Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Ziggy Starman
Hey folks.

Jeg opdagede lige for ganske nyligt, mens jeg for 117. gang sad og savlede over tanken om at investere i en Pioneer Kuro, at 50" modellen har en opløsning på 1366x768, mens 42" modellen er på 1024x768. o.o

Først og fremmest: Troede alle plasma skærme uden FUll-HD var på 1024... men det er jo tydeligvis ikke tilfældet? Hvorfor lave plasmaskærme med 4:3 opløsning når de normale 1366x768 alligevel kan lade sig gøre?

For det andet: Hvad har det af betydning for billedet på de to modeller i forhold til hinanden? 50" modellen er vel bedre hvis man vil bruge den som storskærm til sin computer og vise tekstdokumenter? Er der andre forskelle?
Af andeo
Hvis man vil bruge den som skærm af pc så ville jeg ikke vælge plasma, selvom burn-in ikke er et så stort problem mere, så er et statisk billede som alle OS kører med ikke helt optimale til dette.
Af Gabba
Ziggy,

Årsagen er, så vidt jeg ved, en mindste fysisk bredde pr. pixel for plasmateknologien.

Ikke desto mindre, syntes Panasonic at have løst dette problem allerede da 428'eren kom til verden. Men derfor kan Pioneer jo godt have haft nogle begrænsninger i deres produktionsudstyr..? :o

Måske er det for at have endnu mere mer-værdi i den store model, hvem ved.

Jeg er selv skeptisk overfor 42'' modellen af samme årsag, men jeg synes også 42 er for lidt 8)

Dog skal man være opmærksom på, at 428 har indbyggede højtalere, mens 508 ikke har. Højtalere til at koble på siden, der passer til TV'et, kan købes hos Tapeconnection for 2800 for et sæt. Iflg sælgeren hos TC er lyden markant bedre end alle andre indbyggede, inklusive B&O. Det skal dog siges, at 508 har indbygget forstærker, så man kan sætte hvilke som helst højtalere til, uden at skulle omkring en forstærker.
Af Ziggy Starman
Altså personligt har jeg ingen planer om nogensinde at vise noget fra min computer på mit TV. :) Var bare fordi det var den eneste komplikation ved 1024-opløsning, jeg kendte til.
Men hvis tekst i tekstdokumenter bliver strukket og lidt utydelig pga. det, bliver undertekster eller også bare alle andre billeder så ikke ligeså?

Ah ja, problematikken med højttalerne! Vidste godt at 50'eren manglede dem, men troede så at det var det samme for 42'eren. o_o Hmm...
Mener nu også man kan få højttalere til at montere på bunden af 50'eren?
Af Gabba
Du kan ganske rigtigt få en højtaler til at sætte under bunden, men den sælger de ikke hos Tapeconnection. Det er kun fordi jeg var der inde i går, at jeg nævner det. Jeg spurgte til højtaleren til at sætte under bunden, og han mente, at den stod til ca. 2500.

508'eren bliver meget bred med højtalere monteret i siden. Det kan godt være at det er optimalt for stereoperspektiv, men det ser altså ikke optimalt ud :(( Så ville det nok være en bedre løsning, at placere to højtalere med lidt afstand til TV'et, hvilket jo også er endnu bedre for stereoperspektivet.

508'eren er efterhånden nede i en pris, hvor mange kan være med, hvis de er villige til at ofre lidt ekstra på at få det bedste. Men ekstraudgiften til højtalere gør altså ondt på det samlede budget. Jeg har ikke noget surround, og hvis jeg køber et 508, så er AV budgettet tømt! (måske lige en lille Bluray, men så er det også slut)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Der er en del ekstraudgifter forbundet med 508XD. Ud over højttaleren, så har TV'et heller ikke nogen fod man kan stille den på hvis man ikke lige har købt et vægbeslag fra starten af. Foden koster 2000 kr. så dette er heller ikke en uvæsentlig post på budgettet.
Af Ziggy Starman
yakken skrev:Der er en del ekstraudgifter forbundet med 508XD. Ud over højttaleren, så har TV'et heller ikke nogen fod man kan stille den på hvis man ikke lige har købt et vægbeslag fra starten af. Foden koster 2000 kr. så dette er heller ikke en uvæsentlig post på budgettet.
Argh møg, de tager sku da folk ved næsen! XD Damn, men et vægbeslag er vel relativt billigere så? Er der ikke en standard for vægbeslag som næsten alle TV passer til... eller er det noget med at 508xd ikke passer til den? :P
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Pioneers eget beslag til 508XD koster ca. det samme som standen (1500 kr. i indkøbspris hos forhandleren - du slipper derfor nok med 2Kkr.). Det er dog et std. beslag (oftest så kan et beslag justeres så det passer uanset hvad), så du er ikke begrænset til at købe deres eget.
Af Ziggy Starman
Alright, jeg må se hvad jeg finder på. o_o

But still, hvad var konklusionen mht. opløsningsforskellen?