Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Bjur
Hej jeg går lidt og lurepasser, hvornår C5 kommer på tilbud i 77".
Kan se S85F er kommet i 83", men hvad er bedst LG C5 77" eller Samsung S85F 83"?

Har selv en LG B1 77" som nuværende.

Eller en anden option, vil forskellen ikke være så stor på mit nuværende og det nye og bør jeg vente til næste år, hvis der sker noget revolutionerende på OLED med pris og kvalitet?
Brugeravatar
Af hans123
Du får lidt mere på lysstyrken i forhold til B1. Men ellers er der nok ikke det store at forvente

Og så et stort tab på dit nuværende.

Personligt venter jeg på G6 lander med fornuftige priser
Brugeravatar
Af Søren10
Enig med Hans. Du ønsker et stort skridt op i forhold til din nuværende B1, så her ville jeg nok kigge på G5/G6. Der får du betydelig mere lysstyrke, meget bedre antirefleks og flottere montering tæt på væg, hvis det er det du ønsker. Hvis du ønsker at opgradere lige nu, så kig på G5 som er til gode priser nu, eller vent til senere på året hvor G6 forventeligt kommer ned i pris.
Af G80
Til spørgsmålet om 77” c5 eller 83” s85f er bedst synes jeg som altid at det afhænger af priser.
For at jeg synes 77” C5 er god synes jeg den skal koste under 10.000kr.
S85F skal være billigere med -2000kr og de 6” kan få Max +1000kr.
Af Supergris
Spørgsmålet kan slet ikke besvares, med mindre det bliver udpenslet yderligere.

Hvis C5 kan findes til 10.000 kr., er det vist bare om at slå til, da det vist aldrig er set billigere, bortset fra et enkelt tidspunkt hvor det så ud til, at enkelte afdelinger af Bilka havde slået hovedet?

De sidste 6" (ser større ud i virkeligheden end på papiret) er som regel meget dyre, og +1000 kr er vist MEGET optimistisk!

Med et 77" LG B1 som nuværende TV, kan jeg ikke se nogen presserende grund til at skifte TV.
Det er vist bare det, der kaldes FOMO (Fear of Missing out)...
Af G80
Supergris for det første er det mit subjektive synspunkt. Der er intet objektiv fakta i det jeg har skrevet så der er vist intet at debatere. Det er jo ikke min forudsigelse for hvad jeg tror priserne vil blive.
Men nu hvor du alligevel lægger op til det, kan jeg da godt give min respons til dig.
Det er helt ok at du ikke "tør" svare på spørgsmålet om hvad du synes der er bedst. Hvis det er fordi du mangler nogle yderligere udpenslinger. Jeg tror dog at trådstarter ville sætte pris på alligevel at høre dit bud.
Men det tør jeg nu godt om hvad jeg synes. Hvilket jeg har skrevet.

Købte du ikke 77" C4 til under 10.000 kr i power crazy days sidste år? Og i år har man set 77" C5 til 10.800 kr. Så jeg vil gerne have din tilladelse til at synes at jeg synes 77" C5 til under 10.000 både er realistisk og god pris.
Da bilka slog hovedet med et par vanvittige gode tilbud, var 77" ikke blandt. Max. 65".

