Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej eksperter,

Jeg skal have nyt TV til en nybygget stue da min gamle LG E6 har fået burn in og farverne er noget fucked. Ellers har jeg været glad for E6’eren, som har rundet 10 år..!

Stuen er relativ lys med et stort ovenlysvindue tæt på væggen hvor tv’et er tiltænkt placeret vægophængt og modsat er “væggen” et stort skydedørs-vinduesparti. Dog er der 5,5 meter fra væggen hvor tv’et skal hænge til det store vinduesparti (mod syd/vest), ligesom der er ca. 1 meter udhæng, som nedbringer lysindfaldet. Der er også en havedør i en anden gavl af stuen og to yderligere vinduer på de i alt ca. 27 kvm.

Jeg har chattet lidt med chatgpt, som anbefaler Samsung S95H over LG G6 grundet den matte skærm og højere kontrast og Nits-punch, men LG G6 er jo også blevet bedre på det punkt siden G5.. Efter LG G6 nu er faldet i pris er den næsten identisk med S95H, så prisen er ikke en faktor mere.

Det bruges mest til streaming en time eller to om aftenen og lidt Disney/dr streaming til børnene om morgenen i weekenderne. Ingen gaming.

Til info, så overvejer jeg at supplere med en canvas-hi-fi og jeg har fået lavet en stor batibox i væggen til internet og strøm, så der burde være nogenlunde klargjort til installationen.

Hvad siger panelet - Samsung eller LG?

Mvh.

Karsten

Billeder er fra arkitektillustrationen, men rammer meget godt det endelige resultat. Dog vil vi nok sætte sofaer ud i midten af rummet overfor hinanden i stedet for at have den stående op ad endevæggen.
Vedhæftede filer
IMG_1139.jpeg
IMG_1139.jpeg (177.11 KiB) Vist 576 gange
IMG_1140.jpeg
IMG_1140.jpeg (148.37 KiB) Vist 576 gange
IMG_1141.jpeg
IMG_1141.jpeg (334.12 KiB) Vist 576 gange
Hej. Jeg har bestilt et LG G6 i 83” efter samme overvejelser som dig. Primært grundet anbefalinger online når det gælder 83” men også grundet montering på væg da jeg også har batibox bag TV’et.
Tror dog det er meget smag og behag og de begge er super gode skærme.
Bestilt et tv? Er tv ikke noget man henter i en butik? Eller evt. får det opsat af sælgeren…
Jo da, man går da lige til den lokale forhandler og henter det, e.v.t, får det kørt hjem og opsat. Et TV er da normalt ikke en bestillingsvare.
JornH skrev: 02 aug 2026, 00:05 Jeg vil anbefale en Samsung, da jeg aldrig selv ville købe en LG.
Din aversion mod LG, er efterhånden temmelig veldokumenteret herinde. Men eftersom du aldrig har givet nogen fyldestgørende begrundelse for, hvad du har imod LG, hvad med så at undlade at spamme hver eneste tråd der omhandler emnet? Til du har noget konkret at byde ind med. :s

Mvh Provinsen.
JornH skrev: 02 aug 2026, 00:07 Bestilt et tv? Er tv ikke noget man henter i en butik? Eller evt. får det opsat af sælgeren…
Det er bestilt online med levering. Efterfølgende udføres opsætning.

Hvis det er en mærkelig måde at handle elektronik, er jeg måske en sådan kunde (virker som noget der for mig for som offtopic ift. emnet).

Jeg har ingen mærke præference og der er andre i husstanden der går op i det æstetiske mere end jeg og jer vandt LG over Samsung S99H (når det gælder 83”) og Sony Bravia 9 II.
(Det ikke sagt de andre er dårlige eller LG er bedre).

Læst Flatpanels reviews, avsforum, avforums og utallige YouTube videoer og endte således.

