Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af DanFrandsen
Jamen lyder til det er S95H jeg skal gå efter, så må jeg se hvor meget jeg for sparet op til BF om det bliver et 65” eller 77” jeg får fingere i. Kan se at selvom jeg ville bestille et i dag, så er der levering i september eller sådan noget i elgigante på et S95H.

Tak for jeres input indtil videre.
Af PeterD
Fair nok.

Vil blot pointere at havde man skrevet "Bedste 65" Samsung til film , havde vi slet ikke denne debat.

Må så håbe at Samsung angsten bliver kureret godt og grundigt også efter 4-5 år
Af Supergris
PeterD, er du nu blevet fornærmet?
Hvordan kommer du nu til den konklusion, at det nødvendigvis SKAL være Samsung?
Tråden går på at søge den bedste billedkvalitet. Da det lige er blevet kåret til King of the TVs, er det vel nærliggende at have den i søgeren?
Med hensyn til holdbarhed så har du intet at have det i. Lige nu er der f.eks. en bruger herinde, der har oprettet en tråd, hvor hans kære LG lige er stået af efter 5 år, mens andre med Samsung melder om TV der er langt over 10 år gamle!
Jeg har poniteret flere gange, at det mere er modellen, der er afgørende end mærket, og så skulle der gerne være forskel på kvaliteten mellem budgetmodeller og topmodeller, selvom det er svært at finde data, der understøtter denne tankegang.
Af Supergris
Læs nu hvad det er, du lægger op, inden du gør det!

For det første er det sidste års modeller, hvilket jeg dog selv anbefaler, hvis man er prisbevidst og ikke behøver have det absolut bedste og nyeste.

For det andet er det ikke en inddeling efter TV med den bedste billedkvalitet. F.eks. er de bedste TV fra LG slet ikke repræsenteret!
Det, du har fundet, er de "bedste" TV i forskellige kategorier, som udelader topmodellerne, bortset fra en enkelt model.
Der er tale om én reviewer (WhatHifi), som jeg faktisk ikke tager særlig seriøs, da jeg ikke mener, de ikke holder sig objektive.
Af kimklarup
Du kan roligt købe et 65s95h. Jeg har netop hængt et op og det er en kæmpe opgradering fra 90r. Jeg har dog et issue, da jeg ikke kan ikke rigtig finde ud af hvilken billede profil jeg skal vælge når vi mest ser flow og streamer(ikke i 4k) måske nogen kan hjælpe?
Jeg har pt. valgt movie profilen og ikke den anbefalede(under test herinde) movie maker.
Brugeravatar
Af Radiomanden
Movie Maker må anses for værende den bedste profil, e.v.t. med små justeringer.
Af G80
Jeg ville klart overveje at hvis OLED model med Dolby Vision får den aktuelle billigste pris til den tid du skal købe, ville jeg helst foretrække 77" OLED TV med Dolby Vision i kombination med Apple TV 4K boksen.
Jeg mener ikke at Dolby Vision er så ubetydelig som der gives udtryk for i kommentarerne. Hvis det er det der gives udtryk for. Men jeg ville personligt ikke give flere penge for DV. Hvis Samsung S95H fortsætter med at være billigst havde jeg da snuppet den. Men hvis feks LG G6 som har DV bliver billigere end S95H, havde jeg snuppet G6 udelukkende pga DV, så kan Samsung lære det :) Jeg mener en topmodel i 2026 bør have Dolby Vision i stedet for det tis Samsung har gang i.

PS. Hvis man ikke har erfaring med OLED synes jeg heller ikke man pr. automatik behøver at gå efter topmodel for at få et godt TV.
Bundniveauet for OLED er ret godt. Man får meget og ret godt 77" OLED TV til 10.000 kr som fungere fint i moderne lyse stuer.
Så derfor synes jeg det er værd at tage ud og kigge på et Budget OLED og se om det kunne være noget der kan tilfredsstille ens behov ellers må man rykke lidt der op af.
Senest rettet af G80 25 jul 2026, 20:43, rettet i alt 1 gang.
Af Supergris
Radiomanden skrev: 25 jul 2026, 10:48 Movie Maker må anses for værende den bedste profil, e.v.t. med små justeringer.
Og det ved du, fordi du har testet det?
Hvad der er den bedste, må være helt op til brugeren. Hvad der ligger tættest på standarden er en anden snak, men hvilket billede, der foretrækkes, er helt individuelt.
Af Supergris
G80 skrev: 25 jul 2026, 12:56 Jeg er med på Dolby Visions effekt i topmodellerne vs de billigere TV, der bliver skrevet i kommentarerne, men mener ikke at Dolby Vision er så ubetydelig som der gives udtryk for.
Har du testet det?
Jeg kan fortælle, at i mange tilfælde foretrækker folk en anden billedprofil end Dolby Vision, da det har en tendens til at blive for mørkt.
Dolby Vision er lavet for at løfte billedkvaliteten på TV, der ikke har de fornødne specifikationer, så de kan vise scenen så tæt på som instruktøren har forestillet sig, men når vi snakker om TV i den absolutte top, er tonemapping ikke nødvendig.
Jeg har set indlæg, hvor brugere af LG topmodeller og Sony A95L har rapporteret, at de ikke kan se forskel mellem HDR 10 og Dolby Vision, så jeg vil vove at påstå, at det er mere for folk med FOMO end for folk, der stoler på, hvad de ser.
Af G80
Det du har citeret "Jeg er med på Dolby Visions effekt i topmodellerne vs de billigere TV, der bliver skrevet i kommentarerne" som jeg har skrevet er jeg faktisk ikke engang enig i. Så det fjerner jeg lige.
Men mener stadig der bør være Dolby Vision og at det ikke er ubetydeligt.

Resten af hvad du har skrevet har jeg ingen kommentar til.

Meningen var blot at jeg synes muligheden for Dolby Vision skal være på de TV der har styrken til at vise god HDR og også topmodeller pga merprisen. Jo flere formater TV'et understøtter som er på markedet jo bedre i mine øjne.
Så må man jo selv vælge om man vil slå det fra eller til afhængig af kildematerialet og egen smag.
Senest rettet af G80 25 jul 2026, 21:16, rettet i alt 1 gang.
Af Supergris
Forstår ikke helt, hvad du mener.
Du ønsker Dolby Vision, på trods af det ikke tilfører noget til billedkvaliteten, eller er du blot ikke enig i, hvad TBC og jeg fremfører?