Til al snak om Apple TV - Apple's medieboks til tv-skærmen

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Jeg har et problem, hvor jeg slet ikke får lyd ud af mine bagerste trådløse højttalere på min Samsung HW-Q990F soundbar, når jeg afspiller fx TrueHD/DTS-HD MA 5.1 eller AC-3/DTS 5.1 via Infuse (eller streaming). Hvis jeg afspiller Dolby Atmos (E-AC-3) eller TrueHD/DTS-HD MA 7.1 så får jeg lyd igennem.

Mit setup:

- Apple TV 4K (1st gen)
- LG C3 OLED (Apple TV er tilsluttet HDMI 1 til TV'et)
- Lyd sendes fra LG C3 til Samsung HW-Q990F via HDMI 2 eARC

LG C3 Indstillinger:

HDMI 1: Bitstream
Digital lydudgang: Automatisk (Har også prøvet at skifte til gennemgang)
eARC-undersøttelse: Aktiv

Hvis jeg tager øret op til min soundbar når jeg afspiller 5.1, så lyder det som om at der kommer lyd ud af siden.

Jeg er med på at lyden fra mit Apple TV sendes som LPCM. Når jeg tjekker HDMI Diagnostics på mit C3 (gå til Generelt -> Kanaler -> Tryk 1 på remote 5-6 gange ved Kanalindstillinger og indstillinger) får jeg følgende info afhængig om lyd er Atmos eller ej.

PCM 8Ch 48000Hz
MAT 9Ch 192000Hz

Mit soundbar display viser også Multi Ch PCM / Dolby Atmos

Hvis jeg slår eARC fra, så viser mit LG C3, AC3 9Ch 48000hz under HDMI Diagnostics og mit display på soundbaren viser Dolby Digital Plus, og nu får jeg så korrekt lyd ud af mine baghøjttalere.

Jeg har fundet den her post https://www.avsforum.com/threads/lpcm-p ... s.3202935/, hvor andre tidligere har oplevet at alt LPCM automatisk udsendes som 7.1, også selvom man afspiller et 5.1 lydspor. Er der andre som også oplever det her, eller er min opsætning forkert?

Gode råd modtages
wiesel skrev: 23 jul 2026, 13:52 Jeg har et problem, hvor jeg slet ikke får lyd ud af mine bagerste trådløse højttalere på min Samsung HW-Q990F soundbar, når jeg afspiller fx TrueHD/DTS-HD MA 5.1 eller AC-3/DTS 5.1 via Infuse (eller streaming). Hvis jeg afspiller Dolby Atmos (E-AC-3) eller TrueHD/DTS-HD MA 7.1 så får jeg lyd igennem.

Mit setup:

- Apple TV 4K (1st gen)
- LG C3 OLED (Apple TV er tilsluttet HDMI 1 til TV'et)
- Lyd sendes fra LG C3 til Samsung HW-Q990F via HDMI 2 eARC

LG C3 Indstillinger:

HDMI 1: Bitstream
Digital lydudgang: Automatisk (Har også prøvet at skifte til gennemgang)
eARC-undersøttelse: Aktiv

Hvis jeg tager øret op til min soundbar når jeg afspiller 5.1, så lyder det som om at der kommer lyd ud af siden.

Jeg er med på at lyden fra mit Apple TV sendes som LPCM. Når jeg tjekker HDMI Diagnostics på mit C3 (gå til Generelt -> Kanaler -> Tryk 1 på remote 5-6 gange ved Kanalindstillinger og indstillinger) får jeg følgende info afhængig om lyd er Atmos eller ej.

PCM 8Ch 48000Hz
MAT 9Ch 192000Hz

Mit soundbar display viser også Multi Ch PCM / Dolby Atmos

Hvis jeg slår eARC fra, så viser mit LG C3, AC3 9Ch 48000hz under HDMI Diagnostics og mit display på soundbaren viser Dolby Digital Plus, og nu får jeg så korrekt lyd ud af mine baghøjttalere.

Jeg har fundet den her post https://www.avsforum.com/threads/lpcm-p ... s.3202935/, hvor andre tidligere har oplevet at alt LPCM automatisk udsendes som 7.1, også selvom man afspiller et 5.1 lydspor. Er der andre som også oplever det her, eller er min opsætning forkert?

Gode råd modtages
Hmm….første note, som jeg tænker du nok allerede er klar over: LG C3 kan ikke passthrough TrueHD eller DTS-HD. Jeg er i tvivl med TrueHD, men DTS-HD burde den blot køre igennem med standard dts tracket, der ligger deri. Umiddelbart lyder det til, at tv’et af en eller anden grund reverter og sender det ud som stereo channel sound (frem for at læse det som 5.1).

