Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af spawn
Fik min nye dejlige VX922 skærm igår.
Straks jeg booter maskinen - ser jeg på det sorte bootbillede 2 lysende grønne pixels i nederste højre kvadrant af skærmen.
:((

Ved brug af det udmærkede testværktøj her fra siden, kan jeg konstatere at pixelfejlene er 2 tydelige lysende grønne pixels på hhv. den sorte, den blå og den røde baggrund, på den grønne og den hvide baggrund er der ikke noget.

Kvalificerer det sig som døde pixels og dermed omfattet af Viewsonics Dead pixel garanti ?

Bortset fra dette, en fantastisk skærm som jeg besluttede mig for efter at have læst og lært en masse på flatpanels.dk - mange tak for denne site

:)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Dette emne er nu beskrevet flere gange her i forum, men nej - dine fejl kvalificerer sig ikke til at kunne ombytte skærmen. Viewsonic har ingen ekstra garanti mod pixelfejl ud over HELT lyse eller sorte pixels. Dvs. dine pixels må slet ikke vise andet end sort eller hvid hvis de skal ombyttes på garantien.
Af spawn
Hej yakken

Tak for svaret

Jep, havde godt søgt og læst de mange beskrivelser i forummet, og egentlig kommet frem til samme resultat, men da jeg er helt ny på fladskærmsfronten ville jeg lige sikre mig at jeg havde forstået det rigtigt inden jeg kontaktede leverandør / viewsonic.

Jeg kan tillægge at jeg i mellemtiden har haft kontakt med Viewsonic og fået bekræftelse på at det er subpixel fejl, ikke dækket af dead pixel garantien. Jeg har derfor skrevet til leverandøren at jeg ønsker at returnere eller ombytte skærmen. Så må jeg se hvordan de forholder sig til det.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Hvis skærmen er mindre end 14 dage gammel kan forhandleren ikke sige noget til at du returnerer den. Da pixelfejl ikke er en defekt (det har du jo Viewsonics ord for) så skal forhandleren returnere dine penge som var det en hvilken som helst anden ny vare.

Faktisk er du ikke forpligtet til at give ham nogen grund eller oplyse at der er pixelfejl i panelet - bare retur med den!
Af jais
Jeg har lige haft en lignende oplevelse; bestilte en vx922 hos Proshop i Ã…rhus. Opdagede lysende grøn pixelfejl i højre side af skærmen. :((

Kontaktede Proshop, men der var ingen mulighed for at bytte. Så jeg returnerede skærmen - kunne heldigvis bare køre hen og aflevere den, så jeg slap for porto. ;)

Det gider man bare ikke når man har betalt 3200,- for en skærm - mærkelig politik efter min mening, hvis man er en seriøs producent - og leverandør - men det er Proshop og Viewsonic måske ikke :o

Bestilte en ny skærm med det samme og bad udtrykkeligt om at de ike sendte mig den samme skærm igen - det kunne da blive et circus !:(

Nu håber jeg at den næste er OK - ellers må jeg jo købe en skærm med pixel-garanti - jeg gider ikke returnere skærme i det uendelige.
Ærgerligt, for jeg ville netop gerne have en vx922 - uden fejl!!
Af spawn
bestilte en ny og returnerede min, den nye havde ingen pixelfejl, men desværre var dvi inputtet defekt, så nu går jeg og venter på en ny skærm fra Viewsonic :((
Af mbm
hmm det lyder ikke lovende. Havde selv Viewsonicen i tankerne :(
Af sol_jakobsen
mbm skrev:hmm det lyder ikke lovende. Havde selv Viewsonicen i tankerne :(
tror ikke man kan generalisere sådan, det er nok kun producenterne der kender fejl procenten... må indrømme at jeg har hørt om langt flere fejl på viewsoniec end på eks samsung, men det er uuligt at svare på, ved dog at japanske fabrikker i stor udstrækning køre efter 0fejls princippet. hvorimod man i europa i højere grad køre efter fejl procenter inden for produktionsteknologi, men igen tør ikke generalisere det...... envidre kan man jo også "bare" bytte skærmen hvis man er utilfreds med den :)
Af spawn
Det kan man ikke altid.

Min første skærm med pixelfejl returnerede jeg indenfor de 14 dages returret jeg havde da det ikke var en fejl der var dækket af pixelgarantien.

Nr. 2 skærm havde ingen pixelfejl, men DVI input fejl, den er dækket af garantien hvorfor jeg valgte at forsøge bytte direkte fra viewsonic af den, det vil de også gerne men siden jeg registrerede denne fejl er min returret hos leverandøren udløbet og jeg har stadig ikke fået den nye fra viewsonic.

Samtidig har jeg betalt for 2 skærme, og stadig ikke fået penge retur for den første, det skulle lige igennem bogholderiet hos leverandøren først (hvilket selvfølgelig ikke er viewsonics fejl).

Nu frygter jeg selvfølgelig, at når jeg engang modtager en ny skærm fra viewsonic så har den også pixelfejl der ikke er dækket af pixelgarantien, og jeg ikke længere har hverken returret hos leverandør eller bytteret hos viewsonic men må affinde mig enten med pixelfejl eller manglende dvi-input.

