Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af nk666
Nu har jeg været 100% sikker på at jeg skulle have det nye pioneer 5090 når det kom.. Grundet at pioneer er det eneste TV jeg har set hvor jeg ikke skal se på "pixels" i de mørke områder...hvilket jeg hadder at se på på mit nuværende plasma tv...

Men så høre jeg fra en bekent at han synes at skarpheden slet ikke kunne måle sig med det nye sony"XXX"

Nå men for at gøre en lang historie kort så tager ned i en Fona butik.. Hvilket ikke er samme sted som han havde stået og kigget, det kunne jo være at der var noget galt hvor han stod..

De havde 2 *Pioneer sat op, selvfølgelig ikke et 5090 men et 508 og et andet så ikke efter hvilken model...

Alle tvérne kørte samme HD film, og her var alle andre meget mere skarpe end pioneer selv de noget billiger samsung... Alle var dog LCD på nær Pio..

Faktisk var der kæmpe forskel.. Jeg ved godt at den pio model ikke var 1080 men kun 768 eller hvad nu det hedder, men dette var mange af de andre også kun...

Så nu er jeg mega meget i tvivl er Pio.. bare ikke så skarpe som de andre?? eller er det statistisk sansynligt at begge 2 i denne butuk og det i den anden var sat fejl op, og det kun lige er pio.. modeller de laver lort med når de sætter dem op ;;)
Af Ziggy Starman
Det tilfælde lyder meget mystisk. o_O

Jeg skal hvert fald kun kunne sige to ting:

1. Jeg har efterhånden fundet mange anmeldelser af Pioneers 508xd model på nettet, og samtlige roser dets billede til skyerne og siger det ligger i den absolutte topklasse. Dog er, som anmeldelsen på denne side også siger, standardindstillingerne forbavsene dårlige, og dette fører mig videre til næste pointe:

2. Butikker som Fona el. Merlin har for vane at være ret så dårlige til at indstille de fjernsyn de viser frem... Jeg har snakket med flere venner og bekendte om dette, og vi er mange mennesker der flere gange har set helt slørede billeder på diverse fladskærms TV i butikker som disse.

Man siger godt nok at man bør gå ned i en butik og stole på sine øjne når man skal vælge TV, men det er sku ikke altid at idioterne har formået at indstille det ordentligt. o.o
Af TYBO
Nu er vi også oppe i 50" og når man står og ser på TV i butikkerne så står man som reglen tættere på end normalt.
Så er det klart at man kan se en forskel.
Jeg må indrømme at jeg har det på samme måde.
Jeg læser også en masse gode ting om pioneer men alle dem jeg har set i det virklige liv har skuffet mig meget.

Men der er kun 1 som kan bedømme TVet og det er dig selv...du skal jo naturligvis tager den som passer bedst til dig.
Tag evt. andre steder hen og se på flere TV. F.eks. elgiganten.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg ved ikke om I fokuserer på de forkerte ting, eller hvad der motiverer disse udtalelser, men de gange jeg har set på Pioneer i butikkerne, er det bestemt ikke den oplevelse jeg er gået hjem med.

Du kan altid få tingene til at se vanvittigt skarpe ud ved, at lade TV'et benytte alle de algoritmer som producenten har proppet i, men det har bare ikke noget med god billedkvalitet at gøre. Tingene gøres kunstigt skarpe og det er muligt, at de sælger i en butik, men TV-avisen ser altså ikke super sprød ud med disse ting slået til.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Det er vigtigt at fastlægge hvad et godt/"skarpt" billede er, før man kan tage denne diskussion. Det er et langt emne, så lad os blot gøre det kort.

Formålet med billedgengivelse må være at komme så tæt på kildematerialet som muligt. I film vil det således være målet at komme så tæt på det producenten af filmen vil have os til at se.

Det kommer man ikke med dynamiske systemer, og billeder med tilføjet skarphed, som generelt præger LCD-TV.

Næste gang du er i en butik, så prøv engang at betragt Tv'ene over en længere periode. Efterhånden som dine øjne vænner sig til billederne, vil du med stor sandsynlighed og hurtigt se, at farverne er overstyrede på mange Tv, og der er tilføjet kunstig skarphed omkring mange objekter.
Bemærk også sortniveauet, hvilket mange først opdager, når Tv'et står hjemme i stuen om aftenen.

I min mening er Pioneer stadig langt foran konkurrenterne.
Af nk666
Jaa okey det kan jeg godt se... Men det andet så nu engang bare meget mere bedre ud og virkede som om der var mange flere detaljer i billedet...
Af Otto J
nk666 skrev:Jaa okey det kan jeg godt se... Men det andet så nu engang bare meget mere bedre ud og virkede som om der var mange flere detaljer i billedet...
Det er netop dérfor tv'ene generelt har ret dårlige standard-indstillinger - de "dårlige" indstillinger har kraftigt skruet op for skarphed og kontrast (som også får billedet til at se "skarpere" ud). Når du stiller et tv med "rigtig" skarphed op ved siden af, ser det tamt ud. Men ser du tv'ene ét ad gangen, sådan som du ville gøre derhjemme, ville resultatet være helt anderledes.
Af zyckelmaster
Rasmus Larsen skrev:Næste gang du er i en butik, så prøv engang at betragt Tv'ene over en længere periode. Efterhånden som dine øjne vænner sig til billederne, vil du med stor sandsynlighed og hurtigt se, at farverne er overstyrede på mange Tv, og der er tilføjet kunstig skarphed omkring mange objekter.
Bemærk også sortniveauet, hvilket mange først opdager, når Tv'et står hjemme i stuen om aftenen.

I min mening er Pioneer stadig langt foran konkurrenterne.
Jeg synes måske det er værd at tilføje, at Pioneers fjernsyn typisk ikke har specielt gode standardindstillinger (det har de fleste andre sådan set heller ikke). Det er med andre ord nødvendig at foretage en del justering derhjemme for at få et rigtig godt billede - allerhelst selvfølgelig en professionel kalibrering, men ellers ved hjælp af fx en tsts-dvd/test-blue ray + inspiration fra de mange gode råd og anbefalinger, som findes i diverse tests.
Af Otto J
zyckelmaster skrev: Jeg synes måske det er værd at tilføje, at Pioneers fjernsyn typisk ikke har specielt gode standardindstillinger (det har de fleste andre sådan set heller ikke). Det er med andre ord nødvendig at foretage en del justering derhjemme for at få et rigtig godt billede - allerhelst selvfølgelig en professionel kalibrering, men ellers ved hjælp af fx en tsts-dvd/test-blue ray + inspiration fra de mange gode råd og anbefalinger, som findes i diverse tests.
Det er blevet kraftigt overdrevet, at Pioneer's standard-indstillinger skulle være ringe. De vinder en del ved kalibrering, ja - men et Pioneer før kalibrering er stadig bedre end 99,9% af alt andet på markedet før kalibrering.
Af nk666
Nu har jeg en Spyder 2 kalibrator "den midterste model" som jeg bruger på min pc...

Men alt foregår nærmest automatisk, så kan man på en eller anden måde få den til at være manuel så jeg selv kan stå og justere tvét ind mens den fortæller om jeg er på rette spor???
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Typisk så er den manuelle funktionalitet noget man betaler ekstra for i de større modeller, idet hardwaren er den samme. Hvis programmet ikke har en decideret knap til at vælge manuel indstilling, så må du punge ud for den mere avancerede software.