Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af chp!
Hej!

Jeg står og skal købe et LCD tv, og valget står mellem Sony 32w4000 og Sony 32v4500

Den eneste forskel på de to skærme er at w4000 har full HD har jeg fået fortalt. Derfor er jeg interesseret i at vide, om jeg overhovedet har brug for dette.

Jeg skal kun bruge fjernsynet til at se kabel-tv. Ikke PS3 eller blu ray dvd'er.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Brug lige en halv times tid på at læse disse artikler igennem først:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1210750202
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1184685511 (især denne)
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1183765992

Citat fra vores købsguide:
Når du står overfor et valg om Full HD eller ej, skal følgende kriterier således være opfyldt:

1. Du sidder tæt nok på skærmen til at kunne få glæde af detaljerne (jf. vores artikel) OG
2. Du har adgang til materiale der er optaget i fuld HD, dvs. enten en HD afspiller såsom BluRay eller TV der udsendes i Full HD.
Af chp!
Nu har jeg læst artiklerne igennem og jeg må indrømme, det langt fra var alt jeg forstod.

I følge den artikel med mulighed for at simulere afstanden til ens fjernsyn med den lille mand, vil jeg ikke drage fordel af 1080p. Har jeg så misforstået noget, eller vil det alligevel muligvis give et bedre billede, grundet det med at "konvertere" billederne mellem de forskellige formater. Eller er jeg galt i byen?
Af NoNameDesigndk
det kommer jo an på hvor tæt du sidder på fjernsynet, og med en 32" skal du vist ekstremt tæt på før Full HD kan betale sig.. Edit: Det er også derfor der indtil videre ikke har været fuld hd på programmet med 32" 'ere.. De har vist kun puttet det i nu, fordi det er det der sælger til folk som ikke aner noget om fladskærme.. de køber bare den der ser bedst ud på specifikationerne..
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Som jeg skrev i min forrige kommentar, så må det forudsættes at du har nogle fuld HD kilder at afspille før du overhovet behøver at TÆNKE på at anskaffe dig fuld HD. Du vil ikke kunne se nogen forskel på billedkvaliteten når du bare fodrer skærmen med et SD signal på 720x576 punkters opløsning.

Vores applet giver der herefter en idikation om hvorvidt du så kan skelne detaljerne i et fuld HD signal pga. siddeafstanden til dit TV. Igen er det forudsat at du afspiller fuld HD signaler, ellers er der jo ikke informationer til hver eneste pixel på skærmen, men blot et opskaleret billede i ringe opløsning. Dér gør det ikke nogen forskel om du har 136x768 eller 1920x1080 punkter.
Af Otto J
Det korte svar er at opløsningen i sig selv ikke gør særligt mærkbar forskel på billedkvaliteten, selv med noget større billeder. Derfor skal du groft sagt ikke lægge vægt på opløsningen, du skal bare købe det generelt bedste tv, og er dét så et 1080P tv, så er det fint - er det ikke, så skal man ikke græde snot over dét.

Jeg har med en projektor lavet en lille uvidenskabelig test, hvor jeg viser to test-billeder i 1080P opløsning: ét med skiftevis hvide og sorte vandrette linier, og ét med skiftevis hvide og sorte lodrette linier. Dette er "best case scenario", dvs. et stillestående sort/hvidt billede. Jeg skiftede mellem de to test-billeder, mens "test-personerne" gik tættere og tættere på, og jeg bad dem udpege hvad forskellen på de to testbilleder er. Står man så langt væk at man ikke kan skelne opløsningen, så ligner billedet bare en stor grå flade. Man skal overraskende tæt på, for at kunne skelne mellem de to billeder, noget der ligner 1,5x billedets bredde - i dette tilfælde ca. 2,5 meter fra et 84" billede. Samme eksperiment ved 720P gav et resultat på omkring 2x billedets bredde, dvs. ca. 3,5 meter fra et 84" billede. Det siger lidt om hvor høj opløsning 720P egentlig er, for slet ikke at snakke om 1080P.

