Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej Flatpanels brugere. :)

Mit TV fra 2009 har udtjent sin værnepligt, som jeg købte efter anbefaling fra Flatpanels (Samsung EU46B8050).
Jeg skal derfor have nyt tv, og er i vildrede over hvad jeg skal vælge.

Kravene er:
Størrelse: 75 tommer.
Brug: Hverdagsbrug mest til flow tv, enkelte serier og streaming, ingen gaming og lignende.
Placering: Stue med stort lysindfald.
Pris: Op til ca. 10.000kr evt. lidt mere hvis man kan få en markant bedre model.

Vi ønsker et elegant tv, der er så tyndt som muligt, med en meget smal ramme.
Vi går gerne en smule på kompromis med billedkvalitet til fordel for udseendet.

Paneltyperne har jeg nogenlunde styr på, og har derfor fravalgt OLED til fordel for Mini-LED/ Neo QLED pga. vores brug + stort lysindfald i stuen.
Men bør jeg overvejer OLED alligevel?

Hvad vil i anbefale mig, ud fra ovenstående krav?
Kom gerne med links til de bedste tilbud.
Jeg har pt. et godt øje til nogle af Samsungs Neo QLED modeller på tilbud til ca. 8-9.000kr.

Mvh
Mathias
Her er et par gode bud:
https://www.bilka.dk/produkter/samsung- ... 200323272/
https://www.komplett.dk/product/1322781 ... rt-tv-2025?#
Og ja, du bør helt klart overveje OLED, de nyeste af slagsen er blevet meget mere lysstærke. Lysindfaldet kan som regel afhjælpes med gardiner/persienner eller lign. Billedkvaliteten er også langt højere end de TV du har kig på.
Dit tv holdt i 17 år! Det sker sjældent herinde 😀
Du skriver ikke, hvilken Samsung-model du kigger på, men jeg vil anbefale også at kigge på TCL, som ofte giver rigtig meget TV for pengene.
Hvis billedkvalitet er en vigtig parameter, ville jeg ligesom Henrik Yde overveje OLED. Omkring dit budget kan du f.eks. finde et LG OLED B5 på tilbud. OLED giver generelt bedre kontrast, sortniveau og betragtningsvinkler end LCD-baserede QLED/Mini-LED TV.
Til gengæld har B5 en blank skærm, så hvis du har vinduer, der spejler sig i skærmen, kan du opleve reflekser. Et lyst rum er normalt ikke et problem i sig selv, medmindre solen står direkte på skærmen. Havde tidligere et LG B7 fra 2017 og det har fungeret godt i min lyse stue - også om dagen. Men jeg har ingen vinduer modsat skærmen.
Hvis stuen er meget lys, og du primært ser flow-TV og sport om dagen, kan en god LCD/Qled model fra Samsung eller TCL dog stadig være det mest oplagte valg.
Hej med jer.
Tak for svarene indtil nu.

Mit 17år gamle TV kører ganske glimrende endnu - Men vi er flyttet i et større hus, Hvor stuen nu kræver et større TV.

Jeg havde først kigget på en Samsung QN70F til 8.999kr - Men har sidenhen set at LED dioderne sidder i kanten på den.
Derfor er QN85F i søgelyset nu, som dog koster en anelse mere.

TCL modellerne er ofte noget dybere end Samsung modellerne, så af æstetiske årsager ligger de ikke med i feltet, til trods for at de måske har bedre billedkvalitet.

Jeg har kigget videre, og kan sagtens se fordele i en OLED skærm mht. billedkvalitet.
Men jeg vægter udseendet med smal ramme og lav dybde højt, så den kan komme tæt ind til væggen.
Dertil er risikoen for burn in, samt det store lysindfald i stuen mht. genskin også en faktor.
OLED er dog endnu ikke udelukket.

Jeg er virkelig i vildrede, det er ikke nemt at vælge - Jeg fortsætter min videnssøgning :)

- Mathias
Burn In på OLED, det var i gamle dage, risikoen i dag er meget tæt på nul. Derudover så der det vigtigste på et TV jo billedkvaliteten og den fås ikke bedre med OLED.
Der er også bedre TVer end Samsung.