I 77” og hvis plads til oneconnect boks i ens opsætning, ville jeg klart have overvejet Samsung. Som jeg forstår er 83” dog med den der “sølvramme” rundt om og det design er ikke lige et hit her, men måske er det for andre.
Og igen som jeg forstår har 77” Samsung QD-Oled modsat 83” versionen.
Jeg ser heller ikke noget mærkeligt i at bestille et TV. Jeg har da tænkt mig at gøre det samme; altså at “lægge i kurv” og få det leveret - sådan en 77” fætter er ikke sådan lige at transportere selv.. Og ja - ret off topic. Jeg ser bort fra ubegrundede anbefalinger pga. fravalg af LG, men tak for at dele dine overvejelser BEschjelde.

Hører stadig gerne fra andre selvom jeg kan fornemme at man ikke går helt galt i byen med nogen af dem.

Mvh.
Karsten
Godmorgen.
@kjeppesen.
Jeg vil gerne byde ind med lidt info omkring mine erfaringer vedr. de forskellige mærker.
Jeg har haft både Samsung, Sony og nu til sidst LG.
Jeg må sige at LG er det eneste mærke jeg har prøvet hvor der yderst sjældent er problemer, især ift. opdateringer af firmware og software.
Især Sony havde på daværende tidspunkt store problemer med at udføre opdateringer korrekt, det virker til at de ganske enkelt ikke tester de forskellige opdateringer ordentligt før de frigiver dem. Det er nogenlunde det samme, jeg hører fra andre ift Samsungs Tizen styresystem. En anden hage ved flere Samsung skærme er PSU (Power Supply Unit) som ofte bliver dårlige med tiden, Det er dog også et problem med visse større modeller af LG.
Mit nuværende LG har snart 4 år på bagen, de eneste issues med det er responstiden, det er en lidt langsom starter og det er ofte nødvendigt at køre en hukommelsesoptimering for at frigive hukommelse, og derved undgå appcrashes.
Med det sagt er det nemmere at indstille farver, lysstyrke, kontrast mv. Menuen er overskuelig og nem at tilgå.
Som med så meget andet er det kvaliteten af det du "fodrer" skærmen med, der er afgørende for hvor godt det ser ud.

Mvh Provinsen.
Hvis du ikke vil pille S95H ned af væggen før tid, så er det klogt at bestille G6.

Samsung laver fantastiske skærme men deres kvalitetskontrol er spørgsmålet om den er bedre end de andre topmærker.

Hvorfor ikke vælge LG igen hvis det har tjent dig godt og en trofast daglig fornøjelse i 10 år..
Holdbarhed skal man ikke kimse af.

Spørgsmålet er om tv skærme anno 2026, bliver lige så en trofast ven som dit 10 år gamle E6 ?
PeterD skrev: 03 aug 2026, 02:19 Hvis du ikke vil pille S95H ned af væggen før tid, så er det klogt at bestille G6.

Samsung laver fantastiske skærme men deres kvalitetskontrol er spørgsmålet om den er bedre end de andre topmærker.

Hvorfor ikke vælge LG igen hvis det har tjent dig godt og en trofast daglig fornøjelse i 10 år..
Holdbarhed skal man ikke kimse af.
Først er der JornH, som af personlig ubegrundede årsager fravælger LG, og nu dig, PeterD, som så ofte før, gør det modsatte og miskrediterer Samsung, som du jo er kendt for, på trods af du forsøger at pynte lidt på det, ved at skrive at Samsung laver fantastiske skærme!

Du spørger til, om deres kvalitetskontrol er bedre end de andre topmærker, men du mente vel om den var dårligere?

Hvis man kigger på de tråde, der er aktuelle i denne uge, så ser det faktisk skidt ud for LG, hvor der er flere, der er stået af inden de første 5 år er gået, men da det stort set er umuligt at finde egentlig data, der giver faktiske tal for holdbarheden, så ville jeg ønske folk holdt deres udokumenterede synspunkter for dems selv, og kalde det en tilfældighed.
Jeg mener ikke usaglige personlige præferencer hjælper læsere på dette forum, som gerne skulle kunne stole på, hvad der bliver fremsagt.

Min klare holdning er, at alle mærker laver både gode og dårlige modeller, hvor nogle mærker fokuserer mere på budgetområdet, hvor holdbarheden ikke burde kunne sammenlignes med en topmodel, som burde være et kvalitetsprodukt, som ligger væsentligt højere i prissegmentet.