Ang. de 6" skal du have lov til at synes de ser større ud i virkeligheden end på papiret. Men det siger stadig ikke noget om hvad du synes de skal være værd. I min bog er 6", 6 tommer både på papiret og i virkeligheden og synes det er så lidt at de ikke er mere end 1000 kr værd, som stadig er 20% højere i pris pr. tomme end pr. tomme på hvis 77" C5 kostede 10.000 kr.
Der er intet optimisktisk i det, da det ikke er en forudsigelse af priser, men et udtryk om at jeg synes 6" er så lidt at det næsten ingen forskel gør. Jo det gør den forskel for mig at jeg ikke ville give mere end 1000 kr mere end hvad man kan få 77" til. Der er ikke noget mystisk i enheden tommer, det bliver ikke større i virkeligheden eller hvad du end så mener med det.
Jo større TV'et bliver jo mindre vil forøgelses procenten blive pr. tommer øget. Feks hvis man øger 2" med 6" til 8" vil forøgelsesprocenten være høj og derfor også give direkte udtryk i oplevelse af stor forskel. Mens det på 77" til 83" er forøgelses procenten lav og derfor vil også føles som ingenting. Og på 150" til 156" vil du nok ikke engang kunne gætte hvilken der er størst uden at måle dig frem.
Jeg har tit læst at du laver det om til overfladeareal hvilket er da fuldstændig absurd og vildledning og er ingen grund til da forøgelsesprocenten vil være den samme om du bruger overfladeareal eller tommer i diagonal. Og da det er TV vi snakker om synes jeg bare man skal holde sig til tommer. Vi er jo ikke i gang med at regne ud hvor meget maling vi skal bruge. Vi er i gang med at regne forøgelses procenten ud som vil give en indikation på hvor meget forskellen vil opleves og dermed vurdere hvilken pris man er villig til at betale for den forskel.
Du kan tage noget malertape og lave rammerne på 77" og 83" på væggen for at få en god fornemmelse på forskellen og deraf selv vurdere på et oplyst grundlag hvad du synes det skal være værd.

Og det sidste du skriver med at man i forvejen har et 77" B1 er nemlig betingelsen for mine synspunkter. Hvis betingelserne havde været noget andet havde mine synspunkter måske også været noget andet.

77" B5 eller B6/E til en ca. 8.000 kr havde jeg heller ikke været bange for.

Der er allerede nogen der har "opfordret" til topmodeller hvis man gerne vil noget anderledes. Så det gider jeg ikke blande mig i, da det er nogle helt andre priser.

Håber det gav dig en dybere indsigt i din interesse om hvad jeg synes :)
Af Supergris
G80 "tør", hvor andre tier?

Det ser ud til, du tager det meget personligt, hvilket nu ikke var hensigten!

Mit indlæg skulle ikke ses, som et svar til dig, men blot prøve at give et mere objektivt perspektiv på overvejelserne.

Bedst kan referere til mange forskellige parametre, hvilket er grunden til, jeg ikke mener, der kan svares på spørgsmålet, uden det udpensles yderligere.
Vi kender hverken trådstarters præferencer, rummet TVet skal fungere i eller hvilke priser, de kan handles til.
At der er tale om to forskellige størrelser, gør det absolut heller ikke nemmere!

Du skriver godt nok, at det er, hvad du synes, men hvorfor mener du, det burde være interessant for andre?
Uden at inddrage historiske priser eller antyde hvordan du er kommet frem til dine konklusioner, er det vist ikke til megen hjælp for andre end dig selv?

Nej, så vidt jeg ved, har hverken C4, C5 eller C6 nogensinde været under de magiske 10.000 kr.
Selv gav jeg lige knap 10.200 kr. for et 77" C4, som er den laveste pris, jeg nogensinde har observeret for en C-model i denne størrelse.

Du skal på ingen måde bede om min tilladelse til noget som helst, men jeg og sikkert de fleste andre vil nok mene, lige omkring 10.000 kr. (ikke nødvendigvis under) vil være både en realistisk og en god pris.
At forvente at alting falder i pris i en tid, hvor så at sige alting stiger, elektronik endda muligvigvis ekstra meget på grund af mangel på chips, er måske lidt naivt?
Omvendt er startpriserne på nogle TV lavere i år, og i takt med de bliver dygtigere, burde fabrikationsomkostningerne falde, så man ved jo aldrig, men jeg vil forvente priser i løbet af året meget lig hvad vi så sidste år, dog ser det lovende ud mht. de billigere modeller, hvor der muligvis vil komme priskrig?

