Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af hondo
Kan godt være dette her får nogle af jer til at skrige af grin, men som sagt findes der ingen dumme spørgsmål, og jeg er ikke alene om at undre mig over dette her:

Jeg fatter jeg ikke hvorfor alle partout skal have en 16/9 skærm. Hvad er meningen med det format når alle de film jeg har på dvd laver to fede sorte kasser foroven og forneden, så filmen er 20 cm høj.......øhhhhh - hvorfor ser alm. dr1/tv2 rigtig ud og fylder hele skærmen, og mine superlækre spiderman/science-fiction dvd'ere fylder kun det halve på skærmen......jeg forstår det altså ikke!! - er 16:9 en biografstandard eller hvad?????

Jeg syntes det er en skuffelse at købe et kanonfedt 42 tommer SUPER fjernsyn for så at se alle sine film blive trykket, så folk ligner små fede coladrikkere hele bundtet.

Kunne godt tænke mig noget konkret forståelse om hvorfor det er sådan?? !:(
Af gullip
Biograffilm bliver optaget i 2.35:1, og alm. gammel tv viser 14:3, så valgte man en mellemting: 16:9.. ;;)

Bliver dejligt, hvis der engang bliver enighed om et format :)
Brugeravatar
Af Andromedia
gullip skrev: Bliver dejligt, hvis der engang bliver enighed om et format :)
Hvorfor det? Så skal vi bare skifte TV igen ;)
Af Otto J
hondo skrev: Jeg fatter jeg ikke hvorfor alle partout skal have en 16/9 skærm. Hvad er meningen med det format når alle de film jeg har på dvd laver to fede sorte kasser foroven og forneden, så filmen er 20 cm høj.......øhhhhh - hvorfor ser alm. dr1/tv2 rigtig ud og fylder hele skærmen, og mine superlækre spiderman/science-fiction dvd'ere fylder kun det halve på skærmen......jeg forstår det altså ikke!! - er 16:9 en biografstandard eller hvad?????
Der findes ikke én biograf-standard, film kan være i 1.33:1 (4:3)1.66:1, 1.78:1 (16:9), 1.85:1, 2.2:1, 2.35:1-2.40:1 (det mest udbredte), 2.76:1... De forskellige standarder i biograferne er i høj grad udviklet netop for at modarbejde hjemme-markedet, så det er som sådan filmselskaberne selv du skal skælde ud på. 16:9 TV-standarden er ikke lavet fordi det matcher noget specielt, den er lavet fordi det er et rimeligt kompromis mellem de forskellige formater. Hvis du lavede et 2.35:1 tv, ville 4:3 udsendelser være ret små, og så er du lige vidt... Derfor må du bare affinde dig med at du nogle gange har striber i enten top og bund eller i siderne.

Løsning: Køb et større tv... Eller, den eneste måde at få et ægte 2.35:1 display, en projektor med en anamorph-linse og 2.35:1 lærred. Dette er den eneste måde at få biograf-filmene vist "rigtigt" i forhold til hinanden.
Af hondo
@AV-Precision

Tak for den grundige gennemgang. Så forstår jeg sgu bedre det hele er så svært at gennemskue. Du burde skrive en artikel om det i lægmandssprog, og lægge den her på flatpanels, så folk som mig bedre forstår de sorte streger :s :p
hondo skrev: Jeg syntes det er en skuffelse at købe et kanonfedt 42 tommer SUPER fjernsyn for så at se alle sine film blive trykket, så folk ligner små fede coladrikkere hele bundtet.
(
Når du skriver på den måde, så kommer jeg i tvivl om du har indstillet din DVD-afspiller til at outputte i korrekt 16:9 aspect? Hvis du tidligere havde et 4:3 TV står den garanteret til at outputte i 4:3 letterbox, hvilket ganske rigtigt giver små fede coladrikkere, som du så poetisk kalder det :) . Prøv at tjekke din opsætning - og se om ikke det hjælper. På 2,35:1 film vil der altid være sorte bjælker foroven og forneden, men de vil være mindre hvis afspilleren ellers outputter i det rigtige format.

Venligst
Søren