Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af geggegeeggege
Hej med jer

Første indlæg herinde. Har forsøgt at søge på emnet, men har ikke haft succes med at finde svar.

Jeg er flyttet i et hus hvor indretningen gør at tv og sofa ikke kan stå på særlig mange særlig mange måder. Derfor bliver "se afstanden" nok også omkring 4,5-5 meter. De fleste steder kan jeg læse et man som minimum skal have 77" tv til den afstand og optimalt set 98".
Hvad er jeres erfaringer ifht størrelse når man sidder så langt fra TVet?

Jeg har ikke alverden at smide efter det. Måske 10000. TVet skal bruges primært til film og lidt gaming. Forestiller mig at 144hz er et must? Har ikke sat mig vanvittigt meget ind i oled mini led, QLED osv.
Ser at power of elgiganten har tilbud lige nu men har så utroligt lidt tillid til dem, så vil næsten hellere spørge herinde om der er nogle tv i kan anbefale i den størrelse til de penge?

Mange tak på forhånd til de input der kommer.

Mvh
Af JornH
Feks. en Samsung på 77 tommer, men den får du ikke for de 10000 kr hvis oled.

Power er da OK, har købt meget der, dog ikke et TV, da de ikke handler med Panasonic, tror jeg ikke.
Af JornH
Jeg vil skyde på jeg sidder 3-4 meter fra min 49 tommer oled og ser det da ok, endda uden briller, som jeg bruger ude… jeg sad endda tit før ved min pc 5 meter mindst fra tvet…
Af Spoxy
Ja, du skal op i minimum 77” til den afstand.
Bilka og Føtex har lige nu Samsung S85F på tilbud til 9.888.
Af JornH
Så lige hos Power er du mere til LG har de en 65 tommer meget nedsat til 5999 kr skulle være stor nok…

Jeg ser ok fra 5 meter min 48 tommer, men må bruge briller…
Af JornH
Den Samsung er nok ok, men med 122Hz
Brugeravatar
Af hans123
Med se afstand på 4.5 meter bliver 77’’ nok det mindst dør bør vælges

Men LG har mange gode bud på 77 og 83’’ alt efter budget og forventninger
Af JornH
65 tommer er rigeligt, som sagt ser jeg det fint på min 48 tommer.

Han har 10.000 kr og det skal være 144 Hz, hvor finder i oled 83 tommer til den pris?

Han skriver han nok ikke vil købe hos Power eller Elgiganten, men det kan man roligt gøre…imo.
Af hopgreve
JornH , jeg tror ikke der er ret mange der har dine tv vaner , ej heller et 48" i stuen. Og nej , 65" er ikke rigeligt stort , med en afstand på ca 5 meter. Hvis det blot er for at se lidt nyheder osv , fint nok. Men..hvis man ønsker en god oplevelse ved at se film og serier , så skal du meget højere op i størrelse...
MVH
Af JornH
Jeg skal ikke kunne sige det ser ikke serier og ret få film. PT. ser jeg mest tennis på min 49 tommer på 2-3 meters afstand. Det var også tennis jeg så fra de 5 meters afstand, da jeg der havde min PC stående der.

Eneste problem er jeg ikke kan læse undertekster på 5 meters afstand, ikke fordi jeg behøver tekster da jeg forstår 6-7 sprog…
Af G80
geggegeeggege skrev: 18 aug 2026, 19:57
Hvad er jeres erfaringer ifht størrelse når man sidder så langt fra TVet?....
Jeg kan huske i gamle dage vi sad 4m fra et mindre end 32" CRT, hvilket fungerede fint for min far.
Så rykkede vi børn bare lidt frem på gulvet når vi ville have ekstra god biografstemning.

Hvor stort og hvilken model er det nuværende TV hvis du har?

Du kan tage noget maler tape og lave rammerne på væggen af 65" 77" og 98" og se hvad du kunne leve med af minimum størrelse og så gå efter det.

I sidste ende er det din pengepung og din subjektive mening med hvilken størrelse der ville være godt nok til dig og ikke en TV størrelsesminimumsformel der skal bestemme det.

En anden mulighed er også at rykke sofa tættere på TV hvis ellers rummets muligheder tillader det.
Sofaen behøver ikke altid at være i den anden ende af rummet.
Senest rettet af G80 20 aug 2026, 12:26, rettet i alt 2 gange.