i en meget lys stue, hvor der også er er sollys på skærmen en del af eftermiddagen (dog ikke her om sommeren, hvor solen står så højt). Og jeg har overhovedet ingen problemer. Faktisk var det et langt større problem med min gamle CRT-skærm...
Af Zacho
Mit Samsung Plasma står også fint selvom jeg får aften solen smask ind i skærmen.. Så jeg vil mene du kan være rolig.