Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Hanga
Hej
Jeg erstattede i starten af året Sony A80J med Bravia 8''.

For ca. en måneds tid siden opstod der problemer med ser jeg vil kalde mild judder når jeg så TV via YouSee Boks, ligesom at jeg også begyndte at bemærke at motion ikke så helt naturlig ud når jeg streamede visse ting via TV'ets interne apps.

Efter at have fejlsøgt uden held endte jeg med at fabriksnulstille TV'et. Det har hjulpet på YouSee TV som nu kører helt smooth igen (7-9-13), men jeg synes stadig der er noget der ikke ser helt rigtigt ud når jeg streamer visse ting via visse af TV'ets apps.

Jeg bruger personlig profilen og har sat Motion Flow til personlig 1 på både kamera og film - det var det samme jeg havde på A80J (hvor det var én setting), og der var aldrig problemer.

Det har f.eks. generet mig ved The Pitt på HBO eller visse programmer på DR som f.eks. Kender Du Typen.

Og efter at have leget med motion flow er der én ting der undrer mig - det er når jeg flytter på indstillingen for film, dvs. den der burde regulere 24p indhold, at der sker ændringer til motion flow. Jeg vil jo mene at dette indhold burde streame i 50/60p, mens 24p er til film alene ?

Der var også et afsnit af The Knight Of The Seven Kingdoms på HBO som TV'et ikke ville afspille i Dolby Vision uanset hvad jeg gjorde. Det var ikke et problem hos andre Sony brugere (jeg undersøgte).

Kan det potentielt være noget med at TV'et fejler i at genkende det den modtager korrekt?
Det kommer an på hvordan det er optaget er der med 25/50 FPS, så er det OK, da der her i Europa og andre steder bruges 50 Hz. Er det optaget med 30/60 FPS så passer det ikke med 50 Hz, så der vil være Motion Judder. Så medmindre at der automatisk efter hvordan det er optaget kan skiftes, så vil det altid være sådan.
Forstår ikke rigtigt det du skriver. Der er da masser af serier der vises i 24hz , ikke kun film.
Problemet er , hvis dit tv ikke selv kan skelne imellem de forskellige opløsninger , ja så er det du får problemer..
MVH
Det er jo et Sony TV, så det er Android TV OS, selv om der er mulighed for at vælge match indholdets billedfrekvens, så er det kun muligt hvis TVet kan udføre en problemfri overgang.
Brug Filmmaker Mode og sluk for "smooth motion", eller hvad pokker det hedder.

Køb derudover en Apple TV box og sæt den til 50Hz, SDR og tænd for match Frekvens og Dynamisk Rækkevidde.

YouSees bokse kan ikke matche noget som helst.
Beklager hvis jeg ikke har formuleret det ret klart.

Sony TVs motionflow har som noget nyt delt indstillingen op i
Film - 24hz indhold
Kamera - 50/60hz indhold

Fordelen ved det er åbenlyst at man kan tilføje motionflow til f.eks. TV programmer (sport osv.) mens man kan lade film, serier mv. være uden motionflow. Det er også derfor at denne sides anmeldelse af TV'et foreslår at man slår det til med værdi 1 for "kamera" og lader det være slukket for "film".

Det undrer mig at et program som f.eks. Kender Du Typen på DR1 skulle være det første. Men det er som nævnt når jeg piller ved "film" og ikke "kamera" indstillingen, at der sker ændringer til billedet. Mig bekendt ville det være ret unormalt at et helt alm. TV program kører i 24Hz?

På Mit A80J havde jeg aldrig nogen motion problemer overhovedet men det er ikke tilfældet på Bravia 8'', men det er et problem der er opstået og som ikke var der fra start.

Der er en der foreslår filmmaker mode - det findes ikke på Sony TV, deres professional mode er deres tilsvarende og mest nøjagtige OUTB. Fejlen skal ikke findes i mine basale picture settings, det er jeg ret godt inde i.

Det er ligeledes heller ikke YouSee boksen der giver mig problemer efter en factory reset af TV'et - nu er det mere visse interne apps på TV'et. Jeg kan som foreslået anskaffe mig et Apple TV, men igen, jeg havde aldrig problemer på A80J som er samme Google TV platform.
Alle TV udsendelser i 50 Hz lande som jo b.la er dem i EU er 25 eller 50 FPS. På Streamingtjenester kan det være 24 FPS det kan også udover 50 FPS være 30 eller 60 FPS som på f.eks You Tube.