Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej :)

jeg vedd ikke helt hvorfor en skærm der er det bedste køb?
jeg skal bruge den til at se tv, film og så skal den sættes til min com

sonyen har jo mpeg-4, hvor stor betydning har det, i forhold til fremtiden
Jeg kommer nok til at sidde rimelig tæt ca 2 meter, så kan full hd jo godt betale sig eller hvad?
så det mest relevante spørgsmål kan det betale sig at give 3000kr. mere for sonyen?
Af Gabba
MPEG-4 har stor betydning her og nu, hvis du modtager kabelTV fra Yousee eller Stofa, da der er en forudsætning for at kunne se HD. Yousee sender allerede 5 HD kanaler, omend du skal købe ekstra abonnement til nogen af dem. Kanal 5 HD og TV2 Sport HD følger med den store pakke. I HD pakken er desuden Discovery HD og National Geographic HD samt nu også Eurosport HD, som sender alle EM kampene i HD, dog 24 forskudt.

Undskyld, hvis jeg lyder som en Yousee sælger, men jeg har selv Yousee og bruger meget tid på at overveje, hvilket TV jeg skal have og hvornår. Jeg har ikke lige så meget styr på Stofa.

Jeg er ikke klar over, om MPEG-4 modulet kun virker til DVB-C tuneren. Det har jeg en mistanke om, men forhåbentlig er der andre, som ved bedre.

Jeg er selv i tvivl om, hvorvidt jeg skal gå på kompromis med billedet (LCD) for at få integreret DVB-C tuner. Efter sigende har Yousee lige sat kortgebyret for digital TV op til 400 om året (!!! pr apparat!!!!! !:( ), så jeg opsiger mit abonnement, så snart der kommer et bedre alternativ, som fx TV over fiber. Derfor kan jeg imødese, at skulle skifte kanaler på en ekstern boks alligevel i løbet af TV'ets levetid.

Måske skaffer man alligvel en Logitech Harmony og klarer det hele med den...

Lige nu hælder jeg til plasma = ekstern DVB-C tuner.
Af Gabba
Jonas,

(nu har jeg læst hele dit spørgsmål... ;) )

Jeg synes det er et mærkeligt valg du sætter op.

Det er korrekt, at ved 2 m kan få glæde af Full HD. Men hvad med at sammenligne 40W4000 med et Full HD plasma?

42PZ80 fås til 11.045 mod 40W4000 til 9.988, altså 1000 kr til forskel, men enorm forskel i billedkvalitet.

Jeg har siddet 2 m fra et 46W4000 og set HD demo (max kvalitet!) på ca. 2m aftand i Fona i Århus, og jeg var ikke ekstremt imponeret af farverne. Bevares, der er langt bedre end tidligere, men så lader man blikket glide over på et Pioneer 508, og så kan man pludselig se meget mere dybde i farverne.

Fordele ved LCD:
- intensiv brug som PC monitor
- integreret DVB-C tuner (gælder Sony og Samsung)
- skarpere detaljer, når man står 1m fra billedet

Fordele ved plasma:
- kan vise analog TV, uden du får lyst til at begå selvmord ::l
- på samme måde bedre til digital SD
- ingen hakken ved hurtige panoreringer (fx alle fodboldkampe)
- klart bedre farver
- bedre farvedybde
- detaljer i mørke billeder (fx Batman, Pirates of the Carribean, etc)

Håber du kan bruge mine overvejelser til noget. Ellers har det været en slags terapi for mig, da jeg netop svinger mellem disse to TV, begge i 46''
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det er en udpræget misforståelse af LCD giver skarpere billeder end plasma. Grunden til at man får dette indtryk er, at producenten af et LCD TV oftest har givet TV'et fuld skrald på skarphedsfunktionen og hvad de ellers har af kompensationsalgoritmer, hvilket giver en falsk skarphed i billedet. Der er altså ikke tale om egentlig skarphed, men blot et såkaldt "sharpness filter" i TV'et - de fleste grafikprogrammer har en lignende funktion og de nysgerrige kan jo lege lidt med den for at se effekten.
Af Gabba
Yakken,

Jeg er fuldt ud bekendt med, at LCD's skarphed kan være falsk, og farvernes korrekthed betyder mere for den reelle skarphed.

Men jeg må insistere på, at de enkelte pixels står skarpere afgrænset fra hinanden på LCD, hvilket man se på tæt afstand. I jeres egen artikel om Tv købsguide skriver I jo også, at de enkelte pixels på plasma TV ser "blødere" ud, pga. den måde fosfor belægningen udsender sit lys på.

Det var et forsøg på at være sarkastisk, at jeg netop skrev, at LCD har en fordel på 1m afstand, underforstået, at man skal tættere på end en meter for at den meget skarpe afgrænsning mellem pixels på LCD kan være en fordel i enkelte tilfælde.
Af kasperdall
Tilbage til spørgsmålet, hvilket TV ville i vælge?
jeg står selv i lige precis den samme situration.
Ville i gå Efter 37px80e pga. de fordele Gabba skrev?
Af NoNameDesigndk
hvad med 42" PX80'eren ? stadig billigere end W4000'eren ;)

Jeg har selv overvejet W4000, men fordi jeg synes plasma giver bedre billeder (dybere farver m.m.) så er jeg nu på udkig efter et plasma.. (muligvis px80'eren)
2m fra 37" 'eren (px80) skulle ikke være noget problem.. jeg har prøvet at stå 2m fra 42" 'eren (px80) og det gik også fint, men hvis man kommer ind på 1-1,5 m så "går det galt".. men prøv at finde et sted de har den stående fremme, og så se hvor tæt på du kan komme før du ikke ville kunne holde ud at kigge på billedet.. ;)
Af jonashansen
Mange tak for de gode svar.
Jeg har ikke fundet nogen steder, hvor de har en px80, men
efter hvad jeg kan høre tror jeg valget falder på 37px80. :)

(bor mellem koldning og Esbjerg)
Af jonashansen
Mange tak for de gode svar.
Jeg har ikke fundet nogen steder, hvor de har en px80, men
efter hvad jeg kan høre tror jeg valget falder på 37px80. :)

(bor mellem koldning og Esbjerg)