Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af andeo
hej.

jeg elsker at se film, og mange anbefalede derfor at jeg skaffede en plasma da de var bedst til at vise action og bevægelser og gengive flest farver og bedst kontrast.

Dette er jeg hermed blevet overbevist om at det passer i form af mit Panasonic PX80 :) dejligt fjernsyn kan kun anbefale det til alle andre.

Mit problem opstår når jeg ser DVD-film, som ikke fylder hele skærmen.

Panasonic er utrolig god til at opskalere og få filmen til at fylde hele skærmen, MEN når jeg har sat undertekster til så forsvinder den nederste linie :(

Hvad kan jeg gøre. Er der en DVD-maskine man kan købe hvor man kan justere højden af underteksterne, for det vil jeg hellere end at risikere burn-in på mit dejlige fjernsyn.

Eller skal jeg lade være med at frygte dette burn-in på 2 timer en film eventuelt kan vare????

håber på lidt feedback
Af ACH
jeg har samme problem, når jeg sætter aspect menuen
til automatisk og sætter en dvd på forsvinder halvdelen af teksten,
den burde jo selv finde ud af tilpasse billedet til 16:9 jeg ved ikke om det er en fejl ved tvet.
Jeg tror ikke du skal være bekymret for burn in, men lidt retention fra underteksterne får du måske, det gør jeg ihvertefald.

MHV
panasonic 42 px-80
Af Zacho
Det er et meget almindeligt "problem".. Nogle DVD film er lavet så det passer med man kan have fuldt billede med undertekster indover, andre således at den nederste linie er en tand længere nede.
Der er ikke så meget du kan gøre ved det, da det er en indstilling som er på selve DVD'en så vidt jeg ved.
Jeg mener at have hørt at BluRay skulle være lavet så man kunne have full screen sammen med underteksterne.

Du burde ikke frygte burin in, underteksterne er ikke kontant de samme og forsvinder og kommer med få sekunders mellemrum.. Jeg har endnu ikke oplevet problemer med det på mit Plasma i hvert fald.

Men godt at høre du er glad for dit Panasonic :-)
Af andeo
det er ikke underteksternes burn in jeg frygter, men når jeg vil have undertekster på så fylder billedet ikke hele skærmen og der kommer de der sorte bjælker for oven (ikke for neden fordi panasonic opskalerer så genialt :) )

men er utrolig glad for det med at blueray ikke kommer til at være på samme måde :) det kun gode nyheder... 8)
Af Zacho
Nårh, de sorte bjæler efterlader ikke noget spor på min skærm.. Har tit haft filmaftener med vennerne og det har min dame også.. Så har der været bjælker i måske 6 timer i træk på en dag.. det kunne slet ikke ses da jeg skiftede over på almindeligt Tv efterfølgende.. Så det behøver du ikke frygte.
Brugeravatar
Af kerovan
Hent evt. denne DVD fra Recordere Plasma Break-in DVD
http://www.recordere.dk/download/

Skulle gøre din skærm mere modstanddygtig over for burn-in, den er jo mest sårbar de første 200 timer