Er 10.000 kr. smertegrænsen og man ønsker OLED, ser det ud til, B-serien fra LG og S85F fra Samsung vil være rigtig fornuftige bud, men med hensyn til ydelsen, vil der nok ikke være det store at hente, i forhold til hvad trådstarter allerede har.

Jeg har aldrig påstået noget om, hvad jeg synes en ekstra tomme skal koste, jeg forholder mig til, hvad der er realistisk, og hvordan det historisk har forholdt sig.

Jeg har ikke brug for malertape, da jeg allerede kender forskellen, men det lader til, du ikke gør!

At påstå noget er absurd, når det drejer sig om simpel matematik, siger vist det hele, uden at det behøver udpensles yderligere, men jeg gør forsøget alligevel.

Din bemærkning om, at vi jo ikke er i gang med at regne ud hvor meget maling, vi skal bruge. Vi er i gang med at regne forøgelses-procenten, er faktisk rigtig god.
Her er det blot ikke os, der skal male, men pixelene der skal "male" på overfladen af skærmen!

Den eneste rigtige måde at sammenligne størrelser på skærme er, ved at sammenligne overfladearealer, da det er det, du betragter, når du ser TV!

For at bruge dit eksempel, hvor du går fra 2" til 8", og skriver at forøgelsesprocenten vil være høj, er vist en underdreven misforståelse?
Ifølge din logik vil det betyde en skærm, der er 4 gange større, men i realiteten vil det svare til 15 stk 2" skærme sat sammen til en 8" skærm!
Ligeledes er en 83" skærm godt 16 % større end en 77", som er noget, de fleste vil kunne mærke, når først det er kommet hjem i stuen!
Senest rettet af Supergris 29 maj 2026, 13:14, rettet i alt 1 gang.
Af G80
Nu læser jeg hvad du har skrevet af ting og sager af interesse. Men start venligst ikke med at påstå at jeg tager noget personligt.

Har læst og Jeg synes ikke jeg har noget yderligere at kommentere eller tilføje :)
Af Supergris
Rart at høre, men kunne da være interessant at høre, om jeg har fået dig overbevist om betydningen af størrelse og tommer?
Af G80
Nej du har desværre ikke overbevist mig. Synes ikke rigtig der er noget i det du har skrevet der skal overbevise eller modbevise hvad jeg har skrevet. Og jeg har gennemlæst hvad jeg har skrevet igen bare for at være sikker om jeg har skrevet noget som kan misforstås eller fejl. Men det synes jeg ikke der er.
Men du har skrevet din mening og det er fint :)
Af Supergris
Det er nu ikke raketvidenskab, at størrelsen på en overflade beregnes som et areal og ikke en længde, og altså i kvadrat-tommer og ikke tommer. Kvadratmeter og meter, hvis vi snakker SI-enheder.

Hvis du godtager dette, som du tidligere påstod var absurd, burde du kunne se logikken, som er taget direkte fra fysikken, og derfor burde være bevis nok i sig selv.

En størrelse på en diagonal, som er en længde, er misvisende, når størrelsen mellem to TV, som består af et panel (overflade) med elektronik indeni, skal sammenlignes, men du sidder måske ikke og kigger på overfladen (skærmen eller panelet), når du ser TV?

Det du forholder dig til, er forskellen i størrelsen på diagonalen på skærmen, som er den enhed, man normalt bruger, når man snakker størrelsen på TV, men det siger ikke direkte, hvad den faktiske størrelse egentlig er, derfor kan forhold mellem disse ikke bruges til denne beregning, hvilket eksemplet med de 2", der bliver til 8", burde kunne overbevise de fleste om.
Af G80
Jeg tror jeg har skrevet en fejl. Jeg har skrevet at forøgelsesprocenten er den samme, men det ændrer ikke på pointen :) Jeg forbereder mig og vender tilbage. Har ikke lige tid nu.
Af G80
Supergris, Nu skal du holde fast for jeg er ikke sikker på du kan følge med. Det er også noget sludder at "En størrelse på en diagonal, som er en længde, er misvisende, når størrelsen mellem to TV, som består af et panel (overflade) med elektronik indeni, skal sammenlignes" Nu rabler det da helt for dig. Om jeg kigger på diagonale længden i tommer eller om jeg kigger på overfladearealet i cm2, er sgu da lige gyldigt. For at få en reel fornemmelse på størrelsesforskellen er det lige vidt om det er overfladeareal eller diagonal tommer. Det bedste er visuelt enten grafik eller malertape på væggen.