Har du testet ved at connecte Apple box direkte til soundbar, og se hvad der sker, når samme afspilles? Blot for at afgøre, om tv’et er det device, der skal justeres. Derudover vil mit gæt uanset hvad være, at du under alle omstændigheder skal sætte tv til ‘gennemgang’ og ikke automatisk.

Edit: ups, lavede en læsetorsk og ser først nu, at det også gælder AC-3/DTS 5.1. Dét synes jeg til gengæld er en anelse spøjst. Tænker der må nogle Apple TV boks kyndige på banen. Men jeg ville nok stadig forsøge at connecte boks via soundbar til tv og forsøge at fejlsøge den vej rundt. Selvom det måske ikke er et ønskværdigt, permanent setup den vej rundt, giver det potentielt et hint om hvor i kæden der går noget galt :)

Et sidespørgsmål, som ikke har indflydelse på ovenstående: når din soundbar viser Earc, hvad viser dit tv så under lyd (når Earc er slået til)? Jeg spørger fordi, at jeg af andre årsager på et tidspunkt flippede mellem Earc og Arc på tv, og lige siden har mit eget LG C3 bare vist Arc (selvom Earc er aktiv og soundbar bekræfter Earc på display). Og har bare lige siden undret mig. Flere forums nævner, at det dog er ligemeget, så længe soundbar bekræfter Earc, og at det er en bug på LG tv. Jeg er bare nysgerrig om du ser eller oplever samme, fordi du har samme tv og samme serie af soundbar som mig :)
Hvis jeg forstår dit spørgsmål korrekt, taler du om der hvor man trykker på de 3 prikker på remote og så vælger oplysning? Hvis det er tilfældet så står der PCM eller Dolby Atmos afhængig af lydkilde.

LG C3 burde være i stand til at videresende alle formater via hdmi ifølge RTINGS

https://www.avforums.com/threads/c3-dol ... u.2519457/

Der hvor den ikke kan, er hvis man bruger de indbygget apps i WebOS. Men det er sådan set også ligegyldigt da Apple TV alligevel konverterer det hele til LPCM før det bliver sendt videre.

Jeg prøvede lige at hente nogle test filer her fra

Det smarte er man kan se hvilke højttaler lyden skal komme ud af. Når jeg afspiller 7.1 kommer lyden korrekt ud af front, center, side og rear. Når jeg afspiller 5.1 kommer rear lyden ud af side på min soundbar - i stedet for baghøjttalerne. Det virker kun med 5.1 hvis det er i Atmos (5.1.2/4)

Jeg prøvede også at koble mit Apple TV direkte til min soundbar i stedet. Nu virker 5.1 korrekt, så der må være en fejl mellem Apple TV og LG C3 når den modtager et LPCM 5.1 signal.

Kunne være interessant at se hvad sker der hvis man aktiverede Continuous Audio Connection - så alt lyden blev sendt som Dolby MAT, men det understøtter mit Apple TV desværre ikke.
Aye, så lyder det umiddelbart til C3 enten modtager et LPCM signal forkert, og/eller håndterer og sender det forkert videre. Den ‘passthrougher’ i hvert fald ikke det pågældende så. Men hele misæren starter måske ved Apples conversion? Som Soundbar fint kan klare, men tv ikke kan?

Jeg er med på den står på bitstream (og bør stå på det). Men hvad sker der, hvis du skifter til PCM? Eftersom C3 ikke pass’er det rene TrueHD eller DTS-HD alligevel (which it will not do regardless!), er der så et bedre ‘handskake’ i hele kæden, fra kilde til tv til soundbar, med de to specifikke lydsignaler fra kilden, når tv står på PCM?

En anden lille fejlsøgning (når kæden er Apple > C3 > Q990): hvad sker der, når du afspiller de specifikke lydformater, men ændrer audio track/output i Infuse/slår Atmos fra på Apple TV? (f. eks. til DD) Jeg har snust til nogle forskellige tråde, der omhandler Apple’s/Infuse udfordringer med at ‘håndtere’ netop TrueHD og DTS-HD signaler - som replikeres af forskellige brugere, uagtet af tv.

Ift. mit sidespørgsmål, er det faktisk langt mere basic tv info, end funktionen via knappen med de tre prikker :) Mente blot hvad LG tv’et skriver ud for lydudgang: f.eks. om der står “HDMI (ARC)-enhed”, under Indstillinger > Generelt > Lyd ?

Ps…hvad synes du om sub’en med Q990F?