Når dét er sagt, så er det afgjort muligt at en nedskalering kan tilføre billedet artifacts, der er væsentligt tydeligere end den egentlige opløsning, og tilsvarende kan SD opskaleres pænere på et full HD tv, men i praksis overskygges disse forskelle af andre issues.

Jeg stiller iøvrigt gerne denne opløsnings-test op for evt. interesserede.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Godt med lidt "real life" eftervisning af teorierne omkring afstand vs. opløsning. Vores egen applet angiver den maksimale afstand for 84" til over 3 m (for 1080p), så allerede dér kan man se, at virkeligheden faktisk er noget "værre" end de optimale teoretiske estimater. Med 720p er forskellen endnu større.

Vi har selv lavet nogle mindre grundige tests for, at efterprøve teorien, men vi har været lidt begrænsede af størrelsen af de TV vi har haft til rådighed (de LCD og plasma-TV vi har til test er oftest ikke større end 50"). Ved bevægelige sekvenser med farver osv. er det næsten håbløst at få øje på forskellen.
Af chp!
Først og fremmest tusind tak for svarene.

Nu har jeg blot et par spørgsmål tilbage som jeg håber i kan/vil svare på :)

- Når der engang bliver sendt i HD på alle kanaler, er opløsningen da 1080p? For så har jeg jo pludselig en full HD kilde.

- Med den DVB-C tuner der er i de to omtalte fjernsyn, som altså er mpeg-4, behøver jeg slet ingen bokse af nogen slags vel?
Af NoNameDesigndk
chp! skrev:Først og fremmest tusind tak for svarene.

- Når der engang bliver sendt i HD på alle kanaler, er opløsningen da 1080p? For så har jeg jo pludselig en full HD kilde.
Måske langt ude i fremtiden ja, men indenfor de næste par år bliver HD kanalerne "kun" 720p, så der ville V4500'eren opløsning fint passe til..
chp! skrev:- Med den DVB-C tuner der er i de to omtalte fjernsyn, som altså er mpeg-4, behøver jeg slet ingen bokse af nogen slags vel?
Nej det gør du ikke.. (med mindre du vil kunne leje film, pause tv m.m., som du kan ved hjælp af en zaptor eller yousee box)
Man skal have et eller andet modul, og et kort fra udbyderen det stikker man så i fjernsynet, og du kan nu modtage HD kanaler .. (nærmere uddybelse er der sikkert andre der kan give ;) )
Af thomit
chp! skrev:Først og fremmest tusind tak for svarene.

- Med den DVB-C tuner der er i de to omtalte fjernsyn, som altså er mpeg-4, behøver jeg slet ingen bokse af nogen slags vel?

"når der engang bliver sendt HD i alle kanaler"...

Det vil nok bli mange år til det skjer, og det vil høyst sannsynlig ikke bli 1080p. De HD kanaler som er i drift nå, sender enten i 1080i eller 720p, og det kan se ut som om det går mot en europeisk standard på 720p i fremtiden.

Angående ditt andre spørsmål; Du kan jo håpe :)
Af Otto J
yakken skrev: Vi har selv lavet nogle mindre grundige tests for, at efterprøve teorien, men vi har været lidt begrænsede af størrelsen af de TV vi har haft til rådighed (de LCD og plasma-TV vi har til test er oftest ikke større end 50").
Derudover vil du også have været begrænset af at intet TV, og yderst få projektorer, i realiteten er i stand til at levere fuld kontrast ved 1-on/1-off test patterns, og derfor ikke er i stand til at levere dén opløsning fuldt ud. De fleste displays tilfører en eller anden form for aliasing eller hvad man nu skal kalde det, som slører detaljeringen ved så fine test-billeder - også selv om der er 1:1 mapping!

Dog bør det lige indskydes at praktiske tests også afslører at det er nemmere at opskalere PAL til 1080P uden artifacts, end at opskalere til 720P/768P uden artifacts. Dette taler for 1080P, men igen, i 32" har dette næppe heller nogen nævneværdig betydning.