Det jeg prøver på at sige er at der er ingen grund til at lave det om til overfladeareal og så lave en beregning på hvad forøgelsesprocenten er for overfladearealet, for at få en fornemmelse om øgningen er meget eller lidt. Du kan bare lave en beregning i de tommer du allerede kender i diagonalen og regne det om til en forøgning i procent. Det ene giver ikke en bedre indikation på om øgningen er meget eller lidt over det andet. Det vil stadig ikke være særlig meget øgning for 77"-83" uanset om du skriver forøgelsesprocenten for overflade arealet eller om du skriver forøgelsesprocenten for øgningen i diagonal tommer.
Sagt på en anden måde uanset hvordan du vender og drejer den er forskellen fra 77"- 83" ikke særlig meget. Man behøver overhovedet ikke lave en beregning for at forstå at forskellen fra 77"-83" ikke er særlig meget. Det er 6" på i forvejen 77" TV. Det er ikke særlig meget. Selv tallet 6" er lidt :) Det siger ligesom sig selv. Men som sagt jo større TV jo mindre vil de 6" i forøgelse blive. Det er helt almindelig procentregning.

Men det skal jeg forklarer dig nu hvad meget er og hvad lidt er.

Det er øgelsesprocent baseret på diagonal tommer.
2"-8" = 300% (er meget)
150"-156" = (4% er lidt)

fordi hvis vi bruger andre Tv størrelser som referance som feks
42"-55" = 30.95%
55"-65" = 18.18%
65-77" = 18.46%

og derfor er 77"-83" med en forøgelsesprocent på 7.79% meget lidt.

Du kan lave det hele om til overflade areal og så regne forøgelsesprocenten ud og du vil få nogle højere tal i procenter, men det gør ikke noget sålænge du bruger samme enheder til samligning vil faktorforholdet ikke være anderledes og resultatet vil stadig være at forskellen fra 77"-83" stadig ikke vil være særlig meget i referance til alt andet.
Så hvorfor laver du den fine TV tommer enhed om til overfladeareal hvis du hverken skal bruge overfladenarealet til at regne ud hvor mange liter maling du skal bruge til din væg eller ikke skal bruge det til at vide hvad længden og bredden er i forhold til indretning.

Det behøvede jeg virkelig ikke bruge min tid på at forklare. Men nu gjorde jeg det alligevel med lidt matematik også. Hvis du bedre kan lide at bruge overfladeareal for TV og kan bedre lide tallet 16% når du gerne vil give indtryk til andre om hvilken forskel der er på 77"-83" så fred være med det. Men du skal så bare også lige beregne overflade arealer ud på referance størrelse for at udtrykke om de 16% er meget eller lidt. Ellers siger 16% i sig selv ingenting. Og det har jeg lige bevist at dine 16% ikke er særlig meget i forhold til andre størrelses forøgelser.

Men du har stadig ikke svaret på hvad du ville være villig til at betale for de 6" fra 77"-83". Der synes jeg du snakkede lidt udenom med at snakke om alt muligt andet. Det var egentlig det, det hele gik ud på.
Af Supergris
Hele din antagelse er forkert, men før vi kan komme videre, må vi være enige om, hvad betegnelsen "størrelse" eksakt dækker over, når vi snakker TV.
Hvis vi snakkede om bananer, var 6" jo over gennemsnittet! :)

Du har ret i, at 6" vil få mindre og mindre betydning, jo større skærme vi har med at gøre, men det er så også noget af det eneste.

