Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af mortenhck
Hej alle sammen :D Her er et emne som I nok ser rimelig tit ::l
Hvilket tv skal jeg købe??
Jeg har været inde på flatpanels guide og læst meget om det! men som de skriver er det lidt beværligt at vælge tv, da data'ene ikke altid passer til kvaliteten af billedet :s
Jeg vil bruge tv'et til at spille ps3 på, se blue-ray film samt at kunne se de generelle tv-kanaler.
Tv'et skal være 40'' eller over og jeg vil bruge op til 10k på tv'et, helst under :p

Jeg har kigget på disse modeller:
Panasonic 42 Plasma-TV TH-42PZ70EA
Samsung LE-42PFL7682D
Toshiba 42XV505DG
Sony Bravia KDL-40W2000

Mvh. Morten Brinch Jensen - på forhånd tak
Af zyckelmaster
Mit råd:

Med det behov du beskriver, så skal du vælge Panasonic PX80 i 42" og dropper de 4 andre.

Prisen er under 10K hos officiel forhandler og under 9K ved parallelimportør.
Af mortenhck
Hvorfor ikke et tv med full hd? Er det ikke vigtigt, når man skal se blue-ray og spille ps3?

Mvh Morten
Af zyckelmaster
mortenhck skrev:Hvorfor ikke et tv med full hd? Er det ikke vigtigt, når man skal se blue-ray og spille ps3?

Mvh Morten
For det første komme det an på afstanen til skærmen om du har glæde af Full HD - med den størrelse skærme, du har set på, så skal du tættere på end 2 meter for overhovedet af få glæde af det (sidder du så tæt på skærmen?) - se i øvrigt http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1184685511

For det andet, så koster Full HD-panler mere en HD-ready paneler - dvs. inden for din maxpris skal producenterne typisk fravælge noget andet for at sætte i Full-HD-panel i skærmen. Det går ofte ud over den faktike billedkvalitet.

Pananasonic's PZ kontra PX-modellerne illustrerer det meget godt. PX80 kan i modsætning PZ70 håndtere 24P-signal fra fx blue ray mens PZ70 ikke kan. Af samme grund får du et mere naturligt billede, som fx ikke "hakker" ved panorering - og så er fjernsynet oven i købet billigere.

Hvis du vil have et Panasonic FUll HD, som i øvrigt har samme billedegenskaber som PX80, så skal du købe den nye PZ80, og så er vi oppe i en helt anden pris end PX80.

Nå men om alle omstændigheder ville jeg i hvert fald gå efter Panasonic plasmaskærme med de behov du beskriver (uanset om du vælger PX80 eller PZ70). De gengiver nemlig såvel alm. tv, dvd og blue ray superflot i forhold til LCD i samme størrelse og prisleje.

Jeg har en PX80, men Personligt har jeg ikke prøvet PS3-spil på en den (kun PS2-spil), men jeg kan forstå på dem, der har prøvet (bl.a. brugere her fra Flatpanels.dk), at skærmen er supergod til PS3.
Af mortenhck
Jeg sidder ca. 2,5m fra skærmen. .
mange tak for hjælpen
Mvh morten