Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej 🙂

Jeg kigger på et LG 77" C5 og et LG 77" C5 Pro, og de virker næsten identiske på specifikationerne.

En af de eneste forskelle jeg kan finde, er at Pro-modellen beskrives som “Umber Brown”. Derfor er jeg lidt i tvivl om:

- er den brune farve faktisk synlig, når TV’et hænger på væggen?
- eller er det kun bagside/fod der er anderledes?

Er der nogen som har set begge modeller i virkeligheden - eller måske kan vise billeder af den brune “Pro”-variant? 🙂

Jeg prøver bare at finde ud af, om der reelt er nogen synlig forskel mellem dem.
Skærmene er så godt som identiske. Det er såkaldte kædevarianter, der typisk vil variere på rammens farve, bagsidens farve eller foden.

Konkret for C5 og C5 Pro er det mig bekendt bagsiden, der varierer, som set herunder. Jeg har dog ikke bekræftet det ved selvsyn.

Der er noget snak om, at C5 Pro har marginalt højere lysstyrke, men det er jeg ikke sikker på holder i praksis. Det er samme OLED-panel i de to. Der vil altid være lidt udsving fra et eksemplar til det næste. Min anbefaling vil være at snuppe den billigste :)
Vedhæftede filer
lg-c5-65_22-back-panel-hero.jpg
lg-c5-65_22-back-panel-hero.jpg (14.92 KiB) Vist 733 gange
large03-989x656.jpg
large03-989x656.jpg (21.03 KiB) Vist 733 gange
Lidt offtopic, og så alligevel ikke :)

Jeg har købt et 77" C5. Jeg har altid været sådan lidt "jaja.. det kan godt være Oled har lidt bedre sort, men det generer ikke min filmoplevelse at det er lidt gråt på mit Samsung QLED".

Men SHIT en forskel!!! Ikke bare det sorte, også farver, lysstyrke og i det hele taget oplevelsen. Det er nærmest som at gå fra analogt til digitalt første gang.

Jeg kører via Apple TV 4K. Og især Dolby Vision film ser fantastiske ud.

jeg har ikke prøvet min PS5 derpå endnu, men det ser jeg også frem til.

Vedr. topic så skriver de at der er en "booster" på lysstyrken på PRO modellen. Men selv i dagslys er mit alm. C5 rigeligt lyst. Det er intet problem overhovedet, og det har også markant mindre refleksion ifht. mit gamle Samsung.
Det er nemlig en åbenbaring. Når farver tegnes på en helt sort baggrund, så sker der bare noget med billedoplevelsen. Som jeg til tider siger: Et hus bygges fra grunden op. Det gør god billedkvalitet også og her er fundamentet altid sortniveauet. Herfra kan man så snakke om kontrast (lysstyrke), farver, responstid osv. men jeg mener stadig ægte sort er grundingrediens.

Glæd dig til PS5-spil i HDR – i hvert fald dem der ikke har hævet sortniveau.

Nu er Ori and the Will of the Wisps ikke på PS5 (endnu?) men her får man virkelig syn for sagen.
MDN91 skrev: 21 maj 2026, 20:45 Hej 🙂

Jeg kigger på et LG 77" C5 og et LG 77" C5 Pro, og de virker næsten identiske på specifikationerne.

En af de eneste forskelle jeg kan finde, er at Pro-modellen beskrives som “Umber Brown”. Derfor er jeg lidt i tvivl om:

- er den brune farve faktisk synlig, når TV’et hænger på væggen?
- eller er det kun bagside/fod der er anderledes?

Er der nogen som har set begge modeller i virkeligheden - eller måske kan vise billeder af den brune “Pro”-variant? 🙂

Jeg prøver bare at finde ud af, om der reelt er nogen synlig forskel mellem dem.
Hej.

Fandt du ud af hvorvidt PRO er brun på fronten? 🙂