Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af noahnao
Titel: Kommer nogen af årets OLED-skærme til at få ULMB-support på LG’s 1440p 540/720Hz WOLED-paneler?

Hej alle :)

Jeg har gået og tænkt på noget, som jeg håber nogle herinde måske ved lidt mere om :D

Er der nogen, der har hørt noget om, hvorvidt nogle af de OLED-skærme, der kommer i løbet af året, kommer til at understøtte ULMB – specifikt dem der er bygget på LG’s 1440p 540/720Hz WOLED-panel?

Det virker jo som det oplagte næste skridt, især når panelerne allerede lyder ret vilde på papiret :o
Men jeg er lidt i tvivl om, hvor realistisk det egentlig er med ULMB på de her OLED-modeller :s

Jeg kunne virkelig godt tænke mig at se den slags kombination af ekstrem refresh rate + bedre motion clarity 8-)
Hvis det ikke sker, ville det ærligt talt være lidt en skuffelse :( :((
Omvendt, hvis nogen producenter faktisk får det implementeret, så ville det være ret sindssygt O_O

Er det noget, der overhovedet er blevet nævnt officielt, eller er vi stadig ude i ren spekulation? O-O
Og tror I, det bliver “rigtig” ULMB, noget ULMB-lignende, eller slet ingenting? ::l

Jeg er bare nysgerrig, fordi det her kunne være en kæmpe game changer for competitive gaming ;) :p
Eller måske er der tekniske begrænsninger, som gør det usandsynligt? !:( ;;)

Håber nogen har hørt noget – eller bare har nogle kvalificerede gæt <B

Tak på forhånd :)
ULMB er strobing af baglyset, altså LED-baglyset i LCD-paneler. Der er ikke noget baglys i OLED-skærme, så har har producenterne i stedet kigget mod Black Frame Insertion (BFI).

Sony har lige lanceret en monitor med BFI bygget på LG Displays 540/720Hz panel, men den er dyr: https://www.flatpanels.dk/nyhed.php?sub ... 1776322015

Den største tekniske begrænsning er, at BFI plejer at halvere lysstyrken (hvis der er black frame mellem hver frame), så OLED-panelet skal være meget lysstærk. Og jo længere nede i frekvens man kommer, desto mere vil flimmer være synligt. Det skal nok ske, men den bedste løsning er stadig at hæve opdateringsfrekvensen til +1000Hz. Vi nærmer os på skærmfronten, men PC-hardwaren skal også op i gear.
Ja, mange blander stadig ULMB og BFI sammen, men på OLED giver klassisk ULMB jo ikke mening uden baglys. Sony-løsningen er nok et hint om, hvor industrien er på vej hen, men lysstyrke og flicker bliver stadig de store kompromiser ved BFI på OLED.
Senest rettet af axelion.0 04 jun 2026, 04:17, rettet i alt 1 gang.