Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Jeg købte for ca en måned siden et panasonic 42" px80, og er super glad for det... Hvor er det dog et lækkert tv (min første fladskærm)... men der er noget jeg ikke helt kan finde ud af med skærmen, og det er når tv'et selv justerer størrelsen af billedet, ofte så det går udenfor skærmen, så jeg ikke kan se hele billedet.

Skærmen justerer både tv-kanalerne fra min yousee tv-box (når jeg kører via scart-stik, afventer endnu et hdmi-kabel med posten), men skærmen bliver også nogle gange justeret når jeg spiller på min ps3. Så vidt jeg ved er overscan den eneste ting jeg kan slå fra for at forhindre dette, men overscan kan hverken vælges til eller fra når det gælder min ps3 og min digital tv-box..

Nogen som har et forslag om hvad er galt og hvad jeg evt kan gøre ved det?
jacobhs skrev:Jeg købte for ca en måned siden et panasonic 42" px80, og er super glad for det... Hvor er det dog et lækkert tv (min første fladskærm)... men der er noget jeg ikke helt kan finde ud af med skærmen, og det er når tv'et selv justerer størrelsen af billedet, ofte så det går udenfor skærmen, så jeg ikke kan se hele billedet.

Skærmen justerer både tv-kanalerne fra min yousee tv-box (når jeg kører via scart-stik, afventer endnu et hdmi-kabel med posten), men skærmen bliver også nogle gange justeret når jeg spiller på min ps3. Så vidt jeg ved er overscan den eneste ting jeg kan slå fra for at forhindre dette, men overscan kan hverken vælges til eller fra når det gælder min ps3 og min digital tv-box..

Nogen som har et forslag om hvad er galt og hvad jeg evt kan gøre ved det?

På min PX80 fungerer ikke "Auto aspect" i det hele tatt, fordi når jeg bruker HDMI forbindelse fra min boks (IP-TV fra Altibox), vil tv'et alltid registrere aspectet som å være 16:9, uansett. Der er fordi HDMI-protokollen, og software'en i min digital boks ennå ikke har funnet ut av hvordan dette skal gjøres. Auto aspect fungerer OK ved bruk av scart, men da får jeg jo litt dårligere bildekvalitet - så jeg kan leve med å måtte selv manuelt skifte til 4:3 når det trenges.
Af jacobhs
nu har jeg fået hdmi-kabel til digital-boksen, og det virker som om at tv'et ikke ændre billedet til forkerte størrelser nu, men oplever dog stadig problemet engang i mellem på ps3'eren (som også er koblet til tv'et via hdmi) og forstår ikke helt hvorfor tv'et nogle gange vil justere billedet så det bliver for stort til skærmen. Er der ingen der har et bud på hvorfor dette sker og hvad jeg kan gøre ved det?