Debat af spilkonsoller, hvad angår både spildelen og medieafspilningsdelen

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Har dog stadig svært ved at se Netflix-koblingen? Jeg er med på, at Netflix havde de tidligere GTA spil til iPhone/iPad men hvorfor gøre så meget ud af GTA 6, hvis spillet ikke kommer til at ligge på Netflix' spiltjeneste? Tværtimod kommer GTA 6 vel til at optage en masse Netflix-seeres tid.
Af steadi
Faldt over en tråd på Xbox-reddit om hvilken konsol der ville køre GTA VI bedst; der var selvfølgelig fuld enighed om, at Xbox'en var det rigtige valg.

Med fare for, at det samme gentager sig her (dog med omvendt resultat); jeg kan ikke lade være med at tillægge det betydning, at extended look netop var optaget på en PS5?
Brugeravatar
Af TBC
steadi skrev: 30 aug 2026, 10:59 Faldt over en tråd på Xbox-reddit om hvilken konsol der ville køre GTA VI bedst; der var selvfølgelig fuld enighed om, at Xbox'en var det rigtige valg.

Med fare for, at det samme gentager sig her (dog med omvendt resultat); jeg kan ikke lade være med at tillægge det betydning, at extended look netop var optaget på en PS5?
Det er noget vrøvl - Ok, det er rigtigt nok at der eksisterer det sædvanlige potentiale for at Series-X potentielt ville kunne afvikle GTA6 marginalt bedre end PS5, grundet Series-X's marginalt større og kraftigere GPU. Og generelt har billedet, man har set, da rigtigt nok også været det, at Series X generelt har håndteret grafisk mere komplekse titler marginalt bedre på grund af sin større GPU, mens PS5 generelt har håndteret grafisk mindre komplekse titler marginalt bedre, grundet en højere clockhastighed på GPUen - men vi taler om marginaler, der dårligt er værd at tale om.

Begge maskiner ligger dog så tæt på hinanden, og er baserede på grundlæggende set identisk hardware, at de i praksis er at regne som identiske i ydelse, med forskelle der er utroligt svære at konstatere i praksis uden om egentligt tech-analyse, som f.eks fra digital-foundry - oftest skal der en fotomode eller en VRR tilstand til for overhovedet at kunne konstatere det i titler ellers ofte låst til 30 eller 60 fps.

Til gengæld findes der så i dag en PS5 Pro som er signifikant kraftigere en både PS5 og Series X, så GTA 6 kommer naturligvis til at afvikles bedst på PS5 Pro - særligt hvis den gives (som jeg tager for givet), sine egne forbedre grafiske settings ....der er således INGEN tvivl om at GTA6 kommer til at afvikles bedst på PS5 Pro - i hvert fald ind til den dag der ligger en PC version klar.

Hvad angår den betydning, du kan lægge i, at extended look var optaget på en PS5, er det helt oplagt en ting: marketing. Den marketing beslutning har så dog omvendt også haft den konsekvens, af mange faktisk har været lidt skuffede over grafikken i den nye trailer, hvilket inkluderede mig selv - ind til jeg i slutningen af den så, at den var optaget på en PS5 - så gav det jo pludselig et andet perspektiv, som faktisk kun tjener Rockstars håndværk til ære.

Til folk i PC-verdenen der har været skuffede over grafikken i traileren, har jeg i et mere PC-orienteret forum derfor også skrevet nedenstående:

Jeg blander mig lige i debatten om hvor vidt GTA 6 grafisk ser godt ud eller ej – Og jeg vil mene at svaret handler om perspektiv:

For mange af os, der er vant til high-end PC, path-tracing og native 4K, kan GTA 6's etxended look godt virke lidt ‘fladt’ (også i den store 14 Gb fil fra Rockstar). Man spotter hurtigt begrænsningerne i lyssætningen, den lavere mere mudrede renderopløsning og skyggerne, der har ekstrem lav opløsning mv. Det er helt fair, skuffelsen opstår – det gjorde den også hos mig.

Men så er der jo også den anden side af mønten: Det er stadig ekstremt imponerende når man husker på at det er en stor open world titel der skal presses ned i en 6 år gammel og udgående konsolgeneration, med kræfter som svarende til noget omkring en RX 6700 sammen med et RTX 2060. Og begynder man så at se på Karakter-rendering med NPCernes motion og simulering af hår der bevæger sig ret realistisk, hvis man ser på detaljegraden de har lagt på både personer og omgivelser, sved, hår på arme, makeup på karaktererne samt den generelle makeup af karaktererne og tæthed af detaljer i verdenen, særligt hvis man sammenligner det med konsolversionen af GTA 5 da det først udkom, så set det jo pludselig ikke så tosset ud, men bliver endog ret imponerende – et kæmpe skridt frem faktisk:

Når Rockstar først trækker spillet op derfra, med højere renderopløsninger, højere texture opløsninger og færre kompromisser i lys og shadow opløsning mv - og pusher de måske lige frem Pathtracing og DLSS5 ind i PC versionen, så bliver det en looker af en anden verden – er vi heldige laver de igen en version mhp fremtiden, med så store step-up i settings, at selv de kraftigste high-end Pcer ikke kan afvikle det på max-settings, som man så det med de første par år af GTA-5’s PC versions

Se f.eks. hvordan GTA 5 og Cyberpunk allerede kan se ud på den leakede ufærdige DLSS5 og begynd at forestil dig hvordan det kommer til at se ud når Rockstar er ”færdige” med at optimere til high-end PC (eller endnu vildere hvad modding communitiet måtte finde på), så tror jeg roligt vi kan set frem til at spil af ekstrem høj grafisk kvalitet!

GTA 5 - Present day:

Cyberpunk - present day;

Ja, det moddede DLSS5 run af Cyberpunk ser absolut samlet set bedre ud grafisk (når det ikke handler om motion, håranimationer og den slags), men jeg tror det man rettelig skal sammenligne GTA6 extended look traileren med, for at få et realistisk perspektiv er hvordan GTA5 så ud på PS3 eller hvordan Cyperpunk ser ud på PS5 og så sammenligne dét med GTA6 traileren - og så er GTA6 traileren bestemt slet ikke så skuffende, tværtimod!

Fuld opløsning her: https://i.postimg.cc/mZRDLLpt/Grand-The ... 9.png?dl=1

Billede
  • 1
  • 248
  • 249
  • 250
  • 251
  • 252