Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af DanFrandsen
Hej alle sammen, ved godt det er et stykke tid til Black Friday endnu men har besluttet mig at i år, skal mit Philips the One fra 2021 skiftes ud da jeg ikke syntes det levere nok mere, vil gerne have et tv der kan vise DV og har et fremragende billede. Men er meget i tvivl om hvad jeg skal gå efter hvis jeg ønsker det bedste tv i 65” størrelsen. Ved ikke endnu om prisen kommer til at spille ind, da jeg ikke helt lige kan regne ud hvor meget jeg når at spare op pga sommerferien og dens udgift. Men hit me med jeres bud på det bedste 65” tv til film i DV. Det vil jeg sætte stor pris på.
Brugeravatar
Af Radiomanden
Det bedste billede så er det OLED. Dolby Vision, så skal det ikke være Samsung, de har ikke Dolby Vision.
Af DanFrandsen
Tak for inputs. Har også kigget på G6 men så en youtube anmeldelse af C6eren i 77” dog og den hed C6H og havde tandem OLED panel og fik stor ros men tror sku 77” er for stort til min stue.

Har også set at TCLs top udgave får stor ros på trods af det ikke er OLED.
Brugeravatar
Af TBC
LG G6 og C6 er fremragende TV til film, men det skyldes først og fremmest panelets og TV'ets samlede billedkvalitet, ikke Dolby Vision. Dolby Vision er først og fremmest en fordel på mindre lysstærke skærme, hvor den dynamiske tone mapping hjælper med at udnytte panelets begrænsninger bedst muligt. Men når man bevæger sig op i den absolutte topklasse med moderne WOLED og QD-OLED-paneler, bliver forskellen langt mindre, fordi panelet i sig selv kan gengive et større farverum, højere lysstyrke og bedre HDR-ydelse. I forbindelse med 99% af HDR materiales indhold er der faktisk større reference i at gå helt uden om tonemapping på den slags TV og lade det køre med statisk mapping.

Derfor er det en fejl automatisk at fravælge et f.eks. et ellers fremragende QD-OLED-TV, blot fordi det mangler Dolby Vision. Et topklasse QD-OLED som eksempelvis Sonys eller Samsungs bedste modeller kan levere en HDR-oplevelse, der i praksis matcher på flere områder overgår langt de fleste Dolby Vision-kompatible og udrustede TV. I sidste ende er det panelets og billedprocesseringens samlede præstation, der afgør billedkvaliteten, ikke om Dolby Vision-logoet står på specifikationslisten.
Brugeravatar
Af Radiomanden
Bedste billede er OLED. Det kan selvfølgelig også se dårligt ud hvis ikke det har den korrekte billede indstilling, men bruges der Movimaker profilen, så er man godt på vej.
Af Supergris
DanFrandsen skrev: 22 jul 2026, 17:47 hva med sådan noget som Sony Bravia 9 MII True RGB TV 65" eller er det et no go i forhold til Oled tv?
Fint TV, men for dyrt i forhold til, hvad du får for pengene.
Hvis du kan få plads til en 77", så lad endelig være med at tænke nærmere over det, bare gør det!

Som regel er sidste års model, værd at gå efter, så er G5 også værd at overveje, hvis du er på jagt efter det bedste til pengene.
Af DanFrandsen
Supergris skrev: 22 jul 2026, 22:38
Radiomanden skrev: 22 jul 2026, 18:09 den korrekte billede indstilling, men bruges der Movimaker profilen, så er man godt på vej.
Billedindstilling og Moviemaker!
Det bliver først til Black Friday nok at jeg slår til, vil bare gerne have inputs og råd inden mens jeg selv tæsker youtube igennem efter som 2026 modellerne kommer ud.

Har lige set en anmeldese af Samsung S95h tror jeg det hed og han var helt væk i det tv hvor fedt det var. Det er QD_OLED og har fået meget ros kan jeg se på nettet. Men har ik den bedste erfaring med Samsung tv. Har ejet 1 før og var ikke kæmpe fan dengang men der er nok sket meget på de nok 10 år
Brugeravatar
Af Radiomanden
Med Samsung får du som nævnt ikke DV, istedet for det er det HDR10+.
Af PeterD
Radiomanden skrev: 23 jul 2026, 00:04 Med Samsung får du som nævnt ikke DV, istedet for det er det HDR10+.
Enig.

Nu spørges der om "Det bedste" og folk har svaret længere oppe. Som de skrives ,hvis man ikke har den bedste erfaring, skal man vælge noget andet.

Ellers er man jo lige vidt.
Af Supergris
Det undrer ikke, PeterD, nu det er Samsung, der er emnet!

Det kunne jo være, at man er blevet påvirket af al den snak om Dolby Vision.
TBC kommer med en god forklaring på, hvorfor det måske ikke burde være en deal breaker.
Mange folk er forblindet på Dolby Vision, men som jeg plejer at spørge, er det billedkvaliteten eller specs., der tæller?

Samsungen er jo lige blevet kåret til King of the TVs, som markerer det bedste på markedet, så er man på jagt efter det TV på markedet med den bedste billedkvalitet, er det svært at komme udenom Samsung S95H, men for de fleste, hvor prisen har betydning, vil valget sikkert falde anderledes.
Af DanFrandsen
Supergris skrev: 23 jul 2026, 19:12 Det undrer ikke, PeterD, nu det er Samsung, der er emnet!

Det kunne jo være, at man er blevet påvirket af al den snak om Dolby Vision.
TBC kommer med en god forklaring på, hvorfor det måske ikke burde være en deal breaker.
Mange folk er forblindet på Dolby Vision, men som jeg plejer at spørge, er det billedkvaliteten eller specs., der tæller?

Samsungen er jo lige blevet kåret til King of the TVs, som markerer det bedste på markedet, så er man på jagt efter det TV på markedet med den bedste billedkvalitet, er det svært at komme udenom Samsung S95H, men for de fleste, hvor prisen har betydning, vil valget sikkert falde anderledes.
Tak ja Samsung S95H har jeg kun hørt godt om angående billede kvaliteten, så kan godt være jeg skal overvinde min Samsung angst og overveje det. Kan se pt koster et 65” kun 15.000kr og 20.000kr for et 77” så tænker det også kan ramme det til Black Friday. Ville have kigget på det i elgiganten i går men de havde ikke modellen udstillet. Kan se Hifiklubben også forhandler den model, måske man er heldig de har det i butikken.

Glæder mig til at se Blade runner og 2049 på et fantastisk TV.