CITAT:
"Du kan lave det hele om til overflade areal og så regne forøgelsesprocenten ud og du vil få nogle højere tal i procenter, men det gør ikke noget sålænge du bruger samme enheder til samligning vil faktorforholdet ikke være anderledes og resultatet vil stadig være at forskellen fra 77"-83" stadig ikke vil være særlig meget i referance til alt andet."

For at tage eksemplet, hvor vi går fra 2" til 8", mener du ikke, det har nogen betydning, om vi snakker 3 gange større eller 15 gange større?

Du har ret i, at gå fra 77"-83" med det, du kalder en forøgelsesprocent på 7.79 %, ikke lyder af særlig meget, men vil du give mig ret i, at godt 16 % både lyder, men også ER mere?

Du tager fejl, når du påstår, man SKAL regne overfladearealer ud på referencestørrelserne for at udtrykke, om det er meget eller lidt!
Det smarte, når man taler om faktisk størrelse og procent-regning er, at her kan du læse direkte ud fra tallet, HVOR meget større eller mindre, en skærm er i forhold til en anden!

Med din indgangsvinkel, er der ikke tænkt over billedformatet (aspect ratio), derfor ville der ikke være forskel på, om man sammenlignede et gammelt billedrørs-TV med en fladskærm, eller en monitor med 16:10 i stedet for 16:9, Wide-screen, Ultrawide eller Super Ultrawide, selvom overfladearealet (panelet), er vidt forskellige, altså en 32" skærm er ikke bare en 32" skærm.
Taler vi om overfladearealet, vil størrelsen kunne sammenlignes direkte, og forskellen ville kunne udregnes i procent modsat din terminologi, som ellers normalt benyttes, når størrelsen på en skærm omtales, men som ikke kan bruges direkte ved sammenligning af størrelse med andre skærme.

Hvilken skærm er størst?
En traditionel 34" monitor (16:9) eller en af "samme størrelse" i det nye Super Ultrawide (32:9) format?
Hvem kunne "gætte", at den traditionelle monitor er 64 % større end den nye og smarte meget brede skærm, vel at mærke hvis man benytter al det overfladeareal, der er til rådighed?

Jeg behøvede ikke gætte, for jeg kunne regne mig frem til det eller benytte et skema, hvor de direkte kunne sammenlignes.

Hvorfor du mener, det er vigtigt, at jeg kommer med en udmelding om, hvad jeg er villig til at betale for den relativt lille opgradering af størrelsen ved at gå fra 77" til 83", hvilket jeg nu ikke bevidst har forsøgt at tale udenom.
Faktisk var jeg slet ikke klar over, det var et emne, men det er nu ganske simpelt.
Da der er tale om godt 16 % mere TV, og vi går ud fra en ca. pris på 10.000 kr., ville det nærliggende svar være knap 2000 kr., under forudsætning af, at der, bortset fra størrelsen, er tale om stort set samme TV, hvilket der er eksempler på, hvor det ikke er tilfældet.
Var der tale om et bedre TV, f.eks. et TV af G-serien ville beløbet nok være ca. det dobbelte, hvilket jeg stadig ville betragte som rimeligt, men hidtil har de sidste tommer været forholdsmæssigt betydeligt dyrere, end hvad der har været tilfældet, når talen går på de mere gængse størrelser, men umiddelbart vil jeg mene, det er realistisk at have gode forventninger til nærmeste fremtid, hvor tendensen går mod stadig større TV hjemme i stuerne.

Det er klart, at springet i dette tilfælde,ikke er så markant som springet mellem nogle af de mindre størrelser, hvilket man meget nemt kan få klarhed over, blot ved at sammenligne forøgelsesprocenterne direkte mod hinanden, alligevel er min erfaring, at der er ganske mærkbar forskel mellem en 77" og en 83" skærmm, når først den hænger oppe på væggen hjemme i stuen, og jeg er STOR tilhænger af et så STORT TV som muligt, så længe økonomien og indretningen tillader det.