Til al snak om Apple TV - Apple's medieboks til tv-skærmen

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Rasmus Larsen skrev: 10 sep 2026, 10:00
Rasmus Larsen skrev: 10 sep 2026, 07:25 A20 Pro chippen
Apple taler om 40% hurtigere GPU end A19 Pro (2,49 TFlops). Hvis tallet står til troende (Apple har nævnt både "40% faster" og 40% faster sustained performance"), så yder A20 Pro 3,5 TFlops. Umiddelbart lidt højt, men lad os prøve at regne på det:

Matematikken bag
A19 Pro: 6 GPU-kerner (128 ALU per kerne), der kører 1,62 GHz peak x 2 pga. 2x "floating-point operations per second" (Flops) i FP32. Det giver 768 ALUs x 1,620 GHz x 2 = 2,488 TFlops

A20 Pro har nu 7 GPU-kerner, så alt andet lige (ALU'er og clock) vil den yde: 896 ALUs x 1,620 GHz x 2 = 2,9 TFlops

Men clock/ALU er næppe lige taget i betragtning af, at A20 Pro for første gang skifter fra 3nm til 2nm processor-arkitektur, der yder væsentlig bedre / har væsentlig bedre energieffektivitet (mindre varme). Så ja, måske 3,5 TFlops er muligt. Nok i hvert fald over 3 TFlops.

A20 Pro versus spilkonsoller
Så nærmer vi os denne konsolgenerations nedre grænse (Xbox Series S med 4 TFlops). A20 Pro har dog hurtigere CPU og en NPU (har Xbox Series S) ikke. NPU'en kan bruge Apple's MetalFX til at opskalere og frame-interpolere i spil. Series S har dobbelt så høj RAM-båndbredde (og 8GB RAM), men A20 Pro har flere (12GB går jeg ud fra). Alt i alt, så begynder det at blive tæt. A20 Pro vil nok kunne trække fra Xbox Series S på effekter i spil, såsom ray-tracing, men Xbox Series S vil nok stadig kunne levere højere opløsning og flere fps, særligt pga. RAM-båndbredden, i hvert fald hvis MetalFX i A20 Pro ikke indregnes eller benyttes. Series S vil kunne opretholde ydeevnen i længere tid end en telefon trods A20 Pro's vapor chamber.

At sætte A20 Pro i Apple TV 4K ville lade den køre nuværende konsolspil med visse kompromisser. Det vil kræve et par generationer endnu før GTA 6 kan køre optimalt med tanke på, at Apple TV 4K sidder tilsluttet til store 4K-skærme. Men de kunne selvfølgelig bare sætte en M-serie chip i Apple TV, som jeg jo har bedt dem om gennem flere år 8-) Desværre er det jo nok blevet for dyrt nu. Jeg vil tro, at M8 eller M9 kommer til at matche PS5 på grafikydeevne, men til den tid vil Sony jo nok have PS6. M6 Pro ville matche PS5, men det lyder jo som om, at der ikke kommer M6 Pro og M6 Max.
Hvad angår CPU'en, så ser det ud til at vi har fået de første benchmarks:
https://browser.geekbench.com/v6/cpu/19143028
https://browser.geekbench.com/v6/cpu/19143100

Single-core på cirka 4700, multicore på cirka 12600 i Geekbench 6.

Til sammenligning scorer iPhone 13, der har samme A15 Bionic som i Apple TV 4K (3rd Gen), cirka 2250 og 5600 i hhv. single- og multi-core. iPhone 17 Pro cirka 3800 og 10000, så vi snakker ca. 25% fremgang år-til-år på CPU (Apple sagde 20% på scenen).

Vær opmærksom på, at Geekbench er ved at overgå til version 7, hvilket giver lavere scorer til alle enheder, så man skal holde tungen lige i munden, når man sammenligner.
Så kom der også Metal score, altså GPU'en / grafikkortet. A20 Pro scorer cirka 64000 i Geekbench 6: https://browser.geekbench.com/v6/compute/6873029

iPhone 17 Pro (A19 Pro) lå på cirka 45500, så tallene viser 40,7% fremgang, hvilket jo er spot-on i forhold til Apples påstand om 40% bedre grafisk ydeevne.

A15 Bionic i Apple TV 4K (3rd Gen) scorer cirka 19000 i Geekbench 6. Så altså 3.3x bedre grafisk ydeevne med A20 Pro.

EDIT: Hvilket i øvrigt vil sige, at A20 Pro scorer højere på grafisk ydeevne end M4, der ligger på cirka 57000. M5 er på cirka 75000. Tallene for M6 kender vi først senere på måneden. Jamen så er det fint nok med A20 Pro i Apple TV 4K :) A19 Pro kan også gå an.
EDIT 2: Bare lige for at føre sammenligningen med Xbox Series S til dørs: Nu kører Xbox Series S ikke Metal, men et tilsvarende grafikkort målt på Metal vil ligge på cirka 60.000–65.000. Der er naturligvis også andre faktorer, der spiller ind.
Rasmus Larsen skrev: 10 sep 2026, 10:46 Fundet i koden til den færdige udgave af iOS 27, som lige er sendt ud (til udviklere):

Jeg ved ikke om det er kommet i iOS 27 eller før, men i Apple TV remote appen på iPhone kan man nu holde fingeren nede deroppe hvor man vælger sin Apple TV boks. Herefter glider en ny skærm ned med 'Continue Watching'. Klikker man, så starter afspilning henne på Apple TV. Har taget screenshot herunder.

