Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

Brugeravatar
Af Radiomanden
Ja soundbar til TV fra HDMI eARC til TV HDMI eARC. ATV til HDMI In på Soundbar, der skal ikke bruges Toslink.
De hele kan så ligeledes styres via CEC.
Af joeblach
Radiomanden skrev:Ja soundbar til TV fra HDMI eARC til TV HDMI eARC. ATV til HDMI In på Soundbar, der skal ikke bruges Toslink.
Jeg har en smart plug foran 230v, som slukker for strøm nat mv.. nu hdtcjrh prøvet at lade den være tændt og så husker den Dolby 5.1..
hvis jeg skifter til hdmi som du skriver, husker den det så ved strøm afbrydelse ..?

Sent from my iPhone using Tapatalk
Brugeravatar
Af Radiomanden
Det har jeg ingen anelse om, der slukkes aldrig før noget, men det vil der nok ikke ske noget ved.
Af joeblach
Radiomanden skrev:Ja soundbar til TV fra HDMI eARC til TV HDMI eARC. ATV til HDMI In på Soundbar, der skal ikke bruges Toslink.
Sonos soundbar den den 1. Her ikke hdmi. Lige taget den ned..?

Sent from my iPhone using Tapatalk
Brugeravatar
Af Radiomanden
Så er der ikke andet for end at bruge Toslink fra TV til Sonos, og HDMI fra ATV til TV.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Optisk har store begrænsninger på båndbredden. Det kan f.eks. ikke levere surround-lyd uden at det er signalkomprimeret. Derfor nulstiller optisk nogle gange til stereo efter systemer har været slukket.

Som andre nævner er HDMI ARC – og eARC – en bedre løsning, men jeg ved ikke, om din Sonos soundbar har HDMI ARC port?
Brugeravatar
Af Radiomanden
TS skriver jo at der ikke er HDMI på hans Sonos. Så han er låst til at bruge Toslink.
Af Supergris
Rasmus Larsen skrev: 19 maj 2026, 08:23 Optisk har store begrænsninger på båndbredden. Det kan f.eks. ikke levere surround-lyd uden at det er signalkomprimeret.
Jeg er ret sikker på, det sagtens kan levere surround-lyd, blot ikke HD-formaterne...
Brugeravatar
Af Radiomanden
Det er ikke et problem med DD 5.1 og DTS 5.1
Af Annolago
Toslink - eller optisk som du kalder det er væsentligt "dårligere" end HDMI eARC.
Understøtter langt mindre bånd bredde - dvs en signal i dårligere kvalitet, færre kanaler (kan være lige gyldigt i dit tilfælde) og er envejs kommunikation.
DVS TVet har ingen ide om hvad din Soundbar laver med signalet.
Så det er korrekt at forbinde dit soundbar til TVet via HDMI-eARC hvis den understøtter det og så kan du enten linke dit/dine HDMI enheder via din Soundbar eller dit TV. Der er fordele og ulemper begge veje. Hvis du går via TVet så har du flere indgange og kan dermed forbinde flere enheder. Dog skal du være opmærksom på at nogle TV ikke understøtter alle formater. F.eks vil LG ikke sende et DTS signal ud via HDMI-(e)ARC - Hvilket er noget %#¤%& men de vil åbenbart ikke betale for en licens. Der kan også i nogle tilfælde opstå lag pga billed behandling - men det kan man som regel indstille via en menu på TVet så ikke så stort et issue. Går du via din Soundbar så har du ikke problemer med lag men nogle Soundbar har begrænsninger på hvilke video formater de kan sende igennem. Eksempelvis High Framerate kan være et problem etc..
Men hvis du har muligheden så absolut brug HDMI-eARC til at forbinde din Soundbar.
Håber det gav dig en bedre ide om hvorfor du bør gøre det. Hvis i tvivl så gå på Wikipedia og læs om Toslink og HDMI.
Brugeravatar
Af Radiomanden
Han er jo nødsaget til at bruge Toslink, da der skrives at Sonos ikke har HDMI.