Hvis det sker, er min tålmodighed i hele dette forsøg på at skifte min crt til en fladskærm, nok ved at være opbrugt, hvorfor jeg sandsynligvis vil nægte at sende nogen af skærmene retur til viewsonic før de sender mig en der er fejlfri.
Af sol_jakobsen
jeg forstår udemærket godt, jeg vil heller ikke acceptere nogen som helst for for fejl på en skærm i den prisklasse...... er nu sikker på at du nok skal få pengene igen.... men om skærmen er fejlfri må tiden jo vise :)
Af Johnny
Jeg har lige modtaget min vx922 med posten idag :(
Er i gal en dejlig skærm mums!!!!!!
0 pixelfejl til mig :)
Af Demonio
"Jeg kan tillægge at jeg i mellemtiden har haft kontakt med Viewsonic og fået bekræftelse på at det er subpixel fejl, ikke dækket af dead pixel garantien"

Det lyder ikke godt. Pixelfejl er pixelfejl, nogle der kan forklare hvorfor det ikke bliver dækket? Hvem ville dog acceptere at modtage en skærm med fejl.. Hvis dem der så sender den tilbage inden 14 dage, ikke oplyser om hvorfor, så sælger forretningen den (højest sandsynligt) videre til et nyt offer...

Nogle der ved om Samsung har samme politik? Kan ikke umiddelbart finde det. Havde ellers kraftigt overvejet Viewsonic men ikke efter jeg læste dette topic.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
De overholder jo ISO standardens klasse II, hvilket er helt normalt idag. Tænk lige over hvor mange pixels der er i en skærm med 1280x1024 punkter. Gang så det tal med 3 for antal subpixels og du har noget der ligner 4 millioner transistorer. Det er en lang proces at lave en fladskærm og idet Viewsonic ikke selv laver deres paneler skal de altså også påregne eventuelle fejl der måtte opstå i fragten. De kan umuligt helgardere sig.

Det er ikke tilfældet med f.eks. LG, Philips og Samsung. De laver alle deres paneler selv (LG.Philips laver selvfølgelig de samme) og der er ingen transport. De kan altså helt selv styre hvilke paneler de vil skyde videre til deres 0-dead-pixel skærme, hvilket nok også er grunden til at de er de eneste der yder garantien. Det er altså en kæmpe logistisk fordel at gøre det på den måde og gør de tre (eller to) producenter helt uafhængige af om andre kan deres kram - her skal man bare råbe af ham gutten i bygning 12, så får man et nyt panel.

Det er klart at så længe alle køber skærmen hos den samme forhandler (ham der ligger øverst i prislisten med nogen på lager) så vil defekte skærme altid ryge tilbage til selvsamme forhandler der så sælger den videre til den næste forbruger der jo også handler hos den billisgste... Så det er muligt at det rent faktisk er nogen af de samme skærme der havner hos de utilfredse brugere rundt omkring og at det blot er fordi skærmen er så populær at vi hører om alle de dårlige erfaringer (med samme skærm - måske ;) ).
Af spawn
sandt nok yakken.

en lille update i min egen sag (nej den er stadig ikke løst)
Viewsonic kontaktede mig idag med tilbud om at bytte min nr.2 VX922 - den der var doa med defekt dvi-input - til en ny VX924

Jeg forsøgte så roligt og pædagogisk som muligt at forklare, at jeg havde brugt 2 mdr. inden købet på at beslutte mig for en VX922 ved at læse test o.a., at jeg stadig ikke havde fået penge retur for min første defekte skærm (hvorfor jeg nu er nødt til at kontakte forbrugerstyrelsen og lave en sag vedr. forhandleren), at jeg derfor faktisk har betalt for 2 skærme, at min returret hos forhandleren for nr.2 skærm var udløbet mens jeg ventede på en reaktion fra viewsonic så jeg ikke længere kan få mine penge tilbage, og nu mere end en måned efter det første køb stadig har en defekt skærm uden løsning på vej. Så jeg var ikke i et specielt tilgiveligt humør og betragtede tilbuddet om at bytte til en ældre, dårligere og billigere model uden nogen kompensation for mine besværligheder eller forskel i model som et meget uheldigt tilbud og forlangte at de skaffede mig et fejlfrit eksemplar af den model jeg havde købt og betalt for - 2 gange.

Jeg kan derfor ikke anbefale nogen hverken at købe Viewsonic produkter, eller at handle hos den forhandler pc-netto.dk (comtec aps) hvor jeg købte mine skærme.

Det er på trods af gentagne forsøg ikke lykkedes mig at komme igennem på deres telefon, og når man forsøger at sende mail til en af de adresser der står på deres hjemmeside, får man en delivery failure på maildomænet så uanset hvilken adresse man forsøger kommer den blot retur. Nå, men jeg ved hvor de bor, så jeg kan jo altid gå ned og vælte en skranke eller noget i den stil ;)

Ja - jeg er en sur gammel mand ;)