Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Jeg er i tvivl om man kan gøre noget ved dette “problem”. Jeg har ikke selv meget forstand på det.
Jeg har et LG C1 og en PS5 Pro. Jeg oplever i nogle cutscener, både i nye og gamle spil, at der i skyggerne i en scene kommer en del banding, tror jeg det hedder, og sådan nogle trælse plamager i forskellige gråtoner.
Er det noget HDR jeg har indstillet forkert, eller er det bare sådan spillet er lavet?
Umiddelbart, oplever jeg ikke dette i de film jeg ser.
Måske I kan se hvad jeg mener ud fra de vedhæftede billeder.
Vedhæftede filer
IMG_3279.jpeg
IMG_3279.jpeg (3.81 MiB) Vist 1470 gange
IMG_3280.jpeg
IMG_3280.jpeg (2.96 MiB) Vist 1470 gange
IMG_3281.jpeg
IMG_3281.jpeg (3.03 MiB) Vist 1470 gange
Hej Rasmus

Tv’et slå automatisk over på “gamemode” eller hvad det nu lige hedder.
I selve spillet skulle jeg ikke mene at have oplevet problemer, kun i cutscenes. Men jeg blev bare meget i tvivl om noget var galt da jeg så det i cutscenes i det nye Battlefield 6 også. Men det kan godt ske noget står forkert, har kun lige fået Ps5 Pro. Men synes at have indstillet forskellige ting som folk anbefaler når man får en Ps5 Pro.
Men hvilket billedprofil står TV'et i, når du trykker på LG-fjernbetjeningens menu-knap? Altså når du spiller et spil i HDR-format.

Du kan med fordel skifte profil til en med mere korrekte farver, hvilket jeg tror vil løse problemet, med mindre det er cut-scenen i spillet, der er meget hårdt videokomprimeret. Game-mode vil stadig virke ovenpå denne billedprofil, så du stadig får lav forsinkelse.
Det mest korrekte til Film/Serier og TV generelt er Cinema/Filmmaker, det er ikke sansynlig at der skal justeres meget i den profil, alle andre profiler kan der ligeledes justeres på.
Jeg forstår ikke meningen, nu bruges tv til P 5…
Hvad vil du ellers bruge til den.? Det er da det helt normale.
Det er da Radiomanden der snakker i sort snak, efter jeg læser Rasmus kalder den C1 et TV… så den bruges vel til tv også… men nu tror jeg ikke min bror læser med her…
Ja et LG C1, hvorpå der bruges en PS5. Rasmus nævner ikke C1, kun ordet TVet og PS5.
JornH skrev: ↑03 okt 2026, 12:09 Jeg forstår ikke meningen, nu bruges tv til P 5…
Jeg er lidt nysgerrig, hvad det er, du ikke kan forstå?
Er en P 5 en PS5?
Er det fordi, der bliver anbefalet at bruge en anden billedprofil end gamer-profilen, når der spilles på en Playstation, du ikke forstår?
Bare fordi det hedder filmakermode, kan man sagtens bruge denne til også at spille på. Det er muligt at ændre nogle indstillinger, så man får mere korrekte farver end de forudindstillede på gamerprofilen.
Lige så vel som der kan ændres på de øvrige profiler.