Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af ColdAsIce
Er på udkig efter et nyt TV og er efterhånden blevet overbevist om, at det skal være et plasma.
Jeg spekulerer dog over om der er burn-in risiko ved gaming fra en konsol. En del spil har faste elementer som minimaps etc. som sidder det samme sted 90% af spilletiden... Er der burn-in risiko ved sådanne elementer ?
Af Zacho
Burn in sker meget sjældent. Dog er der større risiko ved at det sker når der er meget stille stående elementer på billedet. Jeg har ikke selv prøvet med Gaming og minimaps, men jeg ved min samsung plasma ikke har lavet burnin endnu, på trods af jeg også bruger den til powerpoint fremvisninger osv. hvor den har et stillestående billede i op til flere timer som kun ændre sig en smule..

Jeg ville mene du kan være rolig, evt. skaffe dig en wash dvd eller hvad de hedder og rense den for retention/burn in hvis det skulle ske.. Men det er vidst ikke ret udbredt længere.

Desuden gør dens billedkvalitet at jeg aldrig ville overveje LCD igen.. :-)
Af Frossenfisk
Så længe du passer på i starten (de første 200 timer) burde du ikke få problemer.
Er du en virkelig hardcore gamer, der spille World of Warcraft flere dage i træk, kan det godt være du skal overveje LCD i stedet.

Ellers kan du gøre som mig: Når jeg har spillet et spil i lang tid, fx. to timer skifter jeg til et andet. På den måde "skifter" jeg de statiske elementer af billedet ud. Det er dog ikke fordi jeg er bange for burn-in, men fordi jeg har en hamsters koncentrationsevne :)
Af Valente
Er det ikke også godtnok bare at alt+tab´e ud i windows for en kort stund, for derefter at genoptage spilleriet ? Jeg tænker hvis man f.eks. sad og spillede wow i nogle timer i træk!
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Windows er jo også statisk. Det er godt nok et andet billede du får på skærmen, men der er jo intet der bevæger sig. Hvis du endelig VIL skifte til en anden kilde for at viske retention ud, så skift til TV i stedet.

Det kommer jo også an på hvor mange statiske elementer du har valgt, at have liggende på din WoW skærm.
Af Valente
Oki.. Nu er jeg ikke den der har mest forstand på det, men kan du forklare mig hvorfor det er sådan ? - der må da ske et skift i alle pixels, hvis man alt+tab´er fra et program der bruger hele skærmen og så ud til windows, for derefter at gå tilbage igen ? - ellers forstår jeg slet ikke hvordan det fungere i hvert fald : P
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Du kan godt viske retention ud ved blot at skifte til et andet billede, men hvis du bare skifter ud i windows, så kan du jo risikere at det område du har problemer med på skærmen, ikke har en farve i windows, som afhjælper problemet. Dét som retention reelt er, er en inhomogen ældning af fosforen i plasmacellerne og for at få midlet ældningen bedst muligt over hele skærmen, så skal der nogle random farver på skærmen. Det har du størt sandsynlighed for at få hvis der er noget der ændrer sig i billedet hele tiden.

Jeg kan godt flette et lille program sammen, der kan bruges til at viske retention ud. Det vil blot være et hvid farveflade ( = fuldt blus på alle pixels) hvor der fejer en sort kasse hen over. Er der stemning for det?
Af Valente
1000 tak for den forklaring. Det gav mere mening end flere timers søgen på forskellige hjemmesider! : )

Jeg står og skal investere i et PZ85 indenfor den næste måneds tid, så vil helt sikkert være glad for et sådanne program! : )
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg har lagt programmet her:
www.vanity.dk/tft/screensaver.exe
Det skal, ligesom vores testprogram, ikke installeres. Bare kør det direkte fra denne .exe fil og smid billedet over på din skærm. Der er ingen krav til 1:1 pixelmapping eller andet. Bare sørg for at billedet fylder hele TV-skærmen - om det sker via zoom-funktioner eller lignende er fuldstændigt ligegyldigt.

Skift mellem fuldskærms-tilstand via CTRL+F når programmet kører.

Til de der lige vil prøve den først, så kan den ses her:
www.vanity.dk/tft/screensaver.html
Af zyckelmaster
Tak - det kunne jo være man fik brug for det :(

Jeg skal lige høre om det er programmet eller min computer(LCD)skærm som gør, at det ser ud som, den sorte bjælke flytter sig nedenfra (dvs opdateres nedefra).
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det er fordi "progammet" er skrevet i Flash og den benytter din CPU til at beregne bevægelse med. Jo større skærmbilledet er, des værre bliver tearing af bevægende objekter. Det har ikke nogen indflydelse på virkningen af programmet.
Af Thor-thor
Ellers kan man vel også bare lade skærmen vise "sne" et øjeblik

T
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Ja, det er også en god metode.
Af Ponduus
Dvs. at man kan benytte det program til sin plasme skærm, for hurtigere at få skudt de 200 timer (eller hvor mange det nu er) af hurtigst muligt. Bare starte computeren om morgen, også lade den køre hele dagen.