Jeg kan ikke få de andre funktioner frem, som vises i videoen ovenfor. De er gemt bag et feature flag, så enten får vi dem vel i næste uge med iOS/tvOS 27 eller med en senere udgivelse.
Vedhæftede filer
IMG_2403.PNG
IMG_2403.PNG (2.45 MiB) Vist 348 gange
Rasmus Larsen skrev: 10 sep 2026, 11:12
Rasmus Larsen skrev: 10 sep 2026, 10:00
Rasmus Larsen skrev: 10 sep 2026, 07:25 A20 Pro chippen
Apple taler om 40% hurtigere GPU end A19 Pro (2,49 TFlops). Hvis tallet står til troende (Apple har nævnt både "40% faster" og 40% faster sustained performance"), så yder A20 Pro 3,5 TFlops. Umiddelbart lidt højt, men lad os prøve at regne på det:

Matematikken bag
A19 Pro: 6 GPU-kerner (128 ALU per kerne), der kører 1,62 GHz peak x 2 pga. 2x "floating-point operations per second" (Flops) i FP32. Det giver 768 ALUs x 1,620 GHz x 2 = 2,488 TFlops

A20 Pro har nu 7 GPU-kerner, så alt andet lige (ALU'er og clock) vil den yde: 896 ALUs x 1,620 GHz x 2 = 2,9 TFlops

Men clock/ALU er næppe lige taget i betragtning af, at A20 Pro for første gang skifter fra 3nm til 2nm processor-arkitektur, der yder væsentlig bedre / har væsentlig bedre energieffektivitet (mindre varme). Så ja, måske 3,5 TFlops er muligt. Nok i hvert fald over 3 TFlops.

A20 Pro versus spilkonsoller
Så nærmer vi os denne konsolgenerations nedre grænse (Xbox Series S med 4 TFlops). A20 Pro har dog hurtigere CPU og en NPU (har Xbox Series S) ikke. NPU'en kan bruge Apple's MetalFX til at opskalere og frame-interpolere i spil. Series S har dobbelt så høj RAM-båndbredde (og 8GB RAM), men A20 Pro har flere (12GB går jeg ud fra). Alt i alt, så begynder det at blive tæt. A20 Pro vil nok kunne trække fra Xbox Series S på effekter i spil, såsom ray-tracing, men Xbox Series S vil nok stadig kunne levere højere opløsning og flere fps, særligt pga. RAM-båndbredden, i hvert fald hvis MetalFX i A20 Pro ikke indregnes eller benyttes. Series S vil kunne opretholde ydeevnen i længere tid end en telefon trods A20 Pro's vapor chamber.

At sætte A20 Pro i Apple TV 4K ville lade den køre nuværende konsolspil med visse kompromisser. Det vil kræve et par generationer endnu før GTA 6 kan køre optimalt med tanke på, at Apple TV 4K sidder tilsluttet til store 4K-skærme. Men de kunne selvfølgelig bare sætte en M-serie chip i Apple TV, som jeg jo har bedt dem om gennem flere år 8-) Desværre er det jo nok blevet for dyrt nu. Jeg vil tro, at M8 eller M9 kommer til at matche PS5 på grafikydeevne, men til den tid vil Sony jo nok have PS6. M6 Pro ville matche PS5, men det lyder jo som om, at der ikke kommer M6 Pro og M6 Max.
Hvad angår CPU'en, så ser det ud til at vi har fået de første benchmarks:
https://browser.geekbench.com/v6/cpu/19143028
https://browser.geekbench.com/v6/cpu/19143100

Single-core på cirka 4700, multicore på cirka 12600 i Geekbench 6.

Til sammenligning scorer iPhone 13, der har samme A15 Bionic som i Apple TV 4K (3rd Gen), cirka 2250 og 5600 i hhv. single- og multi-core. iPhone 17 Pro cirka 3800 og 10000, så vi snakker ca. 25% fremgang år-til-år på CPU (Apple sagde 20% på scenen).

Vær opmærksom på, at Geekbench er ved at overgå til version 7, hvilket giver lavere scorer til alle enheder, så man skal holde tungen lige i munden, når man sammenligner.
Så kom der også Metal score, altså GPU'en / grafikkortet. A20 Pro scorer cirka 64000 i Geekbench 6: https://browser.geekbench.com/v6/compute/6873029

iPhone 17 Pro (A19 Pro) lå på cirka 45500, så tallene viser 40,7% fremgang, hvilket jo er spot-on i forhold til Apples påstand om 40% bedre grafisk ydeevne.

A15 Bionic i Apple TV 4K (3rd Gen) scorer cirka 19000 i Geekbench 6. Så altså 3.3x bedre grafisk ydeevne med A20 Pro.

EDIT: Hvilket i øvrigt vil sige, at A20 Pro scorer højere på grafisk ydeevne end M4, der ligger på cirka 57000. M5 er på cirka 75000. Tallene for M6 kender vi først senere på måneden. Jamen så er det fint nok med A20 Pro i Apple TV 4K :) A19 Pro kan også gå an.
EDIT 2: Bare lige for at føre sammenligningen med Xbox Series S til dørs: Nu kører Xbox Series S ikke Metal, men et tilsvarende grafikkort målt på Metal vil ligge på cirka 60.000–65.000. Der er naturligvis også andre faktorer, der spiller ind.
Sidste indlæg og så skal jeg nok stoppe og vende tilbage til konkret Apple TV snak, men vil bare lige runde af med de mere præcise og up-to-date Geekbench 7 benchmarks, der er kommet, så man kan sammenligne i deres interface.

Næsten 2x bedre CPU-ydeevne i A20 Pro ift. A15 Bionic: https://browser.geekbench.com/v7/cpu/co ... ine=316560
3.5x bedre GPU-ydeevne i A20 Pro ift. A15 Bionic: https://browser.geekbench.com/v7/gpu/co ... ine=149462

No idea hvorfor Geekbench 7 angiver processoren som "Intel Pentium II/III @ 4.92 GHz 1 Processor, 6 Cores", men det er A20 Pro. Jeg har valgt iPhone 13 Pro til sammenligning, fordi den har varianten af A15 Bionic med 5 GPU-kerner (i stedet for 4) ligesom A15 Bionic i Apple TV 4K (3rd Gen). Eneste forskel er, at iPhone 13 Pro har lidt mere RAM (Apple TV 4K 3rd Gen har 4GB).
Vedhæftede filer
a15vsa20pro_cpu.png
a15vsa20pro_cpu.png (331.37 KiB) Vist 280 gange
a15vsa20pro_gpu.png
a15vsa20pro_gpu.png (211.9 KiB) Vist 280 gange
Om ATV, da jeg tændte for at se F1 træning idag, ville mit TV ikke tænde, måtte slukke den helt TVet før den startede op, men F1 TV ville ikke køre…

@Rasmus, hvad er det lige med ATV nyeste boks og Premium der er forskel til F 1 TV Pro, vedr. HDR 10+, eller er det, det samme nu man kan vælge at se feks. On board kameraes til højre på skærmen?
JohnH: F1 TV Premium er det som giver dig 4K, HDR og MultiView. Det er vist HDR10 (ikke HDR10+).

Det er svært at sige, hvorfor F1 TV ikke ville starte hos dig. Er det længe siden du har haft gang i Apple TV? Hvis din TV-skærm eller Apple TV boks har været opdateret i perioden, så kan det påvirke HDMI CEC, altså forbindelsen, der sørger for at de tænder/slukker sammen. HDMI CEC virker typisk igen efter genstart. Som nævnt tidligere vil det nok være lettere for dig, hvis du samler al dit TV-forbrug på Apple TV. Én fjernbetjening, bedste kvalitet og apps, bedre brugerflade.
Rasmus Larsen skrev: 07 sep 2026, 09:29 Apple tester surround-system med fire HomePods til Apple TV 4K

Ja tak, det har jeg efterspurgt længe. Gad vide, hvorfor det tager så lang tid. Det virker som en relativ simpel udfordring at løse, når man allerede kan parre to højttalere trådløst.
De spil-controllere, der blev nævnt kode-referencer til i denne artikel, er ifølge Mark Gurman på Bloomberg designet til iPhone.
Vedr mit F1 på ATV, det var i forbindelse med jeg måtte logge ind påny, det gik ned så det ikke reagerede på tryk på fjernbetjeningen. Men nu kører det efter jeg slukkede boksen helt…

Det var forøvrigt 2 dage i træk jeg måtte logge ind på ny.
En påstår i et andet opslag at ved at bruge Apple TV boksen får man den bedste kvalitet på streamingen, men det tror jeg ikke på. Nu er ATV boksen tilsluttet min OLED tv det skal give bedre kvalitet, men jeg ser megen tv på mit anden fjernsyn med en strong boks. Der kan gå en uge uden OLED TVet er tændt…
Du får F1 i op til 4K HDR, men kun hvis løbet sendes sådan.

Jeg erindrer, at vi har talt om det før, men du skal sikre dig, at Apple TV 4K står til 50Hz SDR under video-indstilling med de to "match"-funktioner aktiveret. Hvis løber så sendes i 4K HDR, så bør dit Pana OLED vise et lille HDR-label oppe i hjørnet, når F1 streamet starter fra Apple TV 4K. Sker det ikke, så kommer 4K HDR ikke igennem.
  • 1
  • 151
  • 152
  • 153
  • 154
  • 155