Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af HamsterDK
Jeg kan ikke klare at se film afspillet i 100Hz. Folk siger at man hurtigt vænner sig til de "hurtige" billeder, men ikke mig. Jeg synes simpelthen det ødelægger filmoplevelsen.

Derfor er det jo smart med det der 24p men mit spørgsmål er om det kun "aktiveres" ved afspilning af Blu-Ray film eller om det også gør det ved alm. DVD?

Og mindst ligeså vigtigt, hvis man sender en HD film komprimeret i X.264 fra PC til fjernsynet, vil det så også "opfange" dette og aktivere 24p?

Eller har jeg opfattet noget helt forkert?

På forhånd tak

P.s. jeg er splittet mellem Sony 46W400 og Panasonic TH-46PZ80, så hvis I har anbefalinger der så bare smid det med i svaret ;-)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
For lige at rette dig, så hedder det ikke 24p, men 1080p24. Hvis du endelig vil bruge 24 uden 1080p foran, så hedder det 24 Hz eller et helt multiplum af 24 Hz.

For at et TV kan afspiller 1080p24, så skal kildematerialet være skudt ved 24 Hz. Det er en DVD ikke, så den kan ikke afspilles ved denne opdateringsfrekvens.

Når din PC sender et signal til dit TV så sker det ved 50 Hz og dit TV kan derfor ikke regne ud, at filmen er skudt ved 24 Hz. TVet er, som sådan, slet ikke klar over hvad du foretager dig på skærmen, så om du roder rundt i windows eller ser en film er hip som hap for den.
Af ribs
yakken skrev:Når din PC sender et signal til dit TV så sker det ved 50 Hz og dit TV kan derfor ikke regne ud, at filmen er skudt ved 24 Hz. TVet er, som sådan, slet ikke klar over hvad du foretager dig på skærmen, så om du roder rundt i windows eller ser en film er hip som hap for den.
Vil det sige at man ikke kan tage alle sine BR, HD, Whatever - der er indspillet i 24 Hz - og ligge ned på sit mediecenter og få afspilning der er lig det man får hvis man løfter måsen og skifter disc???

Nederen!
Af Eiberg
Jo hvis du kan sætte dit grafikkort til at køre med en opdateringshastighed på 24 Hz - hvilket burde være muligt, ellers kan det ihvertfald gøres muligt.
Af ribs
Eiberg skrev:Jo hvis du kan sætte dit grafikkort til at køre med en opdateringshastighed på 24 Hz - hvilket burde være muligt, ellers kan det ihvertfald gøres muligt.
Ved at gøre det på den måde, vil jeg så ikke også kunne få mine alm. DVD'er til at blive afspillet i 1080p24???
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Du bliver nødt til at skelne imellem materiale der er optaget i 1080p24 og materiale der ikke er. Du har ingen fordel af, at afspille en DVD ved 24 Hz for den er ikke optaget til at blive afspillet ved denne billedhastighed. Du kan opleve at din PC vil være bedre til, at behandle billedet fra skiven idet en PC har noget mere regnekraft end en alm. DVD-afspiller, men 24 Hz giver dig ikke nogen fordel.