Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af shr
Hej allesammen

Mit Samsung S90C holdte desværre kun lidt over 2 år før det fik et billedfejl, og jeg er derfor på jagt efter et nyt tv. Jeg overvejer virkelig et LG G5 men før jeg trykker på knappen ville jeg lige høre om der er nogen der har erfaringer med det? Jeg tænker i forhold til daglig brug, stabilitet, evt firmware fejl osv.
Af Provinsen
shr skrev: 20 jun 2026, 14:27 Hej allesammen

Mit Samsung S90C holdte desværre kun lidt over 2 år før det fik et billedfejl, og jeg er derfor på jagt efter et nyt tv. Jeg overvejer virkelig et LG G5 men før jeg trykker på knappen ville jeg lige høre om der er nogen der har erfaringer med det? Jeg tænker i forhold til daglig brug, stabilitet, evt firmware fejl osv.
Hejsa.
Jeg har kørt med LG gennem de sidste 4 år. Jeg har aldrig oplevet hverken ustabilitet, burn in, eller firmware glitches.
Tror at LG i modsætning til mange andre mærker har bedre styr på at skrive kode til firmware opdateringer, Ift især Sony, har tidligere haft et Sony der til sidst måtte opgives, da det blev ødelagt af fejlbehæftede opdateringer.
Samsung har jeg dog ingen erfaring med på smart tv siden. :)
Efter min mening... Go for it.
G5 er en virkelig lækker skærm, af dem jeg har fået demonstreret ihvertfald.
Mvh Provinsen.
Af PeterD
LG holder bedre end Samsung.
Det er ikke første gang der er gået 2 år og så fungerer Samsung ikke.

Du vil helt sikkert blive glad for G5 så jeg håber du finder det til den bedst mulige pris.

Go' sommer !
Af Supergris
PeterD skrev: 20 jun 2026, 17:38 LG holder bedre end Samsung.
Det er ikke første gang der er gået 2 år og så fungerer Samsung ikke.

Du vil helt sikkert blive glad for G5 så jeg håber du finder det til den bedst mulige pris.

Go' sommer !
Stadig ikke lært noget, PeterD?
Nøjagtig det samme kan siges om LG. Faktisk har jeg selv prøvet det, heldigvis nøjagtig 8 dage INDEN de 2 år var gået, så jeg fik alle penge tilbage at købe nyt for!
Af JornH
Ja, det er ren gas hvad PeterD skriver, jeg har haft Samsungs i over 40 år og hver TV har været ca. 7 år inden jeg fik en ny model og har ikke haft nogen problemer med dem i alle de år… har hørt tit om LGs der kun efter 3-4 år måtte udskiftes… ville aldrig selv købe en LG hvis ikke der blev givet 5 års garanti, som jeg har på mine Panasonic’s…
Af PeterD
Tænk jeg troede det var mig.

Kvalitet fornægter sig ikke. Desværre kunne de ikke følge med prisudviklingen..

LG sælger en del OLED så de fleste folk virker godt tilfredse
Brugeravatar
Af Søren10
Her er mine erfaringer med G5:

Efter en lidt blandet start på G5, har LG generelt fået styr på de fleste billedmæssige “unoder” via opdateringer.
LG OLED G5 fungerer bedst som væghængt, og med det medfølgende slim wall mount hænger den helt tæt til væggen med et meget “gallery”-agtigt udtryk. Finishen er virkelig lækker og gennemført, også på bagsiden, hvor den fremstår mere premium end mange konkurrenter.
Reflekshåndteringen er generelt god og ret effektiv, og i praksis vil du ofte opleve færre forstyrrende spejlinger end på mere blanke paneler.

Jeg har ikke selv set tegn på ustabilitet ved firmwareopdateringer, og generelt virker LG’s platform ret moden nu.

Ved meget høj lysstyrke i HDR kan nogle brugere opleve pop/knæk-lyde fra panelet i helt ekstreme scener. Det er typisk kortvarigt og aftager igen, og har normalt ingen praktisk betydning i daglig brug.

Tilslutninger til G5 kommer ned på midten og føres i riller på bagsiden. Dog tillader 77/83 tommer kun 2 ledninger i midten inkl. netledning. Resten (eller alle) føres ned ude i siden. Men hvis du har alt tilsluttet via AV-receiver er dette ikke et issue.

Du vil opleve, at webOS er anderledes end det, du kommer fra, men billedkvaliteten er i top—især til film og HDR, hvor G5 også har rigtig god lysstyrke for et OLED.

Jeg ville dog også undersøge reklamationsmulighederne på S90C først. En billedfejl efter lidt over 2 år på et tv i den prisklasse er